החקלאים נערכים להשבית אספקת פירות וירקות לכל הארץ

זאת במחאה על קיצוץ מכסות העובדים התאילנדים לחקלאות ■ אחד ממארגני השביתה: "השביתה תפרוץ בצורה חשאית בימים שכל המחסנים ריקים. עכשיו זה רק הפרומו לסרט"

החקלאים נערכים להשבתת אספקת פירות וירקות לשווקים ולרשתות השיווק בכל רחבי הארץ, במחאה על מדיניות הממשלה בסוגיית העובדים התאילנדים בחקלאות - כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע כי לפני כשבועיים התכנסו כ-50 חקלאים גדולים מכל רחבי הארץ - שכמה מהם מייצגים מאות חקלאים באזורים שונים - והכריזו על הקמת "מטה חירום להצלת החקלאות במדינת ישראל".

בפגישה הוחלט להשבית את אספקת התוצרת החקלאית לשווקים בישראל, ולגרום מחסור מיידי בפירות וירקות. אם יתממש הדבר - תהיה זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שבה תיפסק כליל אספקת הפירות והירקות.

צוות ההנהגה שנבחר מבין החקלאים אף קבע מועד לשביתה שאותו הוחלט לשמור בסודיות, על מנת למנוע היערכות מוקדמת של רשתות השיווק.

לדברי אחד המארגנים, מועד השביתה עשוי להשתנות לאחר תיאום סופי עם ארגוני החקלאים, ובהם התאחדות החקלאים, ארגון מגדלי הירקות, ארגון מגדלי הפירות וארגון מגדלי הפרחים.

עוד הוחלט להחריף במידת הצורך את המאבק על-ידי שיבוש באספקת עופות וביצים.

"במשרד האוצר לא הבינו שאנחנו הקיבה של המדינה. כששדה-התעופה שובת, רק מי שטס נפגע, וזה גם לא משפיע על המדד. אבל כשהחקלאות תשבות, זה יוציא את המשק משיווי-משקל וישפיע על המדד. היתה פליטת-פה של מישהו באוצר שאמר שיביאו ירקות מטורקיה. למה להביא ירקות? שיביאו את ארדואן שיהיה ראש ממשלה כאן", אמר היום (א') ל"גלובס" אחד המארגנים.

לדבריו, "יש היענות עצומה לשביתה. התקשרו אלינו חקלאים שמגדלים ביצים ועופות ואמרו לנו שהם רוצים להצטרף. אמרו שמוכנים לזרוק ביצים במשך שבוע. מטה המאבק נותן את הדלק לארגוני החקלאים שיובילו את המהלך".

הפרומו לסרט

התארגנות החקלאים החלה לאחר שהממשלה החליטה לקצץ במכסת העובדים הזרים לחקלאות - מ-28 אלף עובדים כיום ל-18 אלף עובדים בלבד עד 2015.

לדברי אחד המארגנים, "יש תוכנית מגובשת, והשביתה תפרוץ בצורה חשאית בימים שכל המחסנים ריקים. עכשיו זה רק הפרומו לסרט של מה שהאוצר רוצה שיהיה ב-2015. שיראו את הפרומו ויחליטו אם הם רוצים את הסרט ב-2015".

צו 8

"נגבה את החקלאים ונצטרף לכל המאבק. זו התארגנות מבורכת ואמיתית, ואני בטוח שהחקלאים ישבתו. נסגור את השווקים ולא ניתן שחקלאים יספקו תוצרת. מדובר בקיצוץ של 1,500 עובדים בכל שנה. הקיצוץ יפגע ביבולים ויגרום נזק למשקים. איך יכול להיות שבתחנה המרכזית מסתובבים 100 אלף עובדים לא חוקיים ודווקא את מכסת החקלאים מחפשים? התוכנית של בנק ישראל היתה שמזרימים כסף לתוכנית מיכון (החלפת כוח-אדם במכונות). עד עכשיו לא נכנסה מכונה אחת שחסכה פועל אחד", אמר מאיר יפרח, יו"ר ארגון מגדלי הירקות שמייצג 4,000 חקלאים.

לדבריו, ביום רביעי יקיים הארגון פגישה עם ועד הפעולה, כשבד-בבד הארגון כבר פנה לשר החקלאות ושרי ממשלה נוספים בעניין.

מארגני המאבק מבקשים לזמן פגישה של התאחדות החקלאים לתיאום בין כל ארגוני החקלאים. כן הוחלט להפיץ "צו 8 לחקלאים", שבמסגרתו יחתמו על מוכנות להשבתת אספקת התוצרת החקלאית ביום פקודה.

לדברי המארגנים, ההתארגנות מייצגת כבר היום חקלאים האחראים לכ-75% מהתוצרת החקלאית המקומית, לרבות חקלאים האחראים לרוב גידולי העגבניות והמלפפונים בישראל.

בשיחות שקיים היום "גלובס" עם כמה וכמה חקלאים הם העידו על נכונות לשביתה. "רובנו מהפריפריה, מעוטף עזה, הערבה, בקעת-הירדן ובית-שאן - ואנחנו נלחמים על החיים שלנו. יותר קל לזרוק את התאילנדים מאשר לעשות גדר בגבול מצרים ולמנוע כניסת עובדים מדרפור. כולם יודעים שהישראלים לא רוצים לעבוד. יזרקו את התאילנדים ויחד אתם ישמידו את החקלאות. למה מחירי הפירות יקרים כל-כך? אין מים אז ייבשו שטחים. זה מה שיקרה גם עם העגבניות והמלפפונים מחר. הם יעלו כמו אפרסק כי לא יהיה מי שיקטוף אותם", אמר אחד ממובילי המאבק, המייצג 150 חקלאים.

בהתייחס להפסד הצפוי שעשוי להיגרם לחקלאים מהשביתה, אמר אחד החקלאים: "זה להפסיד בשביל להרוויח. גם ככה אנחנו לא מסוגלים לשווק כי אין לנו פועלים. אין לנו עובדים".

- יש גידולים שלא מספיקים לקטוף?

"ברור. תבואו ותצלמו כמה נזק".

לדברי המארגנים, "עדיף להפסיד במכה ולא להיות בתהליך שבסוף יביאו אותנו לפשיטת-רגל. יהיה נזק, אבל נעשה זאת באופן שיהיה נזק מינימלי".

ממשרד החקלאות לא נמסרה תגובה עד לפרסון הידיעה.