הצעה: המיזם של חב' חשמל לא יחויב בפריסה ארצית ל-3 שנים

סוג הרישיון שתקבל חברת החשמל למיזם תשתיות התקשורת הוא המכשול האחרון בדרך לבחירת משקיע ■ שר התקשורת כחלון ימסור את החלטתו בימים הקרובים

האם מסתמן פתרון לסוג הרישיון שתקבל חברת החשמל למיזם הסיבים האופטיים שלה? ל"גלובס" נודע כי החברה העלתה בפני שר התקשורת, משה כחלון, הצעת פשרה לפיה תקבל החברה רישיון כללי-ייחודי, משמע היא לא תחויב בפריסה ארצית, לתקופה של 3 שנים. לאחר מכן, בהתאם לקצב התקדמות הפרויקט ולביקושים, תיערך בחינה נוספת שבסופה יוחלט אם להחליף את סוג הרישיון לכללי. אפשרות נוספת היא להכניס הקלות ברישיון הכללי, אבל בכך קיים סיכון שיהיה צורך בשינוי תקנות, מה שאומר שייתכנו יותר עיכובים.

סוג הרישיון שתקבל חברת החשמל הוא למעשה המכשול האחרון שעומד כרגע בינה ובין היציאה לתהליך של בחירת משקיע. כחלון מודע לכך ולכן הבהיר שהוא יקבל החלטה בעניין בימים הקרובים. לפי עמדת חברת החשמל המבוססת על שיחות עם משקיעים פוטנציאליים, סוג הרישיון שתקבל חברת החשמל עשוי לגזור את כדאיותו הכלכלית של הפרויקט.

מהות הוויכוח נסוב סביב השאלה איך ניתן להבטיח שהשירות שיציע המיזם יינתן בפריסה ארצית, משמע כל יישוב בארץ יחובר לרשת הסיבים האופטיים שהמיזם יפרוס. הרישיון הכללי במתכונתו הנוכחית גולמי מדי ולא מתאים למיזם, כפי שטוענים חברת החשמל, משרד האוצר ובכירים במשרד התקשורת. לפי טענתם השירות הארצי לא מחויב במסגרת רישיון כללי, וזו טעות נפוצה לחשוב כך. עוד הם טוענים שעל מנת לתקן את הרישיון הכללי כדי שיחייב בשירות ארצי באופן מלא, יש לתקן תקנות דרך ועדת כלכלה, מה שיכול להימשך אף יותר משנה. לפיכך, הם טוענים כי רישיון כללי-ייחודי שאליו מתווספת תוכנית פריסה מחייבת, הוא הכלי שיאפשר למשרד לפקח על המיזם ולדרוש פריסה בפריפריה לפני הפריסה במרכז.

מה באמת יבטיח פריסה ארצית?

לעומת זאת מצדדי הרישיון הכללי - בעיקר הייעוץ המשפטי במשרד התקשורת, אגף כלכלה ומשרד המשפטים - סבורים כי חברת החשמל חייבת ברישיון כללי בלבד, וכי אם צריך לתקן תקנות ברישיון ניתן לעשות זאת בזמן קצר. על הציר הזה - לקיחת סיכון שוועדת הכלכלה "תתקע" את התהליך אל מול הסיכוי לקדם במהירות את המיזם דרך רישיון כללי-ייחודי - פועל כחלון, שהבטיח שבימים הקרובים ימסור את החלטתו.

שר התקשורת מסר בתגובה שהנושא נשקל בכובד ראש והחלטה תינתן בימים הקרובים.