בג"ץ שוב מאיים להשבית בשעות הלילה את מסלולי הנחיתה בנתב"ג

בית המשפט הוציא צו על-תנאי המורה למדינה לנמק בתוך 30 יום מדוע מפריעים המטוסים הנוחתים במסלול המזרחי בנתב"ג לתושבי מודיעין-מכבים-רעות

אם לא די בעתירה של עיריית חולון כנגד ההמראות בנמל התעופה בן גוריון בשעות הלילה - הרי שעכשיו מצוי שדה התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל תחת התקפה נוספת מכיוון חדש.

בג"ץ פירסם היום (ג') בתום דיון שנערך אמש צו על תנאי כנגד הממשלה, שרי הפנים, התחבורה והגנת הסביבה, רשות שדות התעופה, המועצה לתכנון ובנייה ורשות התעופה האזרחית. במסגרת הצו מתבקשת המדינה לפרט בתוך 30 יום מדוע אינה מפצה את תושבי מודיעין בגין הנזק והעול שנגרם להם ממעבר לילי של מטוסים מעל בתיהם וכן מדוע לא מבוטל נתיב הטיסה האמור ובכלל, מדוע לא יוצאת תקנה האוסרת שימוש בנתיב האמור בשעות השינה בלילה בהתאם לחוק למניעת מפגעים (1961). מדובר בצו שהוצא בתגובה לעתירה של עיריית מודיעין-מכבים-רעות והוועדה המקומית לתכנון ובניה במקום, המיוצגות ע"י עורכי הדין איל מאמו, אבי פורטן ואיל תאודור שרון ממשרד אגמון ושות'.

יש לציין שעד כה נאסרה רק המראת מטוסים מנתב"ג בשעות הלילה בשל הרעש שיוצר תהליך ההמראה אשר הינו קולני יותר באופן משמעותי מהליך הנחיתה השקט יחסית. לאור זאת, הוחלט לאסור המראת מטוסים בשדה בין השעות 1:40 ו-5:50 בלילה (בזמן שעון קיץ עד 4:50). עם זאת, החלטת ממשלה בנושא מהקיץ האחרון מבקשת לבטל גם הגבלה זו ולאפשר המראת מטוסים מנתב"ג לכל אורך שעות היממה. בעיריית חולון כבר עתרו לבג"ץ בעניין זה ומנהלים מאבק משפטי בהחלטה בימים אלה.

עד כה, לא הותקנו כל תקנות האוסרות נחיתת מטוסים בשדה בשעות הלילה ומדובר בצעד ראשון מצד גורם עירוני כנגד השדה וכן בפעם הראשונה בה נוקט בג"ץ עמדה ומתריע באופן ברור על בעייתיות גם בכל הנוגע לנחיתות.

נזכיר כי נתיב הנחיתה האמור שופץ לאחרונה לאור נסיבות בטיחותיות והותקנה בו מערכת נחיתה ממוחשבת (LDA) בסטנדרטים בטיחותיים גבוהים. כתוצאה מכך, טסים המטוסים כעת בגובה נמוך יותר מעל בתי היישובים בחבל מודיעין ולטענת התושבים מפריעים לשנתם ופוגעים בערך הנדל"ן באזור.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הוצאת צו על תנאי הינו הליך שכיח שכל מטרתו לתן למשיבים להשיב לטענות העותרים. בית המשפט בחר שלא להוציא צו ביניים בו הוא אוסר על קיום הטיסות כפי שהן מתבצעות היום, או משנה את מתכונתן והדיון יתקיים במועד אותו יקבע ביהמ"ש לדיון בעתירה".

עוד נמסר מהרשות כי היא "פועלת על פי מגבלות תפעול של מסלול אחד תוך שמירה על כללי הבטיחות הקפדניים ביותר למטוסים ולנוסעים; יצויין כי בשנה שעברה דחה בג"צ עתירות שהוגשו ע"י העירייה וע"י אזרחים בנושא דומה ובחר שלא להתערב בשיקולים המקצועיים של הרשויות המוסמכות במדינת ישראל".

עוד נכתב כי "רשות שדות התעופה תגיש את תשובתה לעתירה לבית המשפט העליון כפי שנקבע".