"גלובס" מסמן את 5 האתרים שעשו הכי הרבה רעש בשנה האחרונה

קבוצות רכישה באינטרנט, עדכוני מיקום מהסלולר, שאלה לכל תשובה, חשיפת מסמכים סודיים ושילוב של בלוגים קצרים וטוויטים - אילו אתרים זיהו נכון את הטרנדים של 2010?

קבוצות רכישה, עדכוני מיקום מהסלולר, שאלה לכל תשובה, חשיפת מסמכים סודיים ושילוב של בלוגים קצרים וטוויטים - אילו אתרים זיהו נכון את הטרנדים של 2010 ומהן המגמות שאליהן זורם האינטרנט?

Groupon

הטרנד של קבוצות הרכישה הפך לעסק של ממש, שסוחף אחריו מיליונים מרחבי העולם

אתר Groupon משקף את אחד הטרנדים הבולטים בסצנת האינטרנט העולמית של 2010 - גולשים שמתאגדים יחד באופן וירטואלי במטרה להשיג הטבות ודילים טובים יותר.

Groupon לא המציא את תופעת קבוצות הרכישה באינטרנט - באתרי מכירות רבים הפיצ'ר הזה כבר מוכר ומיושם מזה זמן רב. אולם, Groupon הצליח לשכלל את הטרנד לכדי עסק של ממש שסוחף אחריו מיליוני גולשים ברחבי העולם.

השירות ש-Groupon מספק הוא פשוט אך בעל ערך - בכל יום האתר מציע למשתמשים (שנרשמו באמצעות כתובת מייל) דיל מסוים בתחום הלייף סטייל, כגון טיפול ספא או ארוחה במסעדה, התקף לאותו יום בלבד. ההצעה מתבססת על הנחה משמעותית שיכולה להגיע גם לכ-90% מהמחיר הרגיל, ומתממשת רק אם מספיק גולשים נרשמו לכך והזינו את פרטי כרטיס האשראי שלהם.

הגולשים מחויבים בעסקה רק אם היא יוצאת לפועל, דהיינו נרשמו מספיק משתמשים, ו-Groupon גוזר מכך קופון.

העובדה שההטבה מתאפשרת רק אם מספיק אנשים נרשמו אליה מקבלת משנה תוקף בעידן המדיה החברתית - שירותים כגון פייסבוק וטוויטר מאפשרים למשתמשים להפיץ בקלות את ההטבה ברשת ולעודד את החברים שלהם להצטרף לכך. לדברי האתר, שהוקם במתכונתו הנוכחית בסוף 2008, Groupon הצליח לחסוך לגולשים מאות מיליוני דולרים.

בסיכום שנתיים לפעילותו הציג גGroupon נתוני צמיחה מרשימים, וב-2010 הוא רשם זינוק חד: ב-6 החודשים האחרונים גדל מספר המשתמשים מ-3 מיליון ל-15 מיליון משתמשים, מספר העובדים זינק מ-300 ל-1,500 עובדים, ופעילות האתר התרחבה ל-29 מדינות, בהן ארה"ב, צרפת ויפן.

Groupon גם גייס 173 מיליון דולר ממשקיעים ידועים, ושווי האתר מוערך ביותר ממיליארד דולר. בכל יום מצטרפים ל-Groupon כ-500 אלף משתמשים חדשים.

הפוטנציאל הטמון באתרים כדוגמת Groupon לא נסתר מעיניהם של המפרסמים, ושיתוף-הפעולה בין האתר לבין מותג האופנה GAP יכול לשפוך מעט אור על כך. GAP הציעה ב-Groupon הטבה של 50% לרכישה בחנות, והצליחה למכור ביום אחד קופונים בשווי של 11 מיליון דולר, וכ-500 אלף משתמשים ביקרו בחנות ומימשו את ההטבה.

Groupon כבר קיבל הצעות לרכישה בעבר, כנראה גם מיאהו, והיקף המכירות של האתר ב-2010 עתיד להסתכם על-פי הערכות ב-400 מיליון דולר.

בדומה לכל בלון אוויר חם, גם בזירה הזו מיהרו לקום לא מעט אתרים מתחרים, בהם Living Social ו-Gilt City. גם בישראל החלו לצוץ ב-2010 אתרים לוקליים, בהם "גרופר", "יממה" ו"גוזרים קופון", שמצליחים למשוך אליהם אלפי גולשים.

* השורה התחתונה: בדיגיטל הכוח עובר לצרכן

אתרים כמו Groupon מוכיחים שוב כי הכוח בעולם הדיגיטל עובר לידי הצרכן, ומותג שרוצה לייצר אינטראקציה עם הגולש חייב לספק לו משהו בעל ערך. אולם, מעל הכול מדובר גם בכלי שיווקי מוצלח עבור המפרסמים - ההשקעה הכספית בקמפיין כדוגמת זה של גאפ היא מינימלית, בהשוואה לקמפיינים במדיה מסורתית, והתוצאות ניתנות למדידה בקלות. במילים אחרות, Groupon מוכיח כי קמפיין דיגיטלי יכול לחסוך בעלויות ולהציג תוצאות טובות יותר, הן לצרכן והן למפרסם.

Foursquare

השנה הקרובה תהיה קריטית עבור Foursquare, שתאלץ להתמודד מול שירות מבוסס מיקום שהשיקה פייסבוק

הרשת החברתית מבוססת המיקום Foursquare נמצאת עדיין בחיתוליה, ומספר המשתמשים בה עומד על 4 מיליון איש בלבד, אולם גידולי הצמיחה שהיא הציגה ב-2010 הצליחו למשוך אליה את תשומת-הלב התקשורתית, ולעודד גולשים להירשם ולהיחשף לטרנד החדש - עדכונים מבוססי מיקום, ש-Foursquare עומדת בראשו.

Foursquare מאפשרת למשתמשים לעדכן איפה הם נמצאים בכל רגע נתון, באמצעות אפליקציה סלולרית שפועלת על מכשירים חכמים (בהם יש התקן GPS), כדוגמת ה-iPhone או הבלקברי. בתמורה לעדכון זוכה המשתמש בעיטורים ובתארים.

לאפליקציה יש רובד חברתי חזק, שכן משתמשים מתחרים נגד החברים שלהם, שרשומים אף הם לשירות, ובאמצעות התממשקות של Foursquare לפייסבוק וטוויטר הם יכולים גם לדעת בקלות איפה החברים שלהם נמצאים. בהתאם לכך, Foursquare דיווחה לא מזמן על 200 מיליון עדכוני מקום שנעשו באמצעות השירות שלה.

על-פי חברת המחקר גרטנר, שוק השירותים מבוססי המיקום בסלולר יסתכם ב-3.8 מיליארד דולר ב-2012, כאשר 37% מההכנסות משוק זה יגיעו מפרסום.

גם בשוק הטרנדי הזה יש עשרות סטארט-אפים שמציעים שירות דומה, בהם Gowalla, Whrrl ו-Loopt, וחברות אחרות מפתחות שירותים משלימים, שמאפשרים למשתמש לעדכן באיזו תוכנית טלוויזיונית הוא צופה באותו הרגע או מה הוא אוכל כעת ובאיזו מסעדה.

אולם, התחרות האמיתית של Foursquare מגיעה דווקא מפייסבוק, שהשיקה לפני כחודשיים שירות מבוסס מיקום משלה - Facebook Places. כניסתה של הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם לתחום מוכיחה כי מדובר בשוק בעל פוטנציאל, ומעניין יהיה לראות כיצד שירותים כדוגמת Foursquare יצליחו לשרוד, אם בכלל.

גם ענקית החיפוש גוגל מפעילה שירות מבוסס מיקום - Google Latitude, אולם היא לא מצליחה לצבור פופולריות בקרב המשתמשים בהשוואה ל-Foursquare לדוגמה. לא בכדי רבות השמועות על כך ש-Foursquare היא מועמדת מובילה לרכישה על-ידי אחת משחקניות האינטרנט הגדולות ובפרט גוגל.

מאחורי Foursquare עומדים משקיעים ידועים, ביניהם רון קונווי (מהמשקיעים הראשונים בגוגל) וקווין רוס (מייסד דיג), וסך ההון שגייסה החברה עומד על כ-20 מיליון דולר.

אמנם Foursquare עדיין לא מייצרת הכנסות משמעותיות, אולם יותר ויותר מפרסמים בארה"ב מתחילים להפנים את הפוטנציאל.

כך, Foursquare חתמה על קמפיינים עם חברות מובילות, כגון פפסי ורשת בתי-הקפה סטארבקס - עם הראשונה השיקה Foursquare קמפיין של עזרה לקהילה, ואילו סטארבקס הציעה הנחה לכל לקוח שעשה 'צ'ק-אין' באחד מסניפי החברה באמצעות Foursquare.

* השורה התחתונה: העתיד של עולם הפרסום

הבשורה של Foursquare אמנם הגיעה רק לקהילה מצומצמת מאוד בישראל, אולם בשווקים אחרים היא כבר צוברת תאוצה. את הניצנים הראשונים בכל הנוגע לתחום הפרסום מבוסס המיקום כבר מתחילים לראות, ואין ספק כי שירותים כגון Foursquare עתידים לשנות את פני מפת הפרסום, ובפרט השיווק הדיגיטלי. לא מן הנמנע כי התחום גם ייצר עסקאות רכישה מעניינות.

WikiLeaks

האתר שנמצא בכותרות כל העיתונים שם לעצמו למטרה להפוך את העולם ל"שקוף יותר"

WikiLeaks הוא אתר ותיק, שהוקם ב-2006 במטרה "לגרום לעולם להיות יותר שקוף", כדברי האנשים העומדים מאחורי האתר. האתר מפרסם ידיעות שהודלפו למערכת בעילום-שם, כאשר כל גולש יכול לשלוח מידע חסוי שברשותו, אשר זוכה לפרסום (גם אם הוא עובר על חוקי הצנזורה או ההגנה על הפרטיות) לאחר שנבדקה מהימנותו.

ההישגים של WikiLeaks, שיש שיקראו להם מחדלים, עוררו כבר בעבר הד תקשורתי נרחב. כך, לדוגמה, בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2008 נחשף המייל האישי של שרה פיילין (מועמדת לסגנית נשיא מהמפלגה הרפובליקנית), שכלל התכתבויות עסקיות אישיות ועורר את החשד כי פיילין מנסה להסתיר מידע רלבנטי מעיני הציבור.

אחרי אירועי ה-11 בספטמבר נחשפו באתר יותר מחצי מיליון הודעות טקסט אישיות שנשלחו לקרובי משפחה. האתר אף זכה במספר פרסים תקשורתיים לאות הערכה על תרומתו.

אולם, 2010 היתה השנה שבה WikiLeaks הוכיח כי לא מדובר בפלטפורמת חדשות זמנית, אלא במקור מידע אמין שחושף שחיתויות ופשעים של ממשלות ומדינות.

כך, ביולי האחרון נחשפו באתר עשרות אלפי מסמכים סודיים של צבא ארה"ב, מהם עלה כי ממשלת פקיסטן שיתפה פעולה באופן פעיל עם אנשי הטאליבן באפגניסטן, בעודה מקבלת סיוע נרחב מארה"ב. אלה התקבלו בעניין רב בקרב כלי התקשורת בעולם, אולם זכו לגינוי חריף מצדו של הבית הלבן, שטען כי המסמכים מסכנים את הביטחון הלאומי של ארה"ב ואת חייהם של אזרחים.

במהרה הפך WikiLeaks לאחד האתרים השנויים ביותר במחלוקת מחד, ולמקור מידע חשוב שתשומת-הלב העולמית ממוקדת אליו מאידך.

מאחורי האתר עומד ארגון התנדבותי - Sun Shine Press, ומרבית מייסדיו שומרים על אנונימיות, למעט העיתונאי האוסטרלי ג'וליאן אסנג', שנאלץ באחרונה לעבור לשוודיה, מדינה שמספקת הגנה מופלגת לעיתונאים.

יש לציין כי האתר סובל מבעיות מימון, ומספר פעמים הוא אף נסגר כתוצאה מכך.

באחרונה התפרסם גם כי בקרוב יתפרסמו ב-WikiLeaks מסמכים סודיים על הלחימה בעיראק, והפנטגון מיהר להיכנס למגננה, אולם מייסד האתר שלל זאת מכל וכל. למרות ההכחשה הזו, ב-23 באוקטובר חשף האתר כ-400 אלף מסמכים, מהם עולה כי צבא ארה"ב הסתיר סיפורי עינויים, אונס וירי באזרחים שבוצעו על-ידי חייליו.

יש להניח כי WikiLeaks ימשיך לקחת חלק פעיל בניסיון להגן על זכות הציבור לדעת, ויוסיף להוות מקור לכאבי ראש עבור בכירי הממשל האמריקני.

* השורה התחתונה: כבר אי-אפשר להסתיר דבר

העובדה ש-WikiLeaks סובל מבעיות כספיות וזוכה לגינוי נרחב מצדם של ממשלות רבות וגופים ביטחוניים ברחבי העולם, מטילה ספק ביכולת השרידות של האתר לאורך זמן, לא כל שכן כאשר מדובר בממשלת ארה"ב שלא מהססת להטיל צנזורה ואף להעניש אזרחים המסכנים את ביטחון המדינה. ימים יגידו מה יעלה בגורל האתר, אולם במקרה זה נדמה כי לא המשתמשים הם אלה שיכריעו את הכף אלא ממשלת ארה"ב.

Quora

המטרה של Quora היא להיות הפלטפורמה המובילה למציאת תשובות מהימנות באינטרנט

Quora הוא אתר חדש שהושק לכלל המשתמשים רק בתחילת 2010, אולם בעמק הסיליקון, במקום בו יושבות ענקיות האינטרנט וקרנות ההון סיכון המובילות, אין כמעט מי שלא מכיר את השירות הזה ולא התמכר אליו במהירות.

חברת Quora פועלת בשוק צומח - ענף השאלות והתשובות, כאשר המטרה שלה היא להיות הפלטפורמה המובילה למציאת תשובות מהימנות ומקצועיות לכל שאלה ובכל תחום, מעין מאגר מידע שממשיך מהמקום שבו גוגל וויקיפדיה נעצרו.

למעשה, השירות מאפשר לגולשים לעקוב אחר נושאים שמעניינים אותם, לחפש אחר שאלות ספציפיות במטרה למצוא את התשובה המתאימה, להוסיף תשובות לשאלות שכבר מופיעות במאגר ולקבל תשובות מחברים שכבר נמצאים בשירות. כל שאלה שמועלית לשירות מקבלת עמוד משל עצמה, כך שעם הזמן הופך הדף למאגר מידע מתעדכן ומהימן בנושא המבוקש.

ה"הייפ" הגבוה שלו זכתה החברה כבר מיומה הראשון מאפשר למצוא באתר תשובות שנכתבו על-ידי יזמים מובילים בתחום האינטרנט, כגון מייסד טוויטר שענה לשאלה שנגעה לחברה, או בכיר בפייסבוק ששיתף בתחושותיו לגבי הסרט החדש על החברה שיצא לאחרונה לאקרנים.

לא אחת ניתן למצוא ב-Quora גם תשובות שנכתבו על-ידי עובדים לשעבר בפייסבוק, גוגל או יאהו, שמספקים מידע פנימי חדש שטרם נחשף. כל אלה מספקים לאתר מוניטין של פלטפורמה מהימנה ואיכותית.

כבר בסבב הגיוס הראשון של החברה הצליחו היזמים לגייס 11 מיליון דולר, שהעניקו לאתר שווי של 86 מיליון דולר. מאז הגיוס הראשון, שנערך כחודשיים לאחר ההשקה, גדל הטראפיק של האתר, ויש להניח כי שווי האתר זינק בהתאם.

הכנסות בינתיים אין ל-Quora, ומספר הביקורים בו עומד על 150 אלף בחודש. אולם, מדובר בחברה צעירה, שמתמקדת כעת בהגדלת מאגר המשתמשים ושמירה על איכות הפלטפורמה.

אם נדמה כי מדובר בשירות ישן שכבר קיים הרבה זמן, אתם לא טועים. יאהו מציעה כבר מספר שנים את השירות Yahoo Answers, וגם החברה הישראלית Answers, שנסחרת בוול סטריט, צוברת פופולריות.

גם במקרה זה האיום הגדול מגיע מכיוונן של גוגל, שרכשה באחרונה חברה דומה (Aardvark), ופייסבוק, שהשיקה פיצ'ר דומה שלא ממש צובר תאוצה.

אולם, הבאזז הנוכחי סביב Quora, שנתמך גם על-ידי העובדות בשטח, מספק את התחושה כי רק שם ניתן למצוא את התשובות המעמיקות, העדכניות והנכונות ביותר.

* השורה התחתונה: האמינות היא המפתח להצלחה

כשמאחורי המיזם עומדים יזמים מנוסים, בהם סמנכ"ל הטכנולוגיות לשעבר של פייסבוק, שהחליט לעזוב לטובת הפרויקט החדש - ברור שמדובר בשחקן שלא כדאי לזלזל בו. האתגר טמון בשאלה האם Quora תצליח לשווק את עצמה גם ללא הדחיפה שהיא מקבלת בעמק הסיליקון, והאם היא תצליח לשמור על אמינות גבוהה ככל שמספר המשתמשים יגדל. כך או אחרת, אין ספק כי Quora היא "תפוח האדמה הלוהט" של ענף זה.

Tumblr

בין טוויטר לבין פלטפורמת הבלוגים של גוגל מנסה אתר Tumblr למצוא את הנישה שלו

עבור משתמשים רבים, פייסבוק היא הרשת החברתית היחידה שהם מכירים, והמקום העיקרי שבו הם משתפים את החברים שלהם בעדכונים, תמונות וסיפורים מעניינים. עבור אחרים, שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר הוא המקום הכי רלבנטי לפרסום טוויטים קצרים (עד 140 תווים), שמאפשרים גם לצרף לינקים לתמונות או כתבות תוכן וכן לעקוב אחר התוכן שמפרסמים משתמשים אחרים.

בין לבין קיימים עוד מאות אתרים חברתיים שמציעים פיצ'רים דומים ומנסים לזכות בתשומת-הלב של המשתמשים. אחד מהם הוא Tumblr - פלטפורמת בלוגים חינמית שהוקמה ב-2007 אבל פרצה בגדול רק השנה.

Tumblr ממוקמת על הציר בין טוויטר לבין בלוגר (פלטפורמת הבלוגים של גוגל) - מצד אחד היא אינה מגבילה את המשתמש כפי שטוויטר עושה, ומצד שני היא שואפת להציע למשתמש כלים ליצירת עמוד אישי עשיר יותר, המורכב גם מאינטראקציה עם משתמשים אחרים ולא רק מפוסטים עצמיים.

עד כה נרשמו ל-Tumblr כ-9 מיליון משתמשים, ומדי יום מצטרפים אליו כ-30 אלף משתמשים חדשים, ומתפרסמים בו כ-5 מיליון פוסטים חדשים.

ב-Tumblr יכולים הגולשים לפתוח בלוג אישי בקלות, ולהעלות אליו תמונות, קטעי וידיאו ותכנים טקסטואליים. בדומה לטוויטר, גם ב-Tumblr יכולים המשתמשים לעקוב אחר בלוגים של אחרים, וכן לדרג תכנים שהם רואים ולפרסם מחדש תכנים שמשתמשים אחרים העלו (re-blogging).

גם ל-Tumblr יש את האשטון קוצ'ר שלו - במארס השנה הודיע הזמר ג'ון מאייר כי "נמאס לו מטוויטר" וכי הוא עובר ל-Tumblr. אמנם לא מדובר בסלבריטאי מהמעלה הראשונה, אולם אחרי מאייר עקבו בטוויטר כ-4 מיליון משתמשים, וההצהרה שלו בהחלט בישרה על קיומו של שחקן חדש בשטח - כזה שלא רק מציע עוד פלטפורמת הפצה חברתית אלא בעל סיכוי ממשי להיות ה"בייבי" החדש של התעשייה.

גורם נוסף שסייע ל-Tumblr לקבל סיקור תקשורתי הוא המגזין "ניוזוויק" - גוף מדיה מסורתי שהשכיל לאמץ את הפלטפורמה הדיגיטלית החדשה והקים בה בלוג ממותג, שמושך אליו אלפי גולשים.

יתרה מכך, לפני כ-3 חודשים התפטר אחד מהעורכים הבכירים ב"ניוזוויק" ומי שניהל את הנוכחות של המותג במדיה החברתית, לטובת עבודה ב-Tumblr, במסגרתה הוא מסייע ליצרני התוכן (פבלישרס) להפוך את התוכן שלהם לחברתי יותר.

יש להניח כי ככל שיותר יצרני תוכן יאמצו את Tumblr, ויותר עיתונאים ישתלבו בו כעובדים - כך תגדל גם הפופולריות שלו בקרב המשתמשים.

* השורה התחתונה: המיקרו-בלוגינג כובש את ההמונים

Tumblr נמצאת במומנטום מדהים, שכן היא מציעה פלטפורמה עם רובד עמוק יותר ושיתופי יותר בהשוואה לאחרות. מוקדם עדיין לקבוע האם תצליח הפלטפורמה לסחוף אחריה עשרות מיליוני משתמשים ולייצר בידול שגם יחזיק לאורך זמן וגם ייצר הכנסות, אבל לפחות לעת עתה נדמה כי Tumblr פה בשביל להישאר. טוויטר - מאחורייך?