"הספר האדום" של טורקיה: ישראל מהווה "איום מרכזי עלינו" - שימוש ראשון של אנקרה במונח מאז 1949

"הספר האדום" או "החוקה הסודית" הינו המסמך האסטרטגי החשוב ביותר בטורקיה ■ "מעשים שישראל מבצעת עלולים להוביל למרוץ חימוש" ■ במסמך הודגש כי השינוי נעשה לאו דווקא בגלל אירועי ה"מרמרה"

החרפה נוספת ביחסי ישראל טורקיה: תיקון שהוכנס בימים האחרונים למסמך רשמי המגדיר את מדיניות החוץ והפנים של טורקיה בחמש השנים הקרובות מגדיר את ישראל כ"איום מרכזי על טורקיה" - כך מדווחים כלי תקשורת במדינה. מדובר בפעם הראשונה בה עושה אנקרה שימוש במונח, מאז שנת 1949.

כלי התקשורת הטורקיים מדווחים כי המועצה לביטחון לאומי בטורקיה, בה חברים ראשי הצבא, נציגי ממשלה ובראשה עומד הנשיא עבדאללה גול, אישרה את הנוסח החדש של מה שמוגדר "החוקה הסודית", או "הספר האדום". מדובר במסמך החשוב ביותר בתחום האסטרטגי - העוסק הן בתחום מדיניות הפנים והן בתחום מדיניות החוץ.

בנוסח החדש מוגדרים מעשיה של ישראל במזרח התיכון כ"איום על טורקיה", והיא מואשמת בכך שהיא העומדת מאחורי חוסר היציבות באזור. "מעשים שישראל מבצעת עלולים להוביל מדינות אחרות באזור למרוץ חימוש", נכתב במסמך המתוקן. הסעיף עצמו הוכנס תחת הקטגוריה: "האיומים על טורקיה מבחוץ, ויחסי החוץ שלה".

אירן וסוריה דווקא מחוץ למסמך

במסמך עצמו אף הודגש כי השינוי נעשה לאו דווקא בגלל אירועי משט ה"מרמרה", כי אם בשל "המדיניות הישראלית, המערערת את הביטחון במזרח התיכון, ומעודדת מרוץ חימוש באזור". שלא במפתיע, מאותו מסמך בדיוק הוסרו שמותיהן של סוריה ואירן כמדינות המהוות איום על טורקיה.

שמה של יוון מוזכר בחלק ממנו, אך גם בולגריה, גיאורגיה וארמניה - כבר הוסרו מרשימת ה"מאיימות" על טורקיה. בעניינה של אירן, מצויין במסמך: "האזור כולו צריך להיות מפורז מנשק גרעיני", מבלי ששמה המפורש של אירן מצוין בו.

רק השבוע דווח בטורקיה כי לאחרונה הועברו מסרים תקיפים לוושינגטון, לפיהם היא אינה מסכימה שמידע מודיעיני בדבר פריסת מערכת טילי ההגנה בשטחה - יועבר לישראל. עוד דיווחו כלי תקשורת במדינה כי שיתוף הפעולה בין ארגוני הביון של שתי המדינות הופסק.