האם "מפרק החברות" שלמה נס ימונה ליו"ר התעשייה הצבאית?

שלמה נס נענה לבקשת משרד האוצר לעמוד בראש תעש, שסובלת מקשיים ועומדת בפני פיטורי עובדים ומהלך של הפרטה ■ שר הביטחון לא ידע על ההצעה שקיבל נס ולא צפוי לאשר אותה

שלמה נס, המתמחה בשיקום ובפירוק של חברות בקשיים, הביע בימים האחרונים את הסכמתו בפני משרד האוצר לכהן כיו"ר התעשייה הצבאית, (תעש) אולם, שר הביטחון, אהוד ברק, כלל לא ידע על המהלך וטרם מסר את עמדתו בנושא - כך נודע היום ל"גלובס".

נס, שהוביל בעבר תהליכי הבראה בחברות שהיו נתונות בקשיים בהן רשת בורגר ראנץ', קלאב-מרקט ופולגת, קיבל את ההצעה לכהן בראשות תעש כבר לפני כחודש, על דעת שר האוצר, יובל שטייניץ. זאת, על רקע הקשיים הכספיים הרבים של החברה הממשלתית והמבוי הסתום שאליו נקלעו המהלכים להפרטתה.

דירקטוריון תעש מתנהל ללא יו"ר מאז סוף חודש מאי השנה, אז סיים את כהונתו בתפקיד תא"ל (במיל') אבנר רז. ניסיונות למנות לתפקיד את תא"ל (במיל') שי ברוש כשלו, לאחר שלא נמצא במועצת המנהלים של החברה הרוב הדרוש כדי למנותו.

באוצר מקווים שמהלך למינויו של נס לתפקיד יצליח יותר. נס, ידוע כמקורב לליכוד וליו"ר שלו, ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אשתו, לאה נס היא סגנית השר לענייני גמלאים. עם זאת, גורם המקורב לאוצר אמר, כי "ההיבט הפוליטי לא קשור לעניין, שכן לנס ניסיון רב בשיקום של חברות שנקלעו לצרות וכנראה שהגיע הזמן שאחד כזה יבוא ויעשה סדר בכאוס של תעש".

בלשכת שר הביטחון, ברק, נאמר היום כי השר טרם דן בסוגיה. עם זאת, ספק אם יסכים למהלך.

גורם באוצר אמר בתגובה כי "כשזה המסר שמקבלים אנשים טובים, שרוצים להשתלב בסקטור הציבורי - הם בורחים ממנו וחבל".

עד לפני כחודשיים נשמעו באוצר קולות נחושים על הצורך לעשות אחת ולתמיד מעשה בעניין תעש, נוכח הסחבת והדיונים הבלתי נגמרים על ההפרטה, המצב הפיננסי העגום שלה והמתח התמידי שמקורו באינטרסים של פונקציונרים ופוליטיקאים בהם שרי הביטחון, האוצר ויו"ר ההסתדרות.

הליכים תקועים

המתח הזה תרם בנדיבות את חלקו לדשדוש במהלכים להפרטת החברה. כך למשל, כשהאוצר דרש פיטורי מאות עובדים, שלגביהם כבר סוכם מתווה פרישה והובן כבר מזמן כי אינם נחוצים למערכת. בתגובה ביקש בתחילת השנה ברק להקפיא את המהלך, מתוך תקווה לעשות זאת במסגרת עסקה כוללת להבראה ולהפרטה.

מאז ההליכים נתקעו, עד שכל סיפורי תעש המאיסו את עצמם על האוצר ולפני שבועות נשמעו שם בכירים מדברים ברצינות על הצורך לפרק את החברה, כשהנפקה או הבראה יסודית הן בחזקת חלום רחוק.

גורמים המקורבים לאוצר ידעו לספר היום, כי אחד המתווים שהתגלגלו בחודשיים האחרונים, דיבר על מיזוג חטיבות שלמות מתעש בתוך החברה הממשלתית-הביטחונית רפאל. אולם, גם ממהלך זה נרשמה נסיגה. "אף אחד לא שלם עם זה עד הסוף, אך ברור גם שבמצב הנוכחי אי-אפשר להמשיך", אמר גורם מקורב.

ברקע אירועים אלה החל האוצר לעשות שרירים, כשהוא נמנע ממתן ערבויות לעסקאות חדשות של תעש בחו"ל וסירב להעביר כסף לתשלום משכורות לעובדים. את הכסף למשכורות ששולמו לעובדים לפני כחודשיים קיבלה תעש ממשרד הביטחון על חשבון הזמנות עתידיות.

נס התנה את הסכמתו לעמוד בראש הדירקטוריון בקבלת התחייבות מפורשת ובכתב ממשרד האוצר, לפיה המדינה תעמיד לו את כל הכלים שיאפשרו לו להביא את החברה להבראה בתוך כשנה וחצי. כך למשל, הוא דרש התחייבות להעמדת הכסף הדרוש לתשלום השכר החודשי לאלפי העובדים, העמדת ערבויות מדינה לעסקאות חדשות, נכונות להשגת הבנות על גובה הפיצויים לעובדים שיפוטרו ועוד.

הפרטה - רק לאחר הבראה

גורם המקורב לנושא ידע לספר, כי האוצר נתן הסכמה עקרונית לרוב הדרישות, אך טרם מסר לו את ההתחייבות בכתב. כשברקע המחלוקת עם ברק, ספק בכלל אם המגעים יגיעו לכדי מצב שהאוצר יצטרך להמציא התחייבות כזו.

בחלק מהדיונים שהתקיימו בינו לבין בכירים באוצר, נשמע נס נחוש להוציא את העגלה מן הבוץ בלי פירוק. למרות מצבה הקשה, הוא משוכנע שאפשר לשקם את תעש בתוך שנה וחצי. לאחר מכן ניתן לדעתו להוביל את מהלך ההפרטה או מהלכים אחרים, כמו מיזוג חטיבות שלה בחברות ממשלתיות אחרות כדוגמת תעשייה אווירית ורפאל.

"בסופו של דבר, זה יכול להיות סידור טוב: נס הוביל תהליכי הבראה בחברת החשמל, כשכיהן כיו"ר שלה, והפך אותה לחברה עסקית. הוא ידוע גם במזג הטוב - מה שיכול להיות יתרון במקרה הזה, בהתנהלות מול נציגי העובדים של תעש", אמר גורם המקורב לנושא.

מכל מקום - גורמים אחרים המעורבים בנושא מסרבים לכרוך את המחלוקות שבין לשכות שטייניץ וברק בעניין יו"ר הדירקטוריון לקצב המהלכים להפרטת החברה. אלה אומרים, כי מדובר בצעד שהנהלת תעש ונציגות העובדים כבר החליטו עליו ולראשונה מזה חודשים של קיפאון במו"מ, התקיימה ביום חמישי פגישה בין הצדדים.

החלטות מהותיות לא היו שם, אך סוכם שהגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והביטחון ידונו בסוגיות השונות, בהן גובה רשת הביטחון שתינתן לעובדים שיישארו בתעש, ויכשירו את השטח לקראת פגישה בין ברק לשטייניץ, שתתקיים ככל הנראה בתוך שבוע.