אל-אריאן: "יוון תיקלע לחדלות פירעון ב-3 השנים הקרובות"

מנכ"ל פימקו הוסיף כי ליוון יש אינטרס להגיע לחדלות פירעון וכי הימנעות ממנו איננה מבטיחה צמיחה ויצירת תעסוקה ■ "רכישות האג"ח לא יצליחו להנמיך האבטלה בארה"ב"

יוון צפויה להיקלע לחדלות פירעון בשלוש השנים הקרובות, מפני שהקיצוצים התקציביים שלה לא יספיקו לצמצם את נטל החובות שרובץ עליה, אמר מוחמד אל-אריאן, מנכ"ל חברת קרנות האג"ח הגדולה בעולם, פימקו.

בכנס בחסות השבועון "אקונומיסט" אתמול בניו יורק אמר אל-אריאן ש"האינטרס של יוון הוא להגיע לאי-פירעון", כל עוד ניתן יהיה להגביל את ההידבקות של מדינות אחרות, וההליך נעשה בארגון ובתמחור מסודרים כדי לשמור על כושר התחרות היווני". "כמו העשור האבוד של אמריקה הלטינית בשנות ה-80 של המאה שעברה, החלופה - הימנעות מחדלות פירעון - איננה מבטיחה צמיחה ויצירת תעסוקה", אמר.

האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית אישרו חבילת סיוע בת 110 מיליארד אירו (153 מיליארד דולר) ליוון ב-2 במאי השנה, בתמורה להסכמת יוון לקצץ את שכר עובדי המדינה והפנסיות שלהם ולהעלות מסים על דלק, אלכוהול וסיגריות.

"האג"ח היווניות נכנסו ללחץ בתגובה לדברי אל-אריאן", אמר אורלנדו גרין, עוזר למנהל האסטרטגיה של שוקי ההון בקרדי אגריקול בנק בלונדון. "התמונה בטווח הקצר לא נראית כה גרועה ליוון, אבל לפניה עוד דרך ארוכה".

משבר החובות הריבוניים האירופי התפרץ בסוף 2009 אחרי שהממשלה החדשה שנבחרה ביוון גילתה שהגירעון התקציבי היה כפול ממה שמסרה הממשלה השמרנית הקודמת. האג"ח הממשלתיות של אירלנד, פורטוגל וספרד צנחו בתגובה, על רקע החששות שהמשבר היווני עלול להדביק גם את המדינות הללו בשולי האיחוד האירופי.

הבנק המרכזי היווני הכריז היום שהמדינה חייבת להמשיך בתוכניות צמצום הגירעון שלה. "קונסולידציה תקציבית חייבת כעת לנוע בקצב מהיר בהרבה, עם הגבלות דרסטיות על הבזבוז הציבורי", מסר הבנק.

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדריאו, הבטיח צעדי צנע בהיקף של 11% מהתמ"ג היווני, לפי נתוני קרן המטבע.

"יעד הרואי"

"אני לא רואה תיקון תקציבי בהיקף של 11% מהתמ"ג היווני על סמך ההנחות של תוכנית הצנע הנוכחית", אמר אל-אריאן, שעבד בקרן המטבע במשך 15 שנים. "11% זה יעד הרואי מדי".

צעדי הצנע של ממשלת יוון קנו לה זמן לצמצם את הגירעון התקציבי שלה, שעולה פי 4 על המגבלה של האיחוד האירופי (3% מהתמ"ג השנתי). האיחוד האירופי אומד את הגירעון התקציבי בשנה שעברה ב-13.6% תמ"ג, השני בגובהו אחרי אירלנד. לשנה זו חזוי גירעון של 7.8% תמ"ג.

"רכישות האג"ח לא יצליחו להנמיך האבטלה בארה"ב"

אל אריאן התייחס גם לרכישות אג"ח האוצר האמריקני על ידי הפדרל ריזרב ואמר כי הן צפויות להצית אינפלציה עולמית ולא יצליחו להנמיך את שיעור האבטלה בארה"ב. ההקלה הכמותית, האסטרטגיה של קניית אג"ח כדי להוריד את עלויות ההלוואות, לא תספיק כדי לייצר צמיחה כלכלית בריאה, לדבריו. כמות השיא של החוב האמריקני היא בעיה כלכלית נוספת, לדבריו.

"דבר אחד שהפדרל ריזרב לא יכול לעשות הוא לעמוד בחיבוק ידיים. הוא רועד מפחד מהדפלציה", אמר אל-אריאן. "הקלה כמותית כשלעצמה אומרת שיהיו לנו אותן הבעיות בעוד 6 עד 9 חודשים, כאשר שאר העולם יעבור לאינפלציה".

גם נשיא הפדרל ריזרב בקנזס, תומאס הניג, אמר שההקלה הכמותית היא "הימור מסוכן" שעלול לייקר את העלויות במשק וליצור משבר כלכלי נוסף. ג'ון ברינג'ולפסון, מנהל ההשקעות הראשי של קרן הגידור Armored Wolf הגדיר את רכישות האג"ח של הבנק המרכזי "בזוקה" (נשק מסוכן למפעילו).