חשד: תדיראן טלקום שירותי תקשורת חדרה למרכזיות מתחרים

למשטרה נמסר תיעוד על פריצות שנעשו ממשרדי החברה ללקוחות, כשבחלק מהמקרים נגרמה חבלה במרכזיות ■ חשד לחדירה למאגר מידע של לקוחות ■ גם רשות ההגבלים מנהלת בדיקה

חוקרי יאח"ה פשטו היום (ה') על משרדי חברת תדיראן טלקום שירותי תקשורת בישראל, שבניהולו של יצחק קנטי. החברה הינה שותפות מוגבלת בבעלות מלאה של אפקון תעשיות בע"מ ובשליטת איש העסקים שלמה שמלצר. גורם בחברה מסר עדות.

החשדות לכאורה מתמקדים בפריצה למרכזיות תקשורת לעסקים מסוג קורל.

מתדיראן טלקום שירותי תקשורת נמסר בתגובה: "חוקרי המשטרה אכן נמצאים בחברה. לצערנו, תחרות לא הוגנת מצד פורשי החברה לשעבר הביאו לשמועות שיקריות בשוק התקשורת".

דובר החברה הדגיש כי "פעלנו ונפעל תמיד ביושרה רבה כלפי לקוחותינו ועל-פי החוק בישראל. אנו משתפים פעולה עם חוקרי המשטרה, ובטוחים כי האמת תתברר בהקדם האפשרי".

נציין כי תדיראן טלקום שירותי תקשורת היא חברה משווקת, הנפרדת ממפעל תדיראן טלקום המייצר את המרכזיות.

תיעוד שהוגש למשטרה

תחילתה של הפרשה בתלונה שהוגשה על-ידי חברה הפועלת בשוק מתן שירותי תחזוקה למרכזיות הקורל. בתקופה האחרונה החלה החברה לגייס לשורותיה לקוחות רבים ואסטרטגיים מקהל לקוחות תדיראן - במחירי שירות הנמוכים עד 50% ממחירי השירות ששולמו בפועל לתדיראן.

לעניין זה טוענת תדיראן כי טענות חברה זו הינן מחוסרות כל בסיס ומעידות על מקור הכתבה ועל העומד בראשה אשר מסר את התיאור העובדתי המסולף.

החברה פיתחה בין היתר מוצר חדשני הפועל כ-"firewall", שמטרתו להגן על לקוחות מרכזיות הקורל מפריצה למרכזייה. בחודשים האחרונים איתרה מערכת האבטחה ניסיונות פריצה חוזרים ונשנים למרכזיות הקורל, כאשר המערכת הגנה באופן מוחלט על אותן המרכזיות ותיעדה את כל ניסיונות הפריצה.

התיעוד המלא הועבר למשטרת ישראל, ונוכח חומרת העבירות הועבר הטיפול ליאח"ה.

בבירור שערך אותו גורם עם משווק נוסף שמעניק שירותי תחזוקה למרכזיות הקורל, עולה כי בוצעה פריצה למרכזייה של אחד מלקוחותיו. במקרה זה המרכזייה לא נהנתה מהגנת מערכת ה-"firewall", והפריצה הביאה, כך נטען, לחבלה של ממש באתר הלקוח.

תדיראן פועלת תחת מגבלות מחמירות מכוח רישיון מיוחד למתן שירותי נ.ס.ר, שהוענק לה על-ידי משרד התקשורת. אם החשדות לכאורה יגיעו לידי אישום פלילי של החברה - עלולה להימנע מהחברה אפשרות להעניק שירותי תחזוקה לארגונים גדולים ורגישים כגון בנקים ומשרד הביטחון, וכן האפשרות לגשת למכרז החשכ"ל לאספקת שירותי טלפוניה הקרב ובא.

בין תדיראן היצרן לתדיראן המשווק קיים הסכם הפצה, לפיו תדיראן המשווק תפיץ את מוצרי תדיראן ותעניק שירותי הפצה, תחזוקה ותמיכה למוצרים אלה בתחומי מדינת ישראל וברשות הפלסטינית.

עיון בדו"חות אפקון מעלה כי בהתאם להסכם ההפצה, הצדדים רשאים לבטלו - בין היתר במקרה שתדיראן מעורבת בעבירה שיש עמה קלון או בעבירה פלילית הקשורה בביצוע התחייבויותיה.

כדי לשמור על מחירים גבוהים

ראוי לציין כי בימים אלה רשות ההגבלים העסקיים נמצאת גם היא בעיצומה של בדיקת התנהלות שוק מרכזיות הקורל מתוצרת תדיראן. הבדיקה עוסקת בבדיקת שוק הנס"ר ועוסקת גם במרכזיות קורל שנמצאות בטיפול ובתחזוקת תדיראן, אשר לפי הנטען בתלונה שהוגשה לרשות ההגבלים העסקיים, חסמה לכאורה את לקוחותיה מפני האפשרות להשתחרר מהתלות בשירותי התחזוקה שלה, במטרה למנוע תחרות תוך שמירה על רמת מחירים גבוהה.

בדיקת רשות ההגבלים מתמקדת בפיתוח גירסת תוכנת תחזוקה מרחוק של מרכזיות הקורל, שנועלת את המרכזיות וכובלת אותן מרחוק לתדיראן בלבד. רק כאשר לקוח רצה לעזוב הוא גילה כי הוא כבול לתדיראן - וזו מצדה סירבה לפתוח את החסימה, גם כשהלקוחות היו מוכנים לשלם בעבורו.

לכאורה מדובר בהתניית שירות בשירות - מכירת המרכזייה וחיוב הלקוח לקבלת שירות רק מתדיראן, שקובעת את המחירים כראות עיניה ללקוח השבוי.

בנוסף, על-פי הנטען בתלונה, תדיראן חסמה את כל "השוק המשני" של חלפים למרכזיות (שמקורו במרכזיות ישנות, או כאלה ששודרגו או הוחלפו). זאת, על-ידי אי-מתן רישיונות לציוד בשוק המשני וסירוב לחבר מוצרים אלה למרכזיות שנעלה תדיראן.

לעניין זה טוענת תדיראן כי מדובר בטענה חסרת בסיס, שכן לתדיראן אין יכולת ותדיראן לא ביצעה פעולה כלשהי שמטרתה או ניסיונה לסגור שוק משני זה. מדובר בשוק קיים, וכל אחד רשאי לרכוש חלפים או מרכזיות משומשות מבלי שתדיראן מנסה למנוע זאת.

עוד נטען כי לקוחות נדרשו לשלם פעמיים בגין רישיונות שמקורם בהוספת שלוחות במרכזייה, לאחר שבוצע שדרוג של תוכנת התחזוקה ונעילת המרכזייה, והרישיונות הקודמים שהיו בידי הלקוחות הפכו לחסרי ערך. על-פי הידוע, הלקוחות לא נשאלו כלל אם הם מעוניינים בחסימה - אלא פשוט נחסמו ביום אחד והועמדו בפני עובדה מוגמרת.

גם במקרה זה משיב התדיראן לתלונה כי מדובר בטענה משוללת יסוד, שאין לה בסיס במציאות.

כידוע, קבוצת שלמה שבשליטת שלמה שמלצר היא אחת מחברות ההשקעה המובילות בישראל. לקבוצה השקעות במגוון ענפי תעשייה, לרבות תקשורת ובעלות בחברת ביטוח.

נוכח החשדות לכאורה כנגד תדיראן עולה סוגיה מטרידה נוספת והיא נגישותה האפשרית של קבוצת שלמה, באמצעות תדיראן, למידע עסקי של חברות המתחרות בפעילותה של הקבוצה.

כאמור, תדיראן מטמיעה ומתחזקת מערכת קומפוזיט (Call Center) לניהול מוקדי שירות בארגונים גדולים. על-פי פרסומי החברה, מערכות אלה הותקנו בחברות ביטוח, תקשורת ואחרות. הקומפוזיט מאפשרת קישוריות למערכות ה-CRM ומאגרי המידע של הלקוחות. בחלק קטן מאותם הלקוחות מעמידה תדיראן באופן קבוע נציג מטעמה באותו ארגון.

דובר תדיראן טלקום (יצרן המרכזיות) מסר כי "תדיראן טלקום מוטרדת מאוד מהפרסומים האחרונים אודות המפיצה שלה בישראל "תדיראן טלקום שירותי תקשורת בע"מ", ומצפה לקבל ממנה הבהרות מיידיות במקביל להמתנה לתוצאות החקירה. תדיראן טלקום הינה יצרנית מובילה עולמית של ציוד טלקום, מוצריה משווקים ברחבי העולם והיא חברה נפרדת לחלוטין מחברת "תדיראן טלקום שרותי תקשורת בע"מ" המפיצה את מוצריה בישראל בלבד. כל אחת מהחברות היא בבעלות נפרדת".