קדחת הגז: הזדמנות ישראלית בדרך לרכוש 10% מ"דניאל"

מדובר במגעים לקראת הסכם אופציה דומה לזה שחתמה מודיעין עם ישראמקו ■ ישראמקו דיווחה בעבר כי בשטחו של "דניאל" נמצאים מספר פרוספקטים מעניינים לקדיחה

הזדמנות ישראלית של רונן הלמן ואורי אלדובי במגעים לרכישת 10% מהזכויות בהיתר החיפושים המוקדם "דניאל", כך נודע ל"גלובס". מדובר במגעים לקראת הסכם אופציה דומה לזה שחתמה שותפות מודיעין עם ישראמקו לפני עשרה ימים. לפי אותו הסכם, התחייבה ישראמקו להעביר למודיעין 10% מהזכויות ב"דניאל" במידה ותקבל לידיה את שני הרישיונות שביקשה. מודיעין התחייבה לשלם עבור הזכויות כ-400 אלף דולר. בנוסף רכשה מודיעין 10% מהזכויות ברישיון החיפושים "שמשון" הנמצא בשכנות ל"דניאל", תמורת כ-80 אלף דולר.

עבור הזדמנות ישראלית, בניהולו של אייל שוקר, מדובר באחזקת מיעוט נוספת ברישיון אטרקטיווי המצטרפת לאחזקות בשיעור דומה ברישיונות פלאג'יק, "גל" ו"שרית". הזדמנות דיווחה הבוקר כי חברת פלאג'יק הודיעה לה כי החל השלב הראשון בסקר הססיסמי התלת-מימדי הנערך בשטח ששת הרישיונות שבהם היא מחזיקה. "גלובס" דיווח בעבר כי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות ד"ר יעקב מימרן העביר לפלאג'יק מסר שלפיו לא יאשר אף אחת מעסקאות העברת הזכויות שביצעה או תבצע. גם העסקאות האחרות של הזדמנות מותנות עדיין בקבלת אישור הממונה ומועצת הנפט.

היתר "דניאל" מרכז עניין רב בסקטור חיפושי הגז והנפט מאז דיווחה ישראמקו כי בשטחו נמצאים מספר פרוספקטים מעניינים לקדיחה. הפרוספקטים התגלו מפענוח ממצאי סקר סייסמי תלת-מימדי שערכה ישראמקו בתחילת השנה בשטח של כ-200 קמ"ר בתחומי "דניאל". בישראמקו מסרבים לפי שעה למסור נתונים על ממצאי הסקר וטוענים כי מדובר רק בממצאים חלקיים, leads בלשון המקצועית, שאינם כוללים, למשל, את ההסתברויות למציאת מאגרים.

פענוח הממצאים הוגשו לאחרונה למימרן במסגרת בקשת ישראמקו להמיר את ההיתר בשני רישיונות חיפושים, בשטח 400 קמ"ר כל אחד. היתר חיפושים מוקדם, הוא זכות ראשונית המוגבלת ל-18 חודש. כדי לקבל רישיון חיפושים, שתוקפו שלוש עד שמונה שנים צריך בעל ההיתר לבקש זכות קדימה משר התשתיות ולהוכיח כי עמד בכל תנאי ההיתר.

ישראמקו מחזיקה 59% מהיתר "דניאל", בו זכתה במרץ 2009. מדובר באחד מאזורי החיפוש האחרונים בשטחי הרישיונות הימיים של מדינת ישראל. ההיתר נמצא על הגבול הדרומי של המים הכלכליים של ישראל ושטחו עומד כיום על 1,446 קמ"ר לאחר שישראמקו החזירה באפריל שטח של כאלף קמ"ר.

עד היום התעניינו המשקיעים בעיקר ברישיון "שמשון" הנמצא בפינה הדרומית מזרחית של "דניאל". שמשון מוחזק על-ידי ישראמקו (79%) בשיתוף עם נפטא (10%) ושותפות INOC ים המלח (10%). "שמשון". אלא שהציפיות מ"שמשון" דעכו בקיץ בעקבות פרסום ממצאים מאכזבים מהסקר התלת-מימדי שערכה ישראמקו בשטח הרישיון. הממצאים הצביעו על סבירות של 15% למציאת מאגר בגודל 43 מיליארד מ"ק (BCM), כלומר מאגר מסדר גודל דומה לזה של מארי-B של ים תטיס.