זיכרון לטווח קצר

על העובדות אין ויכוח: היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, ניסה למנוע את בדיקת התנהלותו של מיטיבו ברשות איתן רוב ■ חמור מזאת: הוא גם עדכן את רוב בהתפתחויות ■ בפרקליטות היה מי שסבר כי מדובר במעילה באמון, מבקר המדינה חשב שיש להעבירו מתפקידו, אולם היועמ"ש הסתפק בהערה מינהלית ■ עכשיו מזרחי מועמד לתפקיד מנהל רשות המסים > משה ליכטמן

בתחילת אוגוסט השנה, לאחר חודשים של הדלפות מגמתיות, הכריז שר האוצר יובל שטייניץ באופן רשמי שלא יאריך את כהונתו של מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי. טקס העברת השרביט יתקיים בעוד כחמישה חודשים, במארס 2011, וכבר עכשיו, עוד לפני שמונתה ועדת איתור, המועמדים השונים מתלבטים אם לתפור חליפות או לשלוף ציפורניים.

לכאורה מדובר בתחלופה רגילה, כמעט שגרתית, של בעל תפקיד בכיר ועתיר כוח בשירות המדינה. אבל רק לכאורה; רשות המסים עדיין חבולה מהטלטלה שעברה בעקבות החקירות וכתבי האישום, ומחליפו של נסרדישי יידרש להמשיך בפעולות השיקום. על רקע זה מעניין למצוא שאחד המועמדים לתפקיד הוא עו"ד משה מזרחי, היועץ המשפטי של הרשות, שנחקר במסגרת החקירות השונות שנערכו בה. נגד מזרחי, נדגיש מיד, לא הוגשו כתבי אישום, וגם בפרשה הנפרסת כאן החליט היועץ המשפטי לממשלה להסתפק בהערה מינהלית בכפוף לשימוע. היועץ גם קבע כי אין מניעה שמזרחי ימשיך לכהן בתפקידו.

ועדיין, מתמלילי חקירות הנחשפים כאן לראשונה במלואם עולות תהיות סביב התנהלותו של מזרחי באותה פרשה. על רקע זה, ובצעד חריג ביותר, אומר מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ל-G כי בעקבות מה שנחשף על מזרחי, "המשך תפקודו ברשות המסים הוא בעייתי ביותר ויש בו פתח לפגיעה בטוהר המידות של השירות הציבורי" (להתייחסותו המלאה של המבקר ראו מסגרת בעמוד זה).

ברשות המסים עונים לכל זה כי הנושא נבדק "לפני ולפנים" על-ידי גורמים בכירים בפרקליטות ועל-ידי היועץ המשפטי, והוחלט כי אין מקום להעמיד את מזרחי לדין פלילי או משמעתי. "מדובר במשפטן מצוין ומוערך", אומרים שם, "הן בשירות הציבורי והן בקרב הגורמים הכלכליים במשק".

דברים דומים אומר בתגובתו גם עורך דינו של מזרחי. הוא גם מציין כי אין כל מניעה חוקית או אחרת שמזרחי יתמודד על כל תפקיד ציבורי שבו יחשוק (לתגובות המלאות ראו מסגרת בעמוד הבא).

יש לו אחות

מזרחי, 47, נולד וגדל בשכונת נחלאות בירושלים. לאחר שחרורו מצה"ל למד ראיית חשבון וכלכלה באוניברסיטה העברית, ובמקביל עבד כעוזר פרלמנטרי בכנסת. לאחר לימודיו החל לעבוד במשרדי מס הכנסה בירושלים, ובמקביל למד משפטים. ב-1994 הוא התמחה בפרקליטות, ואף עבד שם כמה שנים. בתקופה זו התיידד עם משה לדור, כיום פרקליט המדינה.

אחותו של מזרחי היא עדנה אלפסי, הנחשבת לאישה החזקה ביותר בנציבות שירות המדינה. אלפסי היא חברה טובה של איתן רוב, מי שהיה ממונה מכס-מע"מ ואחר כך מנהל רשות המסים.

ב-2002 מינה רוב את מזרחי לתפקיד היועץ המשפטי לאגף מכס-מע"מ, אף שחסרה לו תקופת ותק כדי לעמוד בתנאי הסף. בחקירתו במשטרה קרא לזה מזרחי "הצ'ופצ'יק של תנאי הסף". שלוש שנים מאוחר יותר, ב-2005, שוב קודם מזרחי, והפעם לתפקיד היועץ המשפטי של הרשות. המינוי התקבל בהפתעה, שכן היו מועמדים שנחשבו לעדיפים, בעיקר עו"ד שולה בנדל.

בחקירה במשטרה נשאל מזרחי מה הייתה מעורבותו של רוב במינויו לתפקיד. הוא הכחיש בתוקף שהמכרז היה תפור או שאחותו הייתה מעורבת בדרך כלשהי. "אני חושב שהשאלה היא מעליבה מכיוון שאני יודע שאיתן עשה בירור מעמיק לגבי כישוריי", אמר בשלב כלשהו בחקירה.

טובות הנאה לאיתן רוב

מיד עם מינויו מצא את עצמו מזרחי כתף אל כתף עם רוב, בתקופה הסוערת ביותר בתולדות רשות המסים. בשלב הראשון היה זה תפקידו של רוב באיגוד הכדורסל, שנעשה ללא דיווח ראוי ובניגוד להסדר ניגוד עניינים, ובהמשך תסיסה במחלקת החקירות של הרשות; 15 חוקרים, ובראשם ממונה מע"מ תל אביב שוקי משעול וקצין המודיעין רפי רותם, העלו שורה של טענות בנוגע להטבות ולהקלות למקורבים פוליטיים ואישיים ולטיוח חקירות. התלונות הועברו למשטרה, לפרקליטות ולמבקר המדינה.

זמן מה לאחר הגשת התלונות סולקו משעול ורותם מהעבודה, ורוב המתלוננים האחרים הורידו ראש. ועדיין, לתלונותיהם הייתה השפעה, בעיקר כאשר המשטרה החלה לחקור את מה שמוכר כיום כ"פרשת רשות המסים", שעוסקת במעורבותם לכאורה של שולה זקן, ראש לשכת ראש הממשלה דאז, ושל אחיה יורם קארשי במינויים שבוצעו ברשות. החקירה הזאת הסתיימה בשורה של כתבי אישום המתנהלים כיום בבתי המשפט. נגד רוב, יש להדגיש, לא הוגש כתב אישום כלשהו.

חזרה לתסיסת החוקרים: מבין שלל התלונות שהגישו חוקרי הרשות החליט מבקר המדינה לבדוק לעומק את הפחתת המס להיכל הספורט "נוקיה" בתל אביב. ממצאי הבדיקה פורסמו באמצע 2006 וכללו ביקורת חריפה על רוב בטענה שקיבל טובות הנאה במנויי חינם למשחקי מכבי תל אביב כדורסל והסתיר עובדות אלה. המבקר דרש ממשרד המשפטים ומנציבות שירות המדינה לפעול נגד רוב, וכן להמשיך לבדוק החלטות שקיבל בתחומים מסוימים.

בתחילת נובמבר 2006, כשחקירת המשטרה בפרשת המינויים והאזנות הסתר שבוצעו במסגרתה היו עדיין תחת איפול כבד, נקראו עו"ד מזרחי ומנהל רשות המסים החדש ג'קי מצא לפגישה עם המשנה ליועץ המשפטי מייק בלאס. הנושא: יישום דרישת המבקר באשר לבדיקות נוספות בנוגע לאיתן רוב.

הפגישה הזו ותוכנה עומדים במרכז הדיון בשאלה אם מזרחי ראוי להתמנות לתפקיד מנהל רשות המסים, או במילים אחרות: האם רוח השיחה וההסכמה הכללית בין משתתפיה העלו שאפשר לחפף את הנחיית מבקר המדינה. זאת ועוד: למשטרה ידוע כי ימים אחדים אחרי הפגישה שוחח מזרחי עם רוב, שפרש מתפקידו ברשות כשנה קודם לכן ועדכן אותו בפרטים.

בדיעבר, ובהתייחסו לאותה פגישה, סבור מזרחי כי בסך-הכל הציג בה את עמדתו המקצועית ביחס לנושא בכללותו, וכי אין ולא הייתה מניעה שיעשה זאת. ועדיין, מתמלילי העדויות שנתן במשטרה עולים הדים סוערים ביחס לאותה פגישה.

השאלה מעליבה

פרשת המינויים ברשות המסים התפוצצה ב-1 בינואר 2007, בסדרת מעצרים גדולה. יום למחרת מסר מזרחי עדות ראשונה במשטרה, עדות שניתנה שלא תחת אזהרה.

מזרחי נשאל אם עדכן את רוב בדבר חקירה בעניין חברת דובק. מזרחי ענה: "עדכנתי אותו והוא היה כל הזמן בסוד הדברים, כי בסך-הכול אני חושב שנגרם לו עוול נורא גדול בעניין של מבקר המדינה, כי לא הייתה שום חריגה מנהלים, ואם הייתה, זה עניין טכני ולא יותר. נדמה לי שהכל יצא מפרופורציות ואף אחד לא ידע לשים לזה סוף. איתן יצא בהרגשה לא טובה שמזנבים בו עם מבקר המדינה, ולכן דיברתי איתו על זה כל הזמן, גם בענייני דובק. יש הרגשה שאנשי מבקר המדינה ממש מחפשים אותו".

החקירה השנייה של מזרחי עסקה בנסיבות מינויו לתפקיד ולא הייתה תחת אזהרה. ביוני 2007 הוא נחקר בשלישית, והפעם תחת אזהרה. עיקר החקירה היה על המפגש עם מייק בלאס ועל השיחות עם איתן רוב.

חוקר: "כיצד חשבתם ליישם את הבדיקה הזו?".

מזרחי: "חשוב מאוד להגיד שהאווירה הייתה שאין מקום באמת לעשות את הבדיקה הזו, וכך גם מייק התבטא בצורה ברורה. כולם שמעו את זה. בלאס חשב שהוא יכול להגיד למבקר 'נא', אני (מזרחי מתכוון לבלאס, שמדבר לכאורה בגוף ראשון) לא רוצה לעשות את הבדיקה הזו ואני יכול להתפשר איתו ולעשות משהו כדי לצאת ידי חובה'. זו הייתה האווירה. אף אחד מהנוכחים לא התייחס לכך ברצינות".

חוקר: "מה הוחלט לגבי הבדיקה?".

מזרחי: "הוחלט לעשות משהו של לצאת ידי חובה. משהו אובייס, כי בלאס פחד להגיד שאין צורך לעשות את הבדיקה... לא הייתה מחשבה מעמיקה איך בדיוק לבדוק. זה היה רק כדי לצאת ידי חובה".

חוקר: "ג'קי מצא סיפר בהודעתו כי לאחר שבלאס הציע לבצע בדיקה, ג'קי סבר שנכון לבצע בדיקה, ואילו אתה המלצת 'שלא לבדוק את התיקים כלל, על רקע כלליות אמירת המבקר והיקף הבדיקה הנדרש'. האם אתה מאשר את הדברים?".

מזרחי: "כן, אני מאשר את העמדה שלי כפי שמצא העיד".

חוקר: "מדוע הבעת עמדה כי אין צורך לבצע בדיקה למרות דעתם החולקת של מצא ושל בלאס?".

מזרחי: "ג'קי אמר את זה ממניעים של פוליטיקלי קורקט - בדיוק כמו מייק בלאס. לצאת ידי חובה, למראית עין, כדי להוריד אותו מאיתנו. מה שהיה על השולחן זה אופן ההתמודדות עם המבקר ולא עם איתן. השאלה הייתה רק איך לעשות את הפעולות בצורה שתקומם אותו הכי פחות כדי לצאת ידי חובה".

חוקר: "אמרת לרוב שחשבת למרוח את המבקר ולא לעשות לו את החיים קלים. האם זה לא נראה לך כצורה של חבלה בחקירה?".

מזרחי: "זו התבטאות לא נכונה שלי. לא הייתה לי כוונה לחבל בבדיקה. אין כאן חקירה אמיתית. זו בדיקה של מבקר המדינה".

"התגובה שלי שזה מדהים"

בשלב הזה של החקירה פתח החוקר בסדרת שאלות ביחס לנסיבות השיחה בין מזרחי לרוב, שכאמור, באותו השלב כבר לא שימש בתפקידו.

חוקר: "מדוע שיתפת את איתן רוב בעניין?".

מזרחי: "בפגישה הייתה אווירה די ברורה, ואפילו נאמר שלא היה מקום מקצועי לבדיקה. מה שהוחלט היה רק לצאת ידי חובה מול המבקר... הייתה אכזבה של כולנו מההתנהלות של מייק בלאס, כמו שהתבטאתי בשיחה הזו".

חוקר: "מדוע אתה משתף את רוב בבדיקה שאמורה להתקיים בעניינו בחשד שפעל בניגוד עניינים?".

מזרחי: "הדעה שלי הייתה שלא צריך בכלל לעשות בדיקה, וזו הייתה הדעה של כל משתתפי הדיון. מתוך טעמים טאקטיים הוחלט לעשות בדיקה מינורית. זה היה על השולחן, ומייק בלאס יכול לומר מה שהוא רוצה. המטרה הייתה לגמור את הסיפור הזה, שנמשך שנה וחצי מול המבקר. לא הייתה מטרה לסכל בדיקה או חקירה".

חוקר: "מייק בלאס אמר בהודעתו, 'העדכון של איתן רוב בעניין זו התנהגות קונספירטיבית... אני בכל זאת חשבתי שמדובר בבדיקה חשובה ושיש לפחות לעשות ניסיון ענייני לבדוק מה שאפשר, בדרך מקצועית ועניינית, ללא משוא פנים, בוודאי לא לשתף את רוב בבדיקה, לא לפני, לא אחרי הישיבות ולא בזמן הבדיקה. את הבדיקה צריך לעשות ברצינות כי זה בונה את אמון הציבור במערכת'. מה תגובתך?".

מזרחי: "התגובה שלי שזה מדהים. גם הוא חשב והוא אמר את זה בצורה מפורשת, שבכלל לא צריך לעשות בדיקה, ואין דבר בדוח המבקר שמצדיק בדיקה. מייק עשה את הבדיקה ככסת"ח, והוא גם התבטא בעניין הזה".

במשרד המשפטים מכחישים בתגובה את הדברים שאמר מזרחי בחקירה בהתייחס לבלאס ומציינים כי הוא לא עדכן את משתתפי הישיבה שהיה ידוע לו שרוב "התעניין" אצל עובד ברשות ביחס לתיק מתחום הכדורסל, ובהמשך גם לא ששוחח עם רוב על הפגישה (לתגובה המלאה ראו מסגרת משמאל).

"מעילה באמון"

לקראת אמצע 2008 הגיעה חקירת רשות המסים לסיומה, והחומרים הועברו לפרקליטות. מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד אביה אלף, כתבה דברים חריפים ביחס למזרחי: "התנהלותו מהווה לכאורה התנהלות בלתי ראויה, בלשון המעטה, המהווה מעילה באמון שניתן לו כעובד ציבור בכיר. מזרחי פעל מתוך ראיית האינטרס של איתן רוב. הוא לא גילה מידע שברשותו, פעל לצמצום הבדיקה, עדכן ושוחח עם מושא החקירה במקביל. מאליו מובן גם שתפקידו של מזרחי ומאפייניו צובעים את התנהלותו בחומרה".

הדברים הועברו ליועץ המשפטי לממשלה, ששקל אותם והחליט, מחוסר ראיות מספיקות, שלא להעמיד את מזרחי לדין פלילי ובהמשך גם לא לדין משמעתי. הוא המליץ על הערה מינהלית בכפוף לשימוע, אולם גם זה עדיין לא קרה.

תגובות

"לא היה רבב בהתנהלותו"

כך אומר פרקליטו של מזרחי בתגובה לכתבה

עו"ד משה מזרחי מסר באמצעות פרקליטו, עו"ד רועי בלכר ממשרד זליגמן ושות', את התגובה הבאה: "בחודש פברואר השנה החליט היועץ המשפטי לממשלה, מר מני מזוז, כי אין מקום להעמיד לדין משמעתי את עו"ד מזרחי בגין המעשים שעליהם נחקר במשטרה, והמליץ כי מנהל רשות המסים ישקול מתן הערה לעו"ד מזרחי, בכפוף לשימוע.

"ההערה, אשר היועץ המשפטי לממשלה המליץ למנהל רשות המסים לשקול להעיר לעו"ד מזרחי, היא הליך אדמיניסטרטיבי גרידא, ואמונתנו היא כי בתום השימוע יקבע מנהל רשות המסים שאין בסיס להעיר לעו"ד מזרחי על התנהלותו, שכן לא היה בה כל מתום או רבב.

"משכך, ומבלי להתייחס כלל לתפקיד מנהל רשות המסים, שבו מכהן מר יהודה נסרדישי, עו"ד מזרחי הוא מועמד ראוי לכל תפקיד ציבורי שיהלום את כישוריו, אם יבחר להתמודד על תפקיד כזה".

רשות המסים בתגובה: "הסוגיה של מינוי המנהל הבא של הרשות אינה עומדת הפרק, וכל אמירה בעניין לגבי מועמדות כזו או אחרת היא בגדר רכילות שאין בה דבר.

"עו"ד משה מזרחי הנו משפטן מקצועי ומוערך הן ברשות המסים ובשירות הציבורי בכלל והן בקרב הגורמים הכלכליים במשק.

"הנושאים העולים מפנייתכם נבדקו לפני ולפנים על-ידי גורמים בכירים ביותר בפרקליטות המדינה והיועץ המשפטי מר מני מזוז. לאחר בדיקה מקיפה, כאמור, של מכלול העובדות הוחלט לסגור את התיק הפלילי והמשמעתי כאחד.

"עוד יש לציין כי כל הנושאים העולים מפנייתכם פורסמו בהרחבה בכלי התקשורת השונים, והחזרה על הדברים מהווה פגיעה לשווא בשמו טוב של עו"ד מזרחי".

פרקליטות המדינה בתגובה: "לאחר בדיקת התיק הוחלט לגנוז את התיק הפלילי מחמת היעדר ראיות מספיקות. עם זאת, מנהלת המחלקה הכלכלית המליצה בפני היועץ המשפטי לממשלה (הקודם) לשקול את האפשרות להעמדתו לדין משמעתי של משה מזרחי. הנושא נבחן על-ידי הגורם האחראי לכך בפרקליטות - המשנה לפרקליט המדינה (תפקידים מיוחדים) - אשר חיווה את דעתו בפני היועץ המשפטי לממשלה שאין מקום להעמדת מזרחי בפני בית הדין למשמעת, אולם יש מקום*להמליץ בפני מנהל רשות המסים לשקול להעיר למזרחי בגין התנהגותו, לפי התקשי"ר, וזאת בכפוף לשימוע.

היועץ המשפטי לממשלה (הקודם) אימץ המלצה זו. פרשה זו אינה יוצרת מניעה להמשך תפקודו של מר מזרחי כיועץ המשפטי של רשות המסים".

בשמו של בלאס נמסר ממשרד המשפטים: "בשום שלב לא נאמר על-ידי עו"ד בלאס כי הבדיקה היא רק כסת"ח. הבנתו הייתה כי הבדיקה תיעשה בצורה מקצועית, עניינית וללא משוא פנים.

"יודגש כי הקשיים בביצוע הבדיקה הועלו על-ידי אנשי רשות המסים, ובהם מר מזרחי, אשר להם הידע המקצועי כיצד בודקים תיקי מסים.

"מר מזרחי לא עדכן את הנוכחים בישיבה שבתיק מסוים הקשור לתחום הכדורסל היה ידוע לו שהתעניין מר רוב אצל עובד רשות המסים, למרות שלא היה אמור לעשות כן.

"מר מזרחי גם לא עדכן את משרד המשפטים על כך ששוחח עם מר רוב ועדכן אותו בדבר ההחלטות שהתקבלו בישיבה במשרד המשפטים, דבר שלא היה מתפקידו לעשות. על תפקודו האמור של מר מזרחי החליטה פרקליטות המדינה, על דעת היועץ המשפטי לממשלה, כי תינתן לו הערה מינהלית בשני עניינים, בכפוף לשימוע".

מבקר המדינה: "המשך תפקודו של מזרחי בעייתי ביותר"

מבקר המדינה ממשיך לעסוק בפרשה. G פנה למבקר המדינה וביקש את התייחסותו לנושא. המבקר העביר את הדברים הבאים:

"מבקר המדינה כבר הביע הסתייגות ודאגה עמוקה מכך שעו"ד משה מזרחי ממשיך לשמש כיועץ המשפטי וכ'שומר סף' ברשות המסים - אחד הגופים הרגישים והחשובים במדינה, ושלא ננקטו פעולות להעברתו מהתפקיד ולהעמדתו לדין.

"המבקר סבור שהמשך תפקודו של עו"ד מזרחי ברשות המסים בעייתי ביותר, ויש בו פתח לפגיעה בטוהר המידות של השירות הציבורי ולפגיעה במאמצים הנדרשים לשיקום רשות המסים, לאחר הפרשיות החמורות שהתגלו.

"הנושא בכללותו נמצא על שולחנו של מבקר המדינה".