סנגורו של הירשזון מבקש לקצר את עונשו: "הוא בחוסר כל"

(עדכון) - שר האוצר לשעבר הורשע בגניבת כ-2 מיליון שקל מהע"ל ונדון למאסר של 5 שנים ו-5 חודשים ■ ‎‎סנגורו מודה: "העברת הכספים במעטפות מזומן היתה בלתי ראויה"

‎‎העברת הכספים לשר האוצר לשעבר אברהם הירשזון באמצעות מעטפות כסף מזומן היתה בלתי ראויה - כך הודה הבוקר (ב') סנגורו של הירשזון, עו"ד בעז בן-צור, בעת הדיון בבית המשפט העליון בערעורו של הירשזון על הרשעתו ועל חומרת עונשו . "האם זו הדרך להעביר במעטפות כסף מזומן?" שאלה את בן-צור השופטת עדנה ארבל, והסנגור השיב: "אני מרכין ראש ואומר שזו דרך לא ראויה".

‏ערעורו של הירשזון נסוב על שני רכיבים בלבד - האחד, על הרשעתו בגניבה בפרשת התשלומים החודשיים, שכללו תשלום בגין נסיעות, תרופות ועוד; והאחר על חומרת העונש שנגזר עליו בבית המשפט המחוזי - 5 שנים ו-5 חודשי מאסר בפועל. הירשזון בחר שלא לערער על הרשעתו בעבירות מירמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

‎‎‏"ניסיון לשנות הממצאים"

‏סנגוריו של הירשזון טענו היום כי הסיבה שהוא לא תיעד את העברות הכספים מהסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל) לא היתה רצון להסתיר דבר גניבה, אלא בשל חוק חסינות חברי הכנסת, והעובדה שבשלב מסוים נאסר על חברי כנסת לקבל שכר ממקור אחר.

באשר לסכומים הגבוהים שקיבל הירשזון והוגדרו "שי לחג", הסבירו הסנגורים לשופטי העליון כי מאחר שהוחלט לשלם לבכירי הסתדרות העובדים הלאומית סכומים גבוהים, הוחלט כי הדברים יהיו כמעין מקבילה ל"משכורת 13", ולא כשי לחג. "מתן בונוסים לעובדים בסכומים גבוהים זה לא דברים זרים ובלתי מקובלים במשק, זה לא דברים שאין להם אח ורע", טענו הסנגורים.

‏השופטים אליעזר ריבלין, עדנה ארבל ועוזי פוגלמן ציינו כי בטיעוני הערעור מצד הירשזון יש ניסיון לשנות הממצאים העובדתיים שנקבעו בבית המשפט המחוזי. "הירשזון אמר שקיבל את ה-25 אלף שקל על חשבון דמי פרישה", אמר השופט פוגלמן, "אם נסתכל על גירסתו במשפט". ארבל הוסיפה: "אדם מחפה על עבירה אתית ומסתבך בעבירה פלילית חמורה?"

"כשאדם מקבל את הכספים במעטפות אז יש פה רצון להסתיר את הכספים", אמר ריבלין, "כשמקבלים בדרך כזאת אז ההנחה היא שיש רצון להסתיר, השאלה היא למה יש רצון להסתיר וממי".

עו"ד ‏בן-צור ציין כי יש גם נסיבות שאמורות להקל בעונשו של הירשזון. "מדובר בנאשם בן 70, עם מצב בריאותי לא פשוט, עם נסיבות משפחתיות טרגיות. יש עשייה מבורכת של הנאשם, עשייה ציבורית יוצאת דופן. הנאשם יסיים את תקופת המאסר בגיל מבוגר יחסית, לא צפוי לו עתיד. ביתו מומש, הוא מצוי בחוסר כל. יש תביעות משפטיות של הסתדרות העובדים הלאומית נגדו ושל גופים הקשורים בהסתדרות ושל רשויות המס, ולכן גם כשיסתיים הפרק המצער עד מאוד הזה בחיי הנאשם, ההתמוטטות הכלכלית קיימת".

‎‎‏"עבריינות שיטתית"

‏נציג הפרקליטות, עו"ד אליהו שוורץ-שואף, אמר כי "להירשזון יש בעיית מושגים בין הכסף שלו לבין הכסף של התאגיד. משנת 2000 ואילך הוא חי ברמת חיים מאוד גבוהה, הוא היה צריך כסף לממן את רמת החיים הזאת. מה שעשה כאן הירשזון זו עבריינות שיטתית, חודשית, פעמים רבות בחודש למשך 5-6 שנים, שמתבצעת בהסוואה, תוך הפרת האמון שהעובדים נותנים בו".

‏באשר לחומרת העונש שנגזר על שר האוצר לשעבר, טענה המדינה כי הירשזון לא הודה בעבירות ולא יזם הסדר טיעון הכולל לקיחת אחריות, וכי מבחינת מעמדו הציבורי ומשך זמן ביצוע העבירות, העונש שקיבל איננו חמור.

"אנחנו רוצים להעביר מסר. הירשזון עד היום טוען כי זה כסף שלו. הוא לא מצטער, אין פה חרטה, הוא בנה קו הגנה שקרי", טען נציג הפרקליטות. ‏‎‎‏(ע"פ 7641/09).