מנוע חיפוש חדש בשם Blekko ינסה להציג תוצאות נקיות מספאם

חברה קטנה, הנהנית מתמיכתם של כמה משקיעים מוכרים, משיקה גרסת ניסוי למנוע חיפוש חדש המכיל, לדבריה, מרכיב מהותי החסר במנוע הפופולרי של גוגל: מגע אנושי

חברה קטנה מעמק הסיליקון, הנהנית מתמיכתם של כמה משקיעים מוכרים, משיקה גרסת ניסוי למנוע חיפוש חדש המכיל, לדבריה, מרכיב מהותי החסר במנוע הפופולרי של גוגל: מגע אנושי.

לדברי מתכנני מנוע החיפוש Blekko, הפך האינטרנט לרווי באתרים שיווקיים דמויי ספאם, המופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל. לדברי מנכ"ל בלקו, ריץ' סקרנטה, הפתרון נעוץ בצמצום החיפוש לקבוצות אתרים שזכו לאישורם המקדים של אנשים ולא של מחשבים. מדובר בגישה מסורתית בהחלט, וזאת דווקא במסגרת תעשייה המקדשת את האלגוריתמים שפיתחו המהנדסים בגוגל ובמיקרוסופט, אלגוריתמים שנחשבו במשך שנים לדרך האידאלית לניווט בים המידע המקוון.

הצוות של בלקו, שפיתח את המוצר בשלוש השנים האחרונות, גייס עד כה מימון בסך 24 מיליון דולר. בין המשקיעים: מארק אנדרסן, יוצר דפדפן הרשת הראשון; ורון קונוויי, שהשקיע בעבר בחברות טכנולוגיה שונות כגון טוויטר, פורסקוור וגוגל.

בלקו מצטרף לשורה ארוכה (אך לא תמיד מוצלחת) של מנועי חיפוש שניסו לשפר את המודל של גוגל. Cuil, מנוע חיפוש בעל פרופיל גבוה שהושק על-ידי עובדים לשעבר בגוגל בשנת 2008 ונסגר בספטמבר השנה; Powerset, מנוע חיפוש שנתן לאנשים לשאול שאלות בשפת הדיבור, ושנרכש על-ידי מיקרוסופט כבר ב-2008 ואחרים.

גרג סטרלינג, יועץ אינטרנט וכותב-אורח בבלוג Search Engine Land, טוען היא אינו מצפה שבלקו יחליף את מקומו של גוגל בעתיד הנראה לעין. עם זאת, טען שהחברה פיתחה גישה יצירתית לחיפוש, גישה שעשויה להפוך אותו למנוע החיפוש השני בסוגי חיפוש מסוימים.

גוגל טוענת כי היא מברכת על התחרות, העוזרת לגולשים להגיע למידע שימושי ומעניקה להם יותר אפשרויות. "קיומן של מתחרות מעולות טוב לנו ולכולם - הדבר גורם לנו לעבוד יותר קשה, ומכך בסופו של דבר כולם מרוויחים", נכתב בהודעה.

בלקו יושק עם ספריית אתרים המספקים תוצאות נקיות מספאם בשבע קטגוריות חיפוש כלליות: בריאות, מתכונים, מילות שירים, מלונות, מכוניות, לימודים בקולג' וניהול הכלכלה האישית. האתר אף יעניק למשתמשים את האפשרות לנהל ספריית אתרים בכל נושא נתון - מנוע החיפוש יחפש אחר מידע רק מהמקורות עליהם המשתמשים סומכים.

לדברי סטרלינג, יש רעב להתמקדות באיכות האתרים במקום במספרם. "האמת היא שלא אכפת לנו אם יש 30 או 40 מיליון תוצאות", הוא אומר. "מה שקורה באמת זה שהגולשים אומרים: 'תנו לי את המידע שאני צריך בצורה יעילה ותחסכו ממני להיכנס לתוך כל השטויות האלה'".