המשקיעים מוכנים להפסיד תמורת הזכות להלוות כסף לממשל

הפד צפוי להודיע בשבוע הבא על רכישת אג"ח נוספות של הממשל במטרה לספק תמריץ נוסף למשק האמריקני המקרטע ■ קיבלו אתמול ריבית שלילית של 0.55% על אג"ח צמודות מדד

האוצר האמריקני מכר אתמול (ב') בפעם הראשונה בתולדותיו איגרות חוב בתשואה שלילית, מה שאומר שהמשקיעים מוכנים כעת לשלם לממשל האמריקני תמורת הזכות להלוות לו כספים.

זהו ציון דרך בסביבת הריבית האפסית כמעט של ימינו, כאשר הפדרל ריזרב צפוי להודיע בשבוע הבא על רכישת אג"ח נוספות של הממשל במטרה להתניע מחדש את המשק האמריקני המקרטע.

מסורתית, המשקיעים קונים אג"ח אוצר חדשה בשווי מלא ("par") של 100 דולר. בהנפקה אתמול בשיטת המכרז, של 10 מיליארד דולר של אג"ח צמודות מדד מחירים לצרכן (TIPS) לחמש שנים, המשקיעים שילמו יותר מ-105 דולר תמורת אג"ח שלא מניבה להם דבר גם אחרי תשלום ריבית חצי-שנתית של 0.5%.

"זה מראה שתשואות שליליות לא מרתיעות את המשקיעים", אמר מייקל פונד, מנהל יחידת אסטרטגיות הריבית של ברקליס קפיטל בניו יורק.

אך כמה אנליסטים הזהירו שתשואות שליליות כאלה, אם הן יימשכו, עלולות לפגוע בביקוש לאג"ח צמודות מדד. "אם הנפקת TIPS בסביבת ריבית שלילית מחייבת ריבית קופון אפסית ופרמיה של רכישה, אפשר לראות שזה יהפוך לבעיה", אמר ג'ורג' גונקלבס, מנהל יחידת הריביות בארה"ב של נומורה סקיוריטיס אינטרנשיונל בניו יורק.

תשואה שלילית אמנם מועילה לממשל האמריקני על ידי מזעור עלויות גיוס ההון שלו, אך משקיעים קנו את האג"ח הצמודות לחמש שנים (שהונפקו לראשונה באפריל השנה), בציפייה שהפד יצליח להשיג את יעד האינפלציה שלו בתוכנית ההקלה הכמותית השנייה שהוא עומד לפתוח בה, אמרו אנליסטים.

מי ירוויח?

אם התוכנית הזו, שזכתה לכינוי 2QE ("הקלה כמותית 2") תוכל להעלות את האינפלציה ל-2%, רמה שבן ברננקי, יו"ר הפד, הזכיר באחרונה, המשקיעים ירוויחו מהתרחבות מרווחי התשואה בין ה-TIPS לאג"ח הרגילות של האוצר האמריקני. זה יוכל לקרות גם אם התשואות הריאליות של ה-TIPS יישארו שליליות, אומרים אנליסטים.

התשואה של ה-TIPS צמודות האינפלציה לחמש שנים היתה אתמול 1.68% לעומת 1.25% בסוף אוגוסט. הירידה שיקפה את ציפיות המשקיעים לאינפלציה נמוכה יותר.

האוצר האמריקני לווה מהמשקיעים כסף בזול מאז שהפד הפחית את הריבית לכמעט אפס בדצמבר 2008. הוא הנפיק אג"ח קצרות טווח בריבית אפסית במהלך המשבר, כשהמשקיעים חיפשו מקלט מבטחים להחנות בו את כספם.

בפד חוששים מדפלציה

בשוק הפתוח, תשואות ה-TIPS לחמש שנים ולתקופות קצרות יותר הפכו לשליליות בסוף ספטמבר, כאשר המשקיעים הימרו על כך שהרכישות המוגדלות של הפד ינמיכו את הריביות הריאליות, עלויות ההלוואות בניכוי אינפלציה.

בכירי הפד חוששים בגלוי מאיום הדפלציה, שבו מחזור משתק של ירידות במחירים ובריבית הריאלית עלול להסב נזק מתמשך לכלכלה, כפי שקרה בשנות ה-90 ביפן.

באמצעות עוד הקלה כמותית בצורת רכישות נוספות של אג"ח, הפד מקווה למחוק את סיכון הדפלציה ולהעלות את מחירי הנכסים. עלייה במחירי הנכסים יכולה בתיאוריה לעודד השקעות והוצאה ולהמריץ את הפעילות הכלכלית לרמה רצויה יותר.