אלקטל-לוסנט מרוויחה מקריסת נורטל גם בישראל

נפילת חברת התקשורת הקנדית פינתה מקום לתחרות, גם בשוק הישראלי, בתחום תקשורת לעסקים * את החלל שנוצר בשוק המקומי מנסה אלקטל-לוסנט למלא * בכיר בקבוצה: "השוק המקומי גדול מספיק ועד כה אנחנו מרוצים מההשקעה"

לשוק התקשורת לעסקים יש דימוי אפור, אך מאחוריו מסתתר ענף רווי חידושים, שהתחרות בו מחריפה משנה לשנה. השינוי הדרמטי בשוק התרחש באחרונה עם היעלמות חברת התקשורת הקנדית נורטל, שהייתה אחת מהענקיות ומהפעילות בתחום.

גם בישראל, על אף שנחלה כישלונות בקרב חברות הטלקום, הצליחה נורטל לשמור על דומיננטיות בשוק התקשורת לעסקים והיוותה מתחרה רצינית לסיסקו, אוויה ואלקטל-לוסנט. זו האחרונה, שנכנסה לשוק התקשורת לעסקים בישראל רק בשנה החולפת, חייבת במידה רבה את החדירה שלה לקריסת נורטל.

על חורבות החלל שנוצר הצליחה אלקטל-לוסנט להפגין נוכחות בשוק המרכזיות והטלפוניה מבוססת ה-IP, וכן להמשיך ולהימנות על צמרת שוק פתרונות מרכזי הלקוחות (קונטקט סנטר), בו היא פועלת באמצעות החברה-הבת ג'נסיס.

לאחרונה אף זכתה החברה בשני חוזי ענק של עשרות מיליוני שקלים, עם התעשייה האווירית ואלביט, מה שעשוי לסייע לה להטביע את חותמה על השוק. החוזים האלה גם מאותתים שאלקטל-לוסנט מתכוונת להישאר כאן זמן רב, כי מרכזיות ומערכות טלפוניה בארגונים גדולים לא מחליפים כל שנתיים.

טום אגמאייר, סגן נשיא לאזור EMEA באלקטל-לוסנט (מזרח אירופה, אפריקה והמזה"ת), אומר בראיון ל"גלובס" כי ההחלטה להיכנס לשוק התקשורת לעסקים הישראלי לא הייתה מורכבת מדי.

"חיפשנו שווקים שבהם אפשר לצמוח, ולאחר שבדקנו נתונים כלכליים בכל מדינה - כמו שיעור צמיחה וחדירה טכנולוגית - הגענו למסקנה שישראל היא מדינה שאנחנו צריכים להשקיע בה. יש לנו גם מסורת ארוכה של פעילות בישראל מצד אלקטל ומצד לוסנט, עוד לפני המיזוג. כך שלא התחלנו מאפס ויש לנו גם שיש לנו פעילות מו"פ בארץ".

אגמאייר מספר כי מנכ"ל אלקטל-לוסנט בישראל, יאיר פכט, המליץ על הכניסה לשוק המקומי וכחלק מגיוס האנשים הובא יענקל עייש, לשעבר המשנה למנכ"ל נטקום, לנהל את הפעילות המקומית. "בינתיים, אנחנו שמחים על ההשקעה", אומר אגמאייר.

החלטתם להיכנס ישר דווקא לשוק הארגוני הגדול על אף שיכולתם ללכת קודם על עסקים קטנים.

אגמאייר: "הגענו למסקנה שהשוק בישראל גדול מספיק, ומכיוון שאנחנו רוצים לבנות אותו, עדיף לא לעשות זאת מלמטה אלא להתחיל דווקא מלמעלה. אם הגדולים יהיו איתנו, הקטנים יבואו בעקבותיהם".

לעומת החברה-האם, לג'נסיס יש נוכחות חזקה בשוק הישראלי. למה אתם לא ממתגים את ג'נסיס תחת אלקטל-לוסנט?

"יש להם מותג פנטסטי והם מספר אחד בעולם. אנחנו רוצים שהוא יהיה זמין לשימוש בכל המדינות, אבל לאו דווקא בהקשר אלינו. לקוחות יכולים לקנות מרכזיות ושירותי IP טלפוני מספק מסוים ומאיתנו את מערכת הקול סנטר. אין לנו בעיה עם זה, ולכן ג'נסיס היא מערכת פתוחה שעובדת עצמאית. העובדה שהיא לא מזוהה איתנו לא מפריעה".

טלפון שולחני עם יכולות אינטרנט

גם בסלולר וגם בשוק העסקי הפסקתם לדבר על טכנולוגיה ואתם מדברים על "שירותים" ו"אפליקציות".

"אנחנו מדברים על פתרון מקצה לקצה, גם בדור הרביעי בסלולר. מה הלקוח יקבל מהטלפון החדש מבחינת אפליקציות ואיזה ערך מוסף הוא יקבל ממנו - זה מה שחשוב לנו להדגיש. הטכנולוגיה עצמה חשובה פחות, מה שחשוב זה חווית הלקוח.

"אולי מנהל התקשורת בארגון יתעניין בטכנולוגיה, אבל המשתמש הסופי רוצה לדעת מה השירותים החדשים שהוא יכול לקבל. המתחרים מתגאים במחשב לוח, אבל אנחנו חושבים שונה ורוצים להדגיש מה הוא יכול לעשות איתו - או עם כל אפליקציה או התקן אחר".

אלקטל-לוסנט ערכה בשבוע שעבר את הכנס השנתי שלה בפריז, שם הציגה חלק מהפיתוחים החדשים. אחד מהם, כלל זיהוי פנים באמצעות וידיאו, שמשמש לא רק לצורכי ביטחון אלא גם לשיחות ועידה, שבהן כל תנועה בפניו של המשתתף מנותחת ומאפשרת לבן-שיחו להעריך מה הוא חושב. אפשרות אחרת היא לקבל מידע על פרטיו של הדובר בשיחת וידיאו לאחר שבוצע זיהוי פנים.

חידוש נוסף שהציגה החברה בכנס הוא טלפון שולחני בעל מסך מגע, המאפשר לגלוש באינטרנט ולהפעיל שלל אפליקציות כמו גם גישה ללוח פגישות ורשימת אנשי קשר.

הטלפון החדש שהשקתם נחשב טלפון או מיני מחשב? למה עובד בארגון צריך טלפון שולחני עם יכולות גלישה, כשיש לו על השולחן גם מחשב?

"מתקיים אצלנו דיון בשאלה מה אתה צריך ומתי. לא כולם צריכים את הכול, וללקוחות שונים יש צרכים שונים. יש כאלה שרוצים את הטלפון על המחשב, יש כאלה שרוצים אותו נפרד ויש כאלה שלא רוצים שולחני אלא מחשב לוח.

"באשר לשימושיות הטלפון החדש, צריך לא לחשוב רק בכיוון של ארגונים רגילים. בבתי מלון, למשל, הטלפון יכול להחליף את כל המערכת של שירות החדרים כי האורחים יכולים להזמין דרכו שירותים שונים. הוא מבטל את הצורך במערכות יקיצה ישנות, מאפשר גלישה באינטרנט ומספק תפיסה חדשה ללקוחות ולמלונות בזכות מערכת אחת. זו גם מערכת פתוחה שניתן להתקין עליה כל אפליקציה שרוצים".

כשאגמאייר מדבר על הפתרונות והחידושים, הוא מציין באופן מיוחד את העובדה שרובם מבוססים על מעבדות Bell Labs המפורסמות, ששייכות לאלקטל-לוסנט. "משם בא חלק גדול מהרעיונות והפיתוחים. כל מה שראית כאן, כולל צורות תקשורת באמצעות תנועות ידיים שמתורגמות למידע על צגים, נוצרו אצלם. קיים שיתוף פעולה הדוק בינינו ואנחנו אחראים על הצד העסקי-השיווקי ובוחנים אם יש למוצר או לרעיון שלהם עתיד".

הכותב היה אורח אלקטל-לוסנט בצרפת