משרד התקשורת: פרסומי החברות על המהירויות ברשת - מטעים

המשרד פועל להפסקת ההגדרות ה"מתחכמות" של חברות התקשורת - ויחייב אותן להודיע על מהירות מינימום פר-שנייה, כך שיהיו ניתנות להשוואה

משרד התקשורת פועל להפסקת ההגדרות ה"מתחכמות" של חברות התקשורת בפרסומים על מהירויות גלישה. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר אגף הפיקוח במשרד דרש מחברות התקשורת להפסיק את ההטעיה בפרסומים שלהן בעניין המהירויות. הכוונה היא לפרסום המהירות ללא ציון יחידת זמן.

מתחמקות מהתחייבות

בכירים במשרד מעריכים כי בהתנהלות זו החברות מתחמקות מהתחייבות אמיתית לגבי המהירות שהן מספקות ללקוחות, והדבר הוא בבחינת הטעיית הצרכנים.

לאחרונה התרבו הפרסומות העוסקות במהירויות גלישה שמציעות החברות השונות (הן בשוק הסלולרי והן בשוק הנייח). המונח המקצועי למדידת מהירות מחולק בשנייה (megabits per - mbps second. קיצור של מגה-ביט לשנייה), ואילו החברות לרוב מפרסמות את המהירות, תוך שהן מתעלמות מיחידת הזמן. בכך שהחברות לא מציינות את המונח המלא, הן למעשה נמנעות מהתחייבות כלפי הלקוח ומטעות אותו.

בדרך זו יכולות חברות להצהיר על מהירויות כפי רצונן בלי מינימום התחייבות, ובכך יש פגיעה צרכנית, אומרים במשרד התקשורת.

אחת הדרכים שנשקלות בימים אלה לטיפול בנושא היא לחייב את חברות התקשורת להודיע על מהירות מינימום פר-שנייה בפרסומים שלהן, כדי שללקוחות יהיה אמצעי אפקטיבי למדידה. כך למשל חברה שתצהיר על 5 מגה, תידרש להבטיח כי זהו המינימום שניתן ללקוחות, ומהירות זו תהיה מדידה וניתנת להשוואה בין החברות.

להבטיח מהירות מינימום

החברות מצדן טוענות כי מדובר ברשתות סטטיסטיות שנותנות שירות על בסיס מאמץ מיטבי (best effort network). זו הסיבה שבשעות מסוימות יורדים הביצועים ברשתות הנייחות בגלל מספר משתמשים גדול. חיובן בהבטחת מהירות מינימום תוביל לפגיעה בלקוחות ובמהירויות, שכן החברות יתקשו לעמוד בהוצאות הכרוכות בהבטחת מהירות לכל לקוח ולקוח.