מהיום עמוד הבית שלי הוא נענע 10

החלטתי כך משום שהם החליטו לחסל את התופעה הכי בלתי מוסרית בתקשורת

מדי פעם צצות יוזמות חקיקה שנועדו לחסום את שור התקשורת בדישו בשטח ההפקר של העיתונות. לא מדובר בהצעות חוק הנוגדות את חופש הביטוי והדיווח, אלא המנסות להגביל את חופש ההפקרות.

כל אימת שעולה הצעה כזאת, קם קול זעקה מצד כמה מבעלי אמצעי התקשורת, שפרסומים מופקרים הפכו ללחם חוקם והכנסותיהם, לאמור: מדובר בניסיון להגביל את העיתונות החופשית.

אז הם נשאלים: או.קיי, אבל המצב בלתי נסבל, התקשורת נעשית יותר ויותר צהובה ופוגענית, מה אתם מציעים? תשובתם: תנו לתקשורת עצמה לטפל בזה.

אלא שהתקשורת אינה מטפלת. יש מועצת עיתונות, אבל רק בשם; למעשה היא מועדון דיונים ללא מעשים הנשלט על-ידי בעלי אמצעי התקשורת. עד היום אף אמצעי תקשורת לא יזם תיקון למצב הקיים. ליתר דיוק, עד לפני כמה ימים.

באחרונה התבשרנו על מהלך יוצר דופן של אתר האינטרנט נענע10, שנועד למנוע ניצול לרעה של חופש הביטוי, במקרה זה בתחום הטוקבקים.

בשנותיי הרבות כעיתונאי לא זכור לי מהלך כזה בתחום התקשורת. לכן אני מוצא לנכון לצטט את דברי גיא אליאב, מנכ"ל נענע10, כמעט במלואם: "אנו מאמינים שיש בעייתיות בתרבות הטוקבקים האנונימיים, שלצד חשיבותם ככלי למעורבות הגולשים, מורידים את רמת הדיון... אנחנו בעד תגובות של אנשים שיש אדם אמיתי שעומד מאחוריהן. הזדהות המגיב יכולה למנוע תגובות (טוקבקים) שהן בגדר לשון הרע או תגובות לא מוסריות".

דף הבית שלי

עניין הטוקבקים הוא אולי הדבר הבלתי מוסרי ביותר בתקשורת. נותנים לאנשים במה שמעליה הם יכולים לשקר, לעוות, לרמות, להכפיש, להשמיץ, להוציא דיבה - והכול ללא חשש שייקראו לתת את הדין על כך, כיוון שאין זהות. יכולים להרוס את שמו הטוב של אדם במחי טוקבק בלי שהקורבן יוכל להגן על עצמו, מאחר שאינו יודע את זהות המשמיץ.

גם גורמים מסחריים הבינו מהר מאוד כי מדובר בכלי שבאמצעותו אפשר ליצור דעת קהל ולעצב אותה. משרדי פרסום רבים הקימו מחלקות שכל תפקידם הוא לשתול טוקבקים נגד או בעד אנשים, מוסדות, מוצרים - והכול, שוב, בלי שקורא הטוקבק יידע את מקורו.

הבעיה היא שאנשים רבים מאמינים למילה הכתובה, וכך נעשות בחסות הטוקבקים עוולות רבות וקשות. גם אם אדם חתם בשמו על הטוקבק, במצב הנוכחי הקורא לא יכול לדעת אם הוא אמיתי.

על שולחן הכנסת מונחות כמה הצעות חוק בנושא זה, אבל כרגיל בחקיקה העוסקת בענייני תקשורת, חברי הכנסת נרתעים מלחץ אמצעי התקשורת ופוחדים מהם. והנה בא מנכ"ל נענע 10 ואומר: "אנחנו החלטנו להקדים את הליכי החקיקה בעניין".

לא האמנתי שאזכה ליום שדבר כזה ייאמר על-ידי מנהל אמצעי תקשורת. האם יש סיכוי שאחרים ילכו בעקבותיו? ספק רב. אבל אני כבר הפכתי את נענע 10 לדף הבית שלי.