הממשלה תומכת בחוק של ח"כ כץ להגנה על מחזיקי האג"ח

כץ מעוניין להעביר שורת הצעות חוק נוספות, שיפחיתו את מעמדם של בעלי השליטה בהסדרי חוב

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של ח"כ חיים כץ (ליכוד), לפיה בעלי שליטה בחברות יוכלו לקבל תשלומים בגין אג"ח שרכשו בחברה שבשליטתם, רק לאחר שהחברה תפרע את מלוא האג"ח לשאר המשקיעים. החקיקה, שנחשפה ב"גלובס" בחודש שעבר, מיועדת להגן על המשקיעים באג"ח חברות שנקלעו לחדלות פירעון.

כץ מתכוון להעביר בהמשך עוד שורה של הצעות חוק, שנועדו להגן על המשקיעים ולהפחית את מעמדם של בעלי השליטה בהסדר חוב. על פי הצעת החוק הפרטית שהוגשה היום, לא יקבל בעל שליטה שרכש אג"ח של חברה שבשליטתו החזר עד שתשולם הריבית והקרן לשאר מחזיקי האג"ח במקרה שהחברה חדלת פירעון.

בהצעת החוק נכתב: "במו"מ עם בעלי שליטה, שמטרתו השבת חלק מחובם, ידם של בעלי השליטה בדרך כלל על העליונה, שכן בידם מידע עדכני שוטף על מצב החברה, לרבות מידע פנים, ויתרה מכך, הם שולטים בנכסיה, ויכולים לשנות את זכויותיה באופן שיפגע בבעלי האג"ח".

לטענתו של כץ, חוק החברות כמעט שאינו מעניק סעד למחזיקי האג"ח ואינו מגונן על זכויותיהם. "אנו עדים לא פעם למקרים שבהם מחזיקי האג"ח המממנים בכספם את פעילות החברה, יוצאים וידם על ראשם, ואילו החברה ובעלי השיטה בה זוכים לוויתורים מפליגים על חשבון כספי הציבור, באופן שגורם לתחושת אי-צדק", נכתב בהצעת החוק. "במקרים רבים רוכשים בעלי השליטה או החברה את האג"ח בחזרה בתמורה לאחוז זעום מערכן הנקוב, תוך פגיעה קשה בזכויות בעלי החוב".