בדיקת "גלובס": מחשב הלוח הכי מוצלח - iPad של אפל

השקת ה-iPad הפיחה חיים בענף מחשבי הלוח ■ "גלובס" השווה בין ה-iPad של אפל, הגלקסי טאב של סמסונג וה-pctablet של ארקוס - והכריע לטובת ה-iPad

כבר תקופה ארוכה שאנחנו שומעים על ה-iPad של אפל ועל הטאבלטים (מחשבי לוח). עד לאחרונה, רק כמה עשרות אלפים הספיקו לרכוש את ה-iPad של אפל בחו"ל או ביבוא מקביל בארץ, אולם באמצע חודש נובמבר יתחיל להימכר ה-iPad באופן רשמי בישראל על-ידי מפעילות הסלולר המקומיות ובחנויות iDigital (נציגת אפל בארץ), בנוסף, לרשתות כמו באג ו-hMobile שכבר מוכרות את ה-iPad כאן ביבוא לא רשמי.

שוק הטאבלטים נחשב לשוק רותח. לאחרונה פרסמה חברת המחקר נילסן תוצאות של סקר ששאל 5,000 אנשים על השימושים שלהם ב-iPad. על-פי הסקר, 44% משתמשים ב-iPad לקריאת חדשות, 41% מאזינים בו למוזיקה, 39% קוראים בו ספרים, 33% צופים בו בטלוויזיה, ו-32% רואים בו סרטים. מעבר לזה, 25% קוראים באמצעותו מגזינים, ו-21 מאזינים באמצעותו לרדיו.

חברת המחקר גרטנר צופה כי מכירות הטאבלטים העולמיות יגיעו ל-19.5 מיליון יחידות השנה ול-54.8 מיליון יחידות ב-2011.

תחליף מינימליסטי ללפטופ

אז למה צריך בכלל טאבלט? המוצר הזה, שקיים כבר מספר רב של שנים אולם לא זכה לחשיפה הראויה לו לפני שאפל נכנסה לקטגוריה, מאפשר ניידות גבוהה יותר משל מחשב רגיל.

הוא נראה כמו לוח, או פשוט טלפון ענק עם מסך בגודל של 7 עד 10 אינץ', ומשמש בעיקרון כמוצר לצפייה (Viewer) ולכתיבה קצרה של טקסטים (כל עוד לא מוסיפים לו מקלדת חיצונית כאביזר נפרד); הוא מתאים לגלישה באינטרנט, כאשר מתרווחים על הספה בסלון או שוכבים במיטה. ניתן לראות סרטים מהאינטרנט, לעבור על מיילים, לקרוא ספר אלקטרוני, לשחק במשחקים וכמובן להתעדכן בפייסבוק.

כמות הדברים שניתן לעשות איתו היא בעצם לא מוגבלת, כאשר במכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה של אפל או של גוגל, ניתן להוריד מספר רב של אפליקציות.

הטאבלט יכול לשמש גם כתחליף למחשב נייד לטיולים בחו"ל, כאשר השימוש מתבטא בסופו של דבר בצפייה בסרט או בקריאה של ספר אלקטרוני במטוס, בהאזנה למוזיקה, בהתעדכנות במיילים, בשימוש ב-GPS ואולי בחיפוש של אתרי תיירות באינטרנט.

כשמדובר בנסיעת עסקים, שבה צריך להתחיל לבצע עבודות כתיבה מאסיביות או בניית מצגות, יכול להיות שהטאבלט הוא לא בדיוק המוצר בשבילכם. אולם יהיו כאלה שיתעקשו על הנוחות של מחשב ששוקל רק כמה מאות גרמים בודדים, במקום מחשב נייד או נטבוק שמגיע בקלות ל-1.5 ק"ג (בלי לחשב את המטען).

אחת השאלות שעולות בפני הצרכנים שבאים לקנות טאבלט וגם בפני היצרניות היא מהו הגודל הנכון? בעוד שסמסונג מציעה את הגלקסי טאב בגודל של 7 אינץ', אפל מציעה את ה-iPad בגודל של 9.7 אינץ'. מהו הגודל הנכון?

סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, חשף לפני כשבועיים את הדעה הלא מפתיעה שלו בנושא. "מחשבי הלוח בעלי מסך של 7 אינץ' שיוצאים עכשיו לשוק ייעלמו במהירות", הוא פסק, "היצרניות שלהן ילמדו בדרך הקשה והכואבת שהמוצרים שלהם קטנים מדי".

בתגובה אמר ג'ים בלסילי, המנכ"ל המשותף של חברת RIM הקנדית, כי "אלה מאיתנו שחיים מחוץ לבועה של אפל יודעים כי מחשבי הלוח בעלי מסך ה-7 אינץ' יתפסו נתח נאה מהשוק".

כדי להבין איזה טאבלט כדאי לקנות היום ואיזה מוצר נותן היום את הפתרון הכי טוב, החלטנו לקחת 3 מוצרים לבדיקה.

המסקנה: למרות שלאפל הצטרפה תחרות חדשה מצד סמסונג שמציע יכולות נוספות שאין ל-iPad, ה-iPad הוא בסופו של דבר דגם מנצח - בעיקר בגלל גודל המסך.

iPad של אפל: ממשק מצוין, קצת כבד

11
 11

את ה-iPad של אפל הכי אהבנו, בעיקר בגלל גודל המסך - 9.7 אינץ' - שהוא לטעמנו הגודל הנכון למחשב לוח.

* ממשק: ה-iPad כולל את אותו ממשק של ה-iPhone עם אפשרות להקלדה נוחה יחסית, עד כמה שאפשר לקבל מהקלדה על מסך, כאשר היתרון כאן הוא גודל המסך, שנותן מקלדת גדולה יותר לעומת הגלקסי טאב. כל האפליקציות שרצות ב-App Store אמורות לעבוד כאן - מה שיאפשר לכם ליהנות מגישה נוחה יותר לקריאה של מגזינים, חדשות, ספרים או שימושים אחרים.

יכולות אחרות של ה-iPad הן לשחק במשחקים שונים, להאזין למוזיקה ולצפות בסרטים. היתרון של המוצר הזה לעומת מחשב נייד הוא שהוא יותר נוח לנשיאה, והעבודה איתו יותר דומה להחזקה של ספר או מחברת, כאשר ההפעלה כולה מתבצעת באמצעות מגע.

* משקל ושימושיות: החיסרון הוא שכעבור זמן קצר המכשיר נעשה כבד. המשקל של גירסת ה-WiFi הוא 680 גרם, כאשר הגירסה הכוללת גם מודם סלולרי שוקלת 730 גרם.

* מסך: ה-iPad מציע היום חוויית גלישה אינטרנטית נפלאה, טובה בהרבה מזו שבמחשב הנייד (אם מתעלמים מזה שאין כאן פלאש). מלבד זאת, איכות צפיית הווידיאו כאן נהדרת גם כן, אולם אם תצטרכו להחזיק את המכשיר ביד במשך שעה וחצי בשביל לראות סרט בזמן שאתם בטיסה או בנסיעה ברכבת - קשה לנו להאמין שתצליחו לעמוד במשימה הזו, אלא אם כן תשעינו אותו על משהו.

* בשורה התחתונה: ה-iPad מציע מגוון גדול של אפליקציות ושירותים, כאשר היום, לפחות מבחינתנו, הוא המכשיר המוצלח יותר שנמצא בשוק.

* מחיר גירסת 16 ג'יגה: 3,100 שקל בבאג, 3,300 שקל ב-hMobile. החל מאמצע החודש תימכר גירסת 16 ג'יגה עם WiFi (ללא יכולת סלולרית) ב-idigital במחיר מוערך של 2,500 שקל. גירסה עם יכולות סלולריות תימכר בחברות הסלולר, אך מחירה לא ידוע עדיין.

אפל - iPad WiFi

גודל מסך: 9.7 אינץ'

זיכרון: 16 ג'יגה

משקל: 680 גרם (ללא מודם סלולרי)

מצלמה: אין

מערכת הפעלה: iOS

מחיר: 3,100 עד 3,300 שקל (בבאג ו-hMobile)

Galaxy Tab של סמסונג: ממשק טוב וניידות מעולה

22
 22

באמצע אוקטובר השיקו בארץ סלקום וסמסונג את הגלקסי טאב, כאשר ההשקה המקודמת שלו, גם ביחס לעולם, אמורה לתת לו יתרון מסוים מול ההשקה הרשמית של ה-iPad בישראל.

* ממשק: גירסת האנדרואיד שמותקנת כאן היא 2.2, ויש לה מספר יתרונות לעומת גירסאות קודמות, הכוללות מהירות תגובה גבוהה יותר ואפשרות להתקין אפליקציות על כרטיס זיכרון. אנדרואיד היא מערכת מצוינת למשתמשים בשירותי גוגל. ברגע שתכניסו את כתובת המייל שלכם והסיסמה למכשיר - המערכת תדע להוריד את כל אנשי הקשר שלכם, המיילים, התמונות מפיקסה, הפגישות מהיומן שלכם ולהפעיל את גוגל טוק.

* אפליקציות: המכשיר יודע לקבל כמעט את כל האפליקציות מהחנות של גוגל. הבעיה היחידה היא שרוב האפליקציות לא נוצרו לגודל המסך שלו, ותצטרכו לצפות בהם בגודל קטן - חיסרון שוודאי ייפתר בהמשך.

* ספר אלקטרוני: אחת התכונות במוצר הזה היא כמובן ספר אלקטרוני, אך כרגע תצטרכו להסתפק בהורדת קבצים חופשיים מהרשת או להוריד תוכנת ספרים כמו קינדל של אמזון לשימוש הזה. בעתיד הקרוב תציע כאן סלקום את חנות הספרים שלה "ספרייה", שתמכור ספרים בעברית. אייקון גישה לחנות הזו כבר נמצא במכשיר. גודל המסך מאפשר קריאה נוחה מאוד.

* טלפון: הגלקסי טאב משמש גם כטלפון, כאשר את השיחות אפשר לנהל באמצעות הרמקול או אוזניית בלוטות'. המכשיר הזה לא אמור לשמש באמת כטלפון שלכם, אלא רק כאופציה לבצע שיחות כאשר אתם משתמשים בו. הבעיה היא שסלקום מוכרת את המכשיר עם כרטיס SIM כקו נפרד ולא עם אותו מספר של הקו העיקרי שלכם, כך שרוב הסיכויים שתזנחו את האפשרות הזו. מצד שני, בזכות החיבור הסלולרי תהיו מחוברים כל הזמן לאינטרנט, גם כשאין חיבור לאינטרנט אלחוטי.

* מסך: המכשיר מגיע עם מסך 7 אינץ' באיכות טובה מאוד, אולם יש משהו חיוור בתמונה שלו. לא תהיה לכם בעיה לצפות כאן בסרטונים בזמן טיסה.

* משקל ושימושיות: הגלקסי טאב שוקל 380 גרם, שזה לא ממש נורא עבור טאבלט. ניתן להחזיק אותו בקלות ביד אחת, אך כדי לעבוד עם המכשיר תצטרכו שתי ידיים, במיוחד לצורך הקלדה.

* מצלמה: מצלמה קדמית באיכות 1.3 מגה פיקסל לשיחות וידיאו ומצלמה אחורית באיכות 3 מגה פיקסל, לצילום תמונות באיכות סבירה וצילום וידיאו עם תוצאות חביבות. בקיצור, לא היינו קונים את המכשיר הזה בשביל המצלמה.

* ניווט: יש כאן גם התקן GPS שיאפשר לכם לנווט בכבישים, כאשר תקנו למכשיר אביזר מתאים לרכב.

* בשורה התחתונה: הבעיה הגדולה של הגלקסי טאב היא שהתחושה שמדובר בטלפון עם מסך מאוד גדול, כאשר עוד 3 אינץ' כבר היו הופכים אותו כבר למחשב. מצד שני, אם אתם רוצים מכשיר לבדוק בו מיילים, לראות סרטים ולגלוש באינטרנט עם ניידות מאוד גבוהה, הגלקסי טאב יענה בדיוק על הדרישות האלה.

* מחיר בסלקום (באינטרנט): 3,040 שקל (89 שקל כפול 36 תשלומים), וחייבים לרכוש חבילת אינטרנט בנפח 2 גי'גה בעלות של 89 שקל ל-18 חודשים.

סמסונג - גלקסי טאב

גודל מסך: 7 אינץ'

זיכרון: 16 ג'יגה הרחבה בכרטיס

משקל: 380 גרם

מצלמה: קדמית - 1.3 מגה פיקסל ואחורית - 3 מגה פיקסל

מערכת הפעלה: אנדרואיד 2.2

מחיר: 3,040 שקל בסלקום

9 pctablet של ארקוס: אטי עם מגע לא מוצלח

11
 11

מה שהופך את הטאבלטים למוצרים ניידים ומוצלחים היא היכולת להפעיל אותם ברגע ולבצע את הפעולה המבוקשת. הבעיה היחידה שמהירות היא לא הצד החזק למוצר שעובד על מערכת הפעלה של מיקרוסופט, בעיקר בשוק הניידים.

9 pctablet של Archos הוא התשובה לשאלה מדוע מיקרוסופט אף פעם לא הצליחה עם הטאבלטים שלה. מדובר במוצר איטי שלוקח לו זמן ממושך ומייגע עד שהוא מתחיל לפעול.

* ממשק: מערכת ההפעלה היא חלונות 7 בגירסת Starter. מדובר בעצם בגירסה שמאפשרת לכם לעשות כל מה שאתם עושים במחשב, כמעט ללא שום הגבלה.

* מסך ושימושיות: המסך כאן הוא בפורמט רוחבי בגודל 8.9 אינץ', שאמור לתת תחושה טובה יותר כשגולשים באינטרנט או צופים בסרטים. המסך עצמו הוא כמובן מסך מגע, אולם מכיוון שחלונות לא תוכננה באמת לעבודה במסכי מגע של טאבלטים, רוב האייקונים שלה הם קטנים, וקשה ללחוץ עליהם עם האצבע. הפתרון במקרה הזה הוא עט מגע או משטח עכבר אופטי שמצורפים לכאן. מדובר בפתרונות שלא היו נוחים לטעמנו.

* משקל ושימושיות: המכשיר קצת כבד - 800 גרם, והוא כבר מתקרב למשקל של נטבוק קל מאוד.

ניתן להניח את המכשיר על שולחן באמצעות סטנד פנימי המאפשר להעמיד אותו בתנוחה ישרה כאשר רוצים לראות סרט, או בזווית נמוכה יותר כאשר רוצים להקליד.

* יכולות נוספות: למכשיר יש כניסת USB, כך שתוכלו לחבר דיסק און קיי או מצלמה ולהעביר דרכו או אליו קבצים - פתרון טוב כאשר נמצאים בשטח.

* בשורה התחתונה: לא מוצלח כטאבלט, אלא אם אתם מתעקשים על מוצר עם חלונות.

* מחיר בבאג: 2,500 שקל.

Archos - 9 pctablet

גודל מסך: 8.9 אינץ'

זיכרון: 45 ג'יגה

משקל: 800 גרם

מצלמה: קדמית - 1.3 מגה פיקסל

מערכת הפעלה: חלונות 7 - Starter

מחיר: 2,500 שקל בבאג

גם HP ו-RIM משיקות טאבלטים

לפני כחודש הודיעה חברת RIM - יצרנית הבלקברי - כי בתחילת 2011 תשיק בארה"ב מוצר משלה בשם פלייבוק. הנתונים של המוצר הזה, שיושק בשאר חלקי העולם ברבעון השני של 2011, מציגים יכולות לא רעות בכלל: המסך כאן הוא בגודל של 7 אינץ' עם תמיכה מלאה במולטי טאץ', המעבד הוא Dual Core במהירות 1 ג'יגה הרץ עם 1 ג'יגה זיכרון (RAM), אפשרויות התקשורת הן WiFi ובלוטות', כאשר בעתיד RIM מתכננת להציע גם מכשירים עם יכולות סלולריות ברשתות דור 3 ו-4.

בניגוד ל-iPad, תוכלו למצוא כאן שתי מצלמות לצילום וידיאו באיכות HD בתקן 1080p. המצלמה הקדמית היא באיכות של 3 מגה פיקסל ומצלמה אחורית עם חיישן 5 מגה פיקסל. בעזרת המצלמות ניתן גם לנהל שיחות וידיאו. המשקל של הדגם הזה עומד על 400 גרם.

בשבוע שעבר הודיעה גם HP על טאבלט משלה בשם Slate. רק שהפעם מדובר במוצר לשוק העסקי המבוסס על מערכת ההפעלה חלונות 7 של מיקרוסופט. המוצר הזה מגיע עם מסך מגע בטכנולוגיית LED בגודל של 8.9 אינץ', המאפשר את התפעול שלו באמצעות שימוש באצבעות או עט מגע.

ב-HP מציגים את המוצר כמחשב בו יוכלו להשתמש רופאים או אנשי ביטוח, שיוכלו לצלם תמונות בשטח ולהעביר אותם למשרד. למכשיר יש מצלמת 3 מגה-פיקסל וגם כניסת USB וחריץ הרחבה לכרטיסי זיכרון. מחשב ה-Slate שוקל 680 גרם, מעבד Atom של אינטל מסוג Z540 במהירות 1.86 ג'יגה הרץ וזיכרון פנימי מסוג SSD בנפח 64 ג'יגה. המחיר יהיה 800 דולר.

22
 22