"שמירה על הפרטיות זה אתגר של כל העולם ולא רק של גוגל"

פיטר פליישר, ‎‎יועץ הפרטיות של גוגל המבקר בישראל: "הרבה חברות אוספת מידע על משתמשים, אך כשאתה מנוע החיפוש הגדול ביותר - טבעי שידברו בעיקר עליך"‏

‎‎‏"אנשים מדברים היום על בעיות פרטיות, ואלה בעיות לגיטימיות וחשובות. מכיוון שקשה לדבר עליהן באופן אבסטרקטי, אתה צריך שם ופנים, אז אנחנו, גוגל, הפכנו לשם ולפנים שמדברים עליהם בהקשר של הפרטיות ברשת" - כך אמר פיטר פליישר, יועץ הפרטיות של גוגל העולמית, במסיבת עיתונאים מיוחד שכינס היום (ג') כדי לדבר על אתגרי הפרטיות עמם מתמודדת גוגל.

פליישר מבקר בישראל במסגרת השתתפותו בכנס הפרטיות של ה-‏OECD‏ ומשרד המשפטים, המתקיים השבוע בבנייני האומה בירושלים.

‏לדברי פליישר, "יש חברות אחרות שפועלות בזירה האינטרנטית ואוספות מידע רב על המשתמשים, אך כשאתה מנוע החיפוש הגדול והמוביל בעולם ואחד הסמלים החשובים בעולם האינטרנט, אז טבעי שאתה תהיה החברה שאנשים ידברו עליה.

‏"זו אחריות שאנחנו צריכים לעמוד בה, אך אני לא מכיר עוד חברות בעולם שעושות עבודה כמונו לבניית כלים להגנה על הפרטיות של המידע, ליצירת שקיפות, קשר עם רגולטורים ועוד. אלה דוגמאות לכך שאנחנו מתייצבים ועומדים באחריות הזו".

‏‎‎- פרטיות היא האתגר הגדול ביותר של גוגל היום?

‏פליישר: "המשימה של גוגל היא לארגן את המידע העולמי ולהפוך אותו שמיש וזמין לאנשים. הכול אצלנו קשור למידע עולמי, אז בהגדרה זה קשור גם לפרטיות וישפיע כמעט על כל דבר שנעשה. האתגר שלנו הוא איך לאפשר גישה למידע ועדיין שתהיה לנו הגנה נאותה על הפרטיות של המשתמשים.

‏‏"זה גם אומר שהדיון על הפרטיות תמיד יהיה איתנו. זה לא רק אתגר לגוגל, זה אתגר לחברה האנושית. כולנו מתנהלים ומתמודדים עם אותו עולם שבו יש גישה למידע, והשאלה היא איך אפשר לנהל אותו תוך שמירה על הפרטיות".

השנה סבלה גוגל מכמה מכות תדמיתיות בכל הנוגע לפגיעתה בפרטיות של המשתמשים ברשת, בין השאר על רקע הודאתה באיסוף מידע רב משחשבה מרשתות אלחוטיות באמצעות צי רכבי שירות מיפוי הרחובות שלה, ‏Street View‏.

‏בנוסף, בספטמבר האחרון הגיעה ענקית האינטרנט להסכם פשרה עם התובעים בפרשת הפגיעה בפרטיות של שירות גוגל באזז, והסכימה לשלם 8.5 מיליון דולר בתמורה לביטול התביעה הייצוגית נגדה.

‏לדברי פליישר, הפרשיות הללו נלמדו, וגוגל עשתה ועודנה עושה צעדים לשיפור ההגנה על הפרטיות של לקוחותיה. כך, למשל, השיקה גוגל ערוץ פרטיות, בו נמצא מידע רב על מדיניות הפרטיות של החברה וכלים לטובת הגולשים.

‏כלי נוסף שפליישר התייחס אליו הוא ה-‏Dashboard‏, המאפשר לגולשים לנהל את כל המידע שגוגל אספה עליהם. "במקום אחד ניתן לראות את המידע שלגוגל יש עליך ועל החשבון שלך, ואתה גם יכול לנהל את המידע הזה. אתה יכול לשמור, לשנות או למחוק חלקים ממנו או את כולו. זו עוד דרך לתת לאנשים אפשרות לשלוט במידע שלהם".

‏‎‎- האם אנחנו מאבדים לאט לאט את המונח פרטיות? הילדים שלנו יחיו בעולם של אפס פרטיות ובלי ציפייה לפרטיות?

"פרטיות היא עיקרון קבוע. זה אומר שהוא כל הזמן משתנה ומתפתח, אבל הוא תמיד יהיה כאן. הכול סביבנו משתנה כל הזמן וגם המונח הזה. אני לא חושב שאנחנו הולכים מעולם של פרטיות לעולם ללא פרטיות בעתיד, אבל המונח פרטיות כל הזמן יתפתח.

‏"מה הדברים שאנחנו רוצים להשאיר פרטיים ומה הדברים שאנחנו רוצים לחשוף - אלה שאלות של גבולות שהולכים להשתנות ולהיות מושפעים מגורמים שונים. זה לא שתהיה פחות פרטיות, הגבולות פשוט יזוזו. עוד ועוד מידע יהפוך לזמין, אז התשובה לשאלה אם יהיה יותר מידע על כולנו ברשת היא כן, אך האם אנשים עדיין יעשו צעדים להגן על הפרטיות של הדברים שחשובים להם - ברור שכן. זה הטבע האנושי והוא לא הולך להשתנות".

לדברי פליישר, השאלה לאן הפרטיות הולכת היא בעיקר שאלה סוציולוגית. "הדרך שבה אנשים צעירים מבטאים את עצמם בפלטפורמות של רשתות חברתיות ומשתמשים בטכנולוגיה שלא השתמשו בה קודם הופכת את זה לשאלה חברתית", אמר פליישר.

‏‏"אנשים צריכים להיות מחושבים בנוגע למה שהם מפרסמים ברשת גם כשאין מנגנוני הגנה על הפרטיות וגם כשיש. אלה הדברים שלא ישתנו. אנחנו צריכים יותר חינוך בנושא, במיוחד ללמד ילדים איך להשתמש בשירותים ברשת בצורה אחראית וגם בכלים להגנה על הפרטיות. פרטיות היא תחום מתפתח, אבל זה האתגר של החברה והעולם כולו, ולא רק של גוגל".