"הרכיב הספקולטיבי במניית כי"ל עלה, מומלץ להיזהר"

אמיר פוסטר, אנליסט כימיה בדש ברוקראז': אין בפונדמנטליזם של שוק האשלג העולמי בכדי להחזיק שיעורי רווח הגבוהים מכ-45% מפעילות ייצור אשלג לטווח ארוך

לאחרונה חצה שווי השוק של חברת כי"ל את רף 70 מיליארד שקל, כאשר שוק האשלג העולמי נהנה מפריחה מחודשת לאחר שנת 2009 אשר הייתה חלשה מאוד מבחינה כמותית. זאת, על רקע פגעי מזג האוויר והיבולים הנמוכים במדינות מרכזיות רבות בעולם, דוגמת רוסיה, שהביאו לזינוק במחירי הסחורות החקלאיות.

חלק ניכר מהאנליסטים המסקרים את כיל בארץ שינו את תחזיותיהם לגבי החברה והעלו את דירוג ההמלצות על המניה ועדכנו את מחירי היעד. לידי "גלובס" הגיעה סקירה יוצאת דופן של אמיר פוסטר, אנליסט כימיה בדש ברוקראז', שמזהיר כי הרכיב הספקולטיבי במניה עלה לאחרונה.

"שיחת הועידה של חברת פוטאש מיום חמישי האחרון, מזכירה לנו את האווירה ששררה בשוק האשלג העולמי במחצית הראשונה של שנת 2008. מאחר ששווי חברת כי"ל נובע ברובו מפעילות האשלג (בשנים 2008-2009 הרווחיות התפעולית של פעילות האשלג היוותה כ- 65% מהרווח התפעולי של החברה), הפרמטר החשוב ביותר בביצוע הערכת השווי לחברה הינו מחירו המייצג של האשלג", אומר פוסטר.

במודל הערכת השווי שלו, פוסטר מעריך את מחירו המייצג של האשלג בכ-370 דולר לטון, אשר גוזר מחיר יעד של כ-48 שקל בלבד למניית כי"ל, לעומת 56 שקל בבורסה כעת (ירידה של כ-14%).

המחיר המייצג של האשלג גוזר רווחיות תפעולית של כ-45% מפעילות האשלג של החברה. שיעור הרווח התפעולי הממוצע (בשמונה השנים האחרונות) מפעילות האשלג של כי"ל עומד על כ-37% (שיעור זה כולל שיעורי רווחיות בלתי נתפסים של כ-56% בשנת 2009 ושל כ-65% בשנת 2008).

שיעורי רווח של 45% בטווח הארוך

פוסטר מאמינים שאין בפונדמנטליזם של שוק האשלג העולמי בכדי להחזיק שיעורי רווח הגבוהים מכ-45% מפעילות ייצור אשלג לטווח ארוך. המקור להתנהגות מניית כיל בתקופה האחרונה נובע ברובו מגורמים קצרי טווח וספקולטיביים, ופחות מגורמים כלכלים ארוכי טווח. זהו משחק בו להערכת שווי כלכלית אין יתרון (מלבד ההבחנה שמדובר במשחק שמקורו ספקולטיבי). לכן, "איננו רואים לנכון לשחק בפרמטרים היסודיים של הערכת השווי: שיעור ההיוון ושיעור הצמיחה הפרמננטית - אשר עומדים על כ-9% ו-2% בהתאמה".

בדש ברוקראז' ממליצים למשקיעים המחזיקים במניה במשקל יתר לממש רווחים ולהמשיך להחזיק במניה לא יותר ממשקלה במדד ת"א 100. "החזקה במשקל הגבוה מהמשקל במדד היא להערכתנו לקיחת פוזיציה ספקולטיבית. הטרנד כיום הוא חיובי וייתכן שבטווח הקצר נמשיך לראות עליות מחירים נאות גם במחירי הסחורות החקלאיות וגם במניות הדשנים. לכן, איננו פוסלים פוזיציה כזו, אך חשוב להבחין שמקורה הוא איננו כלכלי, אלא נובע מאירועים הקשורים בטווח הקצר ובספקולציה פיננסית".

בנוסף, אומר פוסטר, משקיע בעל דעה שורית על שוק המניות, הגיוני שיחזיק החזקת יתר (ממניעים ספקולטיביים) במניית כיל, שכן הביטא של המניה הינה 1.4.