חלום השבבים של ולדמן מתגשם

לעצמאות של מלאנוקס יש חשיבות עצומה על רקע המאבק רווי האמוציות בין אורקל ל-HP

תארו לעצמכם את הסיטואציה: לארי אליסון, או מי מנציגיו, ואייל ולדמן, יושבים משני צדדיו של שולחן הישיבות במשרדי מלאנוקס בעמק הסיליקון. אליסון, טיפוס מורכב בפני עצמו שהאגרסיביות בה הוא מתנהל יצרה לו מוניטין מסוים, מתעניין ברכישת מלאנוקס.

ולדמן, טיפוס לא פשוט בפני עצמו, מסרב. לאחר זמן עולה הצעה יצירתית - אורקלתרכוש החזקה בחברה, מה שישדר לשוק אמון בחברה ובטכנולוגיה שלה, ומצד שני ירמוז שמלאנוקס עדיין עומדת בזכות עצמה.

למסר הזה, של המשך קיומה העצמאי של מלאנוקס, יש חשיבות עצומה על רקע המאבק רווי האמוציות בין אורקל ל-HP. רק אתמול יצא אליסון בהאשמה חסרת תקדים כי מנכ"ל HP החדש, ליאו אפוטקר, עמד מאחורי מזימה של חברת התוכנה SAP, אותה ניהל עד לפברואר, לגניבת תוכנה של אורקל.

HP היא במקרה גם הלקוחה הגדולה של מלאנוקס, לפחות ברבעון הקודם, עם 12% מהמכירות. ועכשיו, תעמידו את עצמכם במקום מנהלי הפיתוח של HP. האם הייתם מוכנים להמשיך ולסמוך על מלאנוקס לאחר שאורקל הפכה לבעלת עניין בולטת בה?

קריאה לעומק של הודעת מלאנוקס ואורקל לעיתונות מגלה יותר ממה שנכתב בה. שתי החברות חתומות על ההודעה, כאשר מלאנוקס היא הראשונה. אורקל, חברה שלא מתביישת ברכישה אגרסיבית בניגוד לרצון הנרכשת - ראו מקרה BEA לפני שנתיים וחצי - כותבת באופן ברור שאין לה כוונה להשתלטות עוינת, וכי "מלאנוקס צפויה להמשיך לעבוד עם ספקיות מחשוב אחרות, כדוגמת דל, HP ו-IBM". הבהרה לא-פורמלית כי אורקל לא תרחיב את אחזקותיה ולא תמנה דירקטור מטעמה.

"אנחנו מאמינים כי מלאנוקס מתכוונת באמת להישאר עצמאית", כותב וולף מברקליס בדו"ח על השקעת אורקל.

אפשר להתווכח על כוונותיו של לארי אליסון, ואם ניתן להאמין להן, אבל זה דיון פילוסופי בלבד. לאייל ולדמן היה חזון - לבנות חברת שבבים גדולה. איך שלא תשחקו עם המהלך האחרון של אורקל, הוא מקדם את השאיפה הזו. ולדמן קרוב היום יותר מאי פעם להגשמת חזונו, בלי רכישה ובלי צעדים אסטרטגיים יוצאי דופן.

אם לארי אליסון השתכנע - הכול אפשרי.