החלה הספירה לאחור לאסון ורסאי 2

קריסת מבנה שתגבה חיי אדם היא רק עניין של זמן - אך המלצות הועדות נותרו בגדר המלצה

מספר חודשים לאחר אסון ורסאי הגישה ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט בדימוס ורדימוס זיילר את מסקנותיה.

בין היתר קבעה הוועדה כי יש לאחד את נושאי הבנייה למשרד ממשלתי אחד, להחיל סטנדרטיזציה של חוזים בבנייה ציבורית ולבחון שינוי מהותי בנהלי הבנייה. ממשלת שרון ואחריה ממשלת אולמרט אימצו את מסקנות הוועדה וקבעו כי יש להחילן עד יוני 2010. אז קבעו. מאז לא נעשה דבר. האם יתרחש בבוא היום עוד אסון ורסאי? אין סיבה שלא. האם אפשר למצוא את הקשר בין מסקנות זיילר לבין הפיאסקו שהתרחש בחודשים האחרונים סביב שיפוץ תיאטרון הבימה? אי אפשר לפספס אותו.

המדיניות הישראלית נוטה באופן גורף להתעלם מביקורת ולפעול רק לאחר אסונות. בכל פעם מחדש מתפרסם דו"ח מבקר המדינה, התקשורת גועשת, הכנסת סוערת ולמחרת הכל נשכח כלא היה. הפעם הבאה בה יישלף הדו"ח מהארכיון תהיה אחרי האסון הבא והוא עוד יגיע. ממש כמו שבבוא היום גשר יקרוס ויגבה מחיר חיי אדם.

דו"ח מבקר המדינה האחרון קבע בין היתר, כי עשרות גשרים נמצאים בסכנת קריסה. מדובר בגשרים להולכי רגל ובגשרים לכלי רכב שנמצאים בארבע-חמש רשויות בלבד. כמותם יש עוד מאות גשרים ברחבי המדינה ואין איש אשר בודק ומוודא יציבות ותחזוקה. תמונת המצב הכלל ארצית מדאיגה אך מדאיגה יותר העובדה שגם לאחר שהנושא הוצף אל סדר היום הציבורי - לא נעשה וכפי הנראה לא ייעשה דבר. המלצות המבקר נותרו בגדר המלצה בלבד.

תחזוקת גשרים היא עניין מורכב, בראש ובראשונה מפני שעד להופעת סימנים חיצוניים, לא מתעורר כל חשד באשר ליציבותו של גשר כזה או אחר. יתרה מזאת, בישראל מאות גשרים ומעט גופים מפקחים. האחריות מטלטלת בין החברה הלאומית לדרכים, היא מע"צ, ובין השלטון המקומי, אבל בעיקר בידי אף אחד.

כוח האדם והעלויות שיידרשו כדי לסקור את מצבם של כל הגשרים ברחבי המדינה מגיע לסכומים גבוהים, כאלה שבעיני מקבלי ההחלטות מוטב להשקיע בפיתוח ולא בתחזוקה. זו טעות חמורה. יתכן ורובם המכריע של הגשרים שייבדקו יתגלו כיציבים ובטוחים אבל דווקא בגשר האחד בו ימצאו ליקויים, נוכל להציל חיי אדם. כל עוד לא נבדוק - לא נדע. חוסר הידיעה היא הסכנה האמיתית.

התנערות השלטון המקומי והחברה הלאומית לדרכים מעוררת דאגה ומותירה אותנו ביד הגורל. בה בעת ישנו פתרון סביר והגיוני שלא מוצא אל הפועל - שורה של מכרזים ביוזמת השלטון המקומי והחברה הלאומית לדרכים, ובגיבוי של המדינה - במסגרתם יוטל על קבלני התשתיות לערוך בדיקה מקיפה ולהגיש את דו"ח מצב הגשרים בישראל. בפעולה משולבת ניתן יהיה להגיע לתמונת מצב מלאה עד סוף 2012. לכשתצטייר התמונה המלאה ניתן יהיה לקבל החלטות אילו גשרים יש לתקן לאלתר, אילו ניתן לסגור לתנועה עד תיקונם בבוא העת והתקציב, ואילו עדיין יציבים וסובלים דיחוי.

העלויות לרצף בדיקות שכזה ובהמשך לביצוע תיקונים, יהיו קטנות מהנזק הכלכלי שיגרם כתוצאה חס וחלילה מאסון של ממש.

הכותב הוא סגן נשיא התאחדות הקבלנים וראש האגף לתשתיות.