צפו בתמונות: רכבי הדו-גלגלי שיטריפו את החורף הקרוב

החורף באירופה עומד להיות קר מאוד, אבל זה לא מפריע לתעשיית הדו-גלגלי להתכונן לעונת מכירות לוהט

התחזיות המטיאורולוגיות האחרונות צופות שהחורף הקרוב יהיה הקר והסוער ביותר שידעה אירופה באלף השנים האחרונות. לישראלי הטיפוסי, שרגיל ל-320 ימי שמש בשנה, די במחשבה הזו כדי להקפיא כל חשק לרכוש או לעלות על כלי דו-גלגלי. אבל האירופים חושבים אחרת, והם פועלים כיום להכניע את תהפוכות מזג האוויר בסיוע האלקטרוניקה של המאה ה-21.

במקום להותיר את האחריות לשמירה על היציבות בידי הרוכב האנושי, מפקידים היצרנים את המלאכה בידי מעבדי נתונים, ואפילו הכלים הקיצוניים והמהירים ביותר מבציר 2011 מקבלים כיום מערכות בקרה ומשיכה אלקטרוניות ממוחשבות, השומרות על הרוכב והופכות את הרכיבה לבטוחה וליעילה יותר מכפי שהייתה אי-פעם. רוב הדגמים הבכירים גם מוצגים כיום עם מערכות ABS אלקטרוניות מתקדמות לריסון הבלימה, מערכות לשליטה דינמית בהעברת הכוח, מתלים עם כוונון אלקטרוני ומה לא.

כל העסק ארוז בעיצובים שהופכים לקיצוניים ולמרהיבים יותר משנה לשנה, ללא קשר למחיר ולפלח השוק. אם לשפוט על-פי החידושים שהוצגו מתערוכות האופנועים הגדולות של הסתיו באירופה, בקלן ובמילאנו, החורף הקר שמתקרב עתיד להיות אחת העונות החמות ביותר שידעה תעשיית האופנועים אי-פעם.

ב.מ.וו 1600GT >> מכונית יוקרה מוקטנת

ב.מ.וו 1600GT
 ב.מ.וו 1600GT

הרעיון שהנחה את ב.מ.וו בפיתוח ה-1600GT החדש היה פשוט: לדחוס את כל הטכנולוגיה המתקדמת שנמצאת כיום ברכבי יוקרה לכלי דו-גלגלי. למנוע ה-1.6 ליטרים של ה-GT, למשל, יש לא פחות משישה צילינדרים, ראש מאלומיניום ואלקטרוניקה עתידנית, המאפשרת לו לייצר 150 כוחות סוס ומומנט של 17.5 קג"מ. אלה הם נתוני הספק/מומנט מקבילים לאלה של מנועי ה-1.6 ליטרים החזקים, שב.מ.וו פיתחה עבור המיני קופר. אבל, ב-GT הם רתומים ל-319 קילוגרמים בלבד, מה שמאפשר להם להשיג ביצועים כמו זינוק מאפס למאה בפחות מ-3.5 שניות.

כמו בסדרת ה-7 של ב.מ.וו, יש ל-GT החדש גם בולמי זעזועים עם שיכוך מתכוונן אלקטרונית ובחירה בין שלושה מצבים (ספורט/נורמל/נוחות) בלחיצת מתג על הכידון. יש גם מערכת בקרה דינמית, שמסתייעת במצערת אלקטרונית ומאפשרת לרוכב להתאים את אספקת הכוח של המנוע לגלגלים למזג האוויר המשתנה (גשם) או למצב רוחו (רכיבה ספורטיבית), ומסך LCD צבעוני מובנה בגודל 5.7 אינצ'ים עם תפריטי שליטה, הנשלט על-ידי בורר רב-כיווני, ממש כמו במערכת ה-Idrive של מכוניות ב.מ.וו. לכלי יש אפילו פנס קסנון קדמי "חכם", שמאזן את זווית ההארה בהתאם לנטיית הגוף.

כל זה, ועוד הרבה דברים טובים אחרים, ארוז בשלדת טורינג מרהיבה עם מספיק שטח מושבים ואחסון לשני רוכבים על מטענם, שיוצאים לחצות יבשות.

המחיר יקר, אבל הכול יחסי; בארץ הוא יעלה פחות ממיני קופר בסיסית (שמחירה כ-220 אלף שקלים).

דוקאטי DIAVEL >> השטן ירד למילאנו

לדוקאטי יש רומן ארוך עם עשירי צפון אמריקה, והיא משקיעה רבות בהצבת מוצרים בסרטים הוליוודיים עתירי תקציב ("וול סטריט 2" הוא האחרון שבהם). לפיכך, אפשר לראות את אופנוע הקרוזר החדש DIAVEL - שטן בדיאלקט המילאנזי - כמחווה להוליווד. הכלי מזכיר מאוד את דגמי הספורטסטר של הארלי דייווידסון, ואולי גם את ה-V-MAX של ימאהה, ותכליתו העיקרית היא לשדר לסביבה מסר של כוח ברוטלי ותדמית של "נער פרא". גם הצליל הבוקע מהמפלט הכפול הענק אמור להיות ייחודי.

מאחורי העיצוב מסתתרת הרבה טכנולוגיה מתוחכמת. המשקל העצמי, למשל, עומד על כ-207 קילוגרמים בלבד - עשרות קילוגרמים פחות ממשקל הכלים המתחרים בקטגוריה. עובדה זו, בשילוב מנוע של 150 כוחות סוס, אמורה להעניק לו ביצועים מרשימים ביציאה מהרמזור.

כמו בכל דגמי הדור האחרון של דוקאטי, גם כאן מקבל הרוכב הרבה מאוד אלקטרוניקה בטיחותית מגוננת ואין-סוף אפשרויות לצביעה, לאבזור ולשפצור המראה החיצוני.

המחיר הוא עדיין בגדר נעלם, אולם אי-אפשר לצפות למציאות. בארצות הברית מהמרים על סביבות 20 אלף דולרים, משהו כמו 180 אלף שקלים אצלנו, אחרי מסים.

קוואדרו 4D >> משניים יוצאים ארבעה

מתי אופנוע מפסיק להיות אופנוע? עד להשקת ה-MP3 חשבנו שהגבול עובר בשלושה גלגלים. כעת מתברר שגם ארבעה הם לגיטימיים בקטגוריה. ה-QUADRO 4D הוא תוצר של פרויקט ייחודי שבו לקח חלק צוות מהולל של מעצבי אופנועים איטלקים עם הרבה מאוד ניסיון, בשילוב עם חברת ייצור טייוואנית, שמייצרת בין השאר כלים לפולאריס.

הכלי מזכיר את ה-MP3 של פיאג'יו, אולם מאחור יש לו צמד גלגלים במקום גלגל בודד. מערכת אלקטרו-הידראולית מתוחכמת אחראית על איזון השלדה ועל המתלים בעת פנייה, ולטענת החברה, המעבר לארבעה גלגלים מקנה לכלי יציבות יוצאת דופן גם במצבים בעייתיים כמו רכיבה נמרצת על כבישים חלקים, טיפוס/ירידה במדרגות ועוד.

מערכת מתוחכמת נוספת מאפשרת שליטה משולבת בבלימה, והתוצאה היא מרחקי בלימה קצרים יותר ממה שהתאפשר עד היום באופנועים או בקטנועים. להנעה אחראי מנוע 500 סמ"ק בהספק 50 כוחות סוס המשנע את 236 הקילוגרמים במהירות של 150 קמ"ש פלוס על הכביש המהיר. מנגד, זה לא בדיוק כלי עירוני דקיק: מפסק הגלגלים שלו מאחורי הוא כמעט חצי מטר.

גם סוגיית הרישיון היא עדיין נעלם. באירופה יוכל לרכוב על הכלי כל בעל רישיון לרכב פרטי (B), ללא צורך ברישיון אופנוע/קטנוע. אצלנו אפשר להניח שמישהו במשרד התחבורה כבר ימציא תקנה מגבילה ומישהו באוצר יטיל מס כמו על רכב. הכלי אמור לצאת לשוק בסתיו 2011 והמחיר באירופה ינוע סביב 9,000 אירו.

KTM דיוק 125 >> כמו אצל הגדולים

KTM דיוק 125
 KTM דיוק 125

באירופה, כמו בישראל, עולה וצומחת קטגוריית אופנועים מצליחה, שאותה ניתן לכנות "מקסימום פוזה במינימום רישיון". מדובר בדגמי 125 סמ"ק, שעונים על כל הדרישות הקפדניות של קטגוריית הרישוי הנמוכה ביותר - בעיקר הספק מוגבל - אבל נראים במבט ראשון, ואפילו שני, כמו כלים "גדולים" ויוקרתיים. לקטגוריה הזו שייך גם ה-DUKE 125 החדש, שהוא אופנוע הכביש החוקי הראשון של KTM בקטגוריית ה-125.

כמו אחיו הגדולים למשפחת ה-DUKE, לכלי יש מראה של אופנוע קרוזר "עירום" ומסובב ראשים, ומי שלא מסתפק בכך יכול להוסיף לו מגוון פריטים מהערכות ה"קוסמטיות" שמציעה החברה כאופציה. לכלי יש משקל עצמי של 128 קילוגרמים בלבד, ו-KTM מבטיחה התנהגות כביש ספורטיבית ותגובת מצערת מיידית.

למנוע קצת קשה להדביק את התואר "ספורטיבי". יש לו אמנם ארבע פעימות וארבעה שסתומים לצילינדר, אבל הוא מסתפק ב-15 כוחות סוס על-פי דרישות החוק, ולחלק מהשווקים הוא אפילו מגיע עם הגבלה אלקטרונית ל-80 קמ"ש. כמובן, חלק לא מבוטל מהלקוחות בפלח הזה ממהרים לנסר את המפלט, לעדכן את מערכת הניהול האלקטרונית ולסחוט עוד כוחות סוס וקמ"שים לרוב, אבל זה חלק מחוקי המשחק הלא כתובים. באירופה יהיה לו מחיר ידידותי של פחות מ-4,000 אירו. ואצלנו?

קוואסקי ZX-10R 2011 >> הנינג'ה מכה שנית

קוואסקי ZX-10R 2011
 קוואסקי ZX-10R 2011

לאופנוע הסופר-ספורט נינג'ה של קוואסקי יש עדת מעריצים נאמנה ויציבה, והשקת דור חדש של ZX-10R היא סיבה למסיבה עבורם. מודל 2011 החדש שומר על סימני ההיכר הידועים של המותג: שלדת אלומיניום סופר-קשיחה וקלילה - הכלי עבר דיאטה נוספת של עשרה קילוגרמים - שמעניקה לו זוויות הטיה מסמרות שיער ומנוע 998 סמ"ק המבוסס על טכנולוגיית מירוצים.

המודל החדש עבר גם שדרוג אלקטרוני מקיף מאוד, על-פי צו האופנה הנוכחי ביפן. הוא מצויד במערכת בקרת משיכה אלקטרונית לטובת הבטיחות, שמקבלת נתונים מחיישני מהירות מאתיים פעם בשנייה, ומתערבת אוטומטית ובצורה בלתי מורגשת כמעט ברגע שהחלקת הגלגלים חורגת מהאופטימום. יש לו מצערת אלקטרונית עם אפשרות לשלוט בכמות הכוח שעוברת לגלגלים ובאופי ההעברה. נתוני הבקרה והמשיכה מוצגים בזמן אמת על לוח מחוונים עתידני למראה, בעל תצוגת LCD צבעונית.

גם המנוע עבר חידוש מקיף כדי להעניק תחרות ראויה לכלים המפלצתיים האחרונים, שהושקו בקטגוריה. בגרסת 2011 מייצר המנוע לא פחות מ-188 כוחות סוס רשמיים, ואף שנתוני הביצועים לא פורסמו אפשר להמר על מהירות מרבית, הנושקת ל-315 קמ"ש. בארצות הברית הוא יעלה בסביבות 14,000 אלף דולרים. מי שלא מסתפק במראה המרושע הטבעי שלו יוכל לבחור באופציות להתקנת חלקי קוולאר שחורים.