המלצה או פרדוקס: המניות שיוכיחו שהמזומן הוא עדיין המלך

מחלקת המחקר של קמליה קפיטל מרקט ממליצה על שתי מניות, שייהנו מתוכנית הרכישה של נשיא ה'פד' האמריקני בן ברננקי

השווקים הפיננסיים בעולם דרוכים לקראת הודעתו של נשיא הפד, בן ברננקי, ב-23 בחודש, בה הוא צפוי להכריז על סבב שני בתוכנית ההקלה המוניטארית. לפי ההערכות, יודיע ברננקי על רכישת אג"ח בהיקף של 500 מיליארד דולר עד 1.5 טריליון דולר, בנוסף ל-1.7 טריליון דולר שהושקעו עד כה. מרבית ההמלצות בשוק מתמקדות עתה בסביבת המאקרו שתייצר תוכנית זו, ובהשלכותיה לגבי סקטורים שונים בשווקים. בקמליה קפיטל בחרו לנתח את אירוע הרכישה של הפד מזווית מעט שונה.

בניגוד להספדים המוקדמים שגרסו כי כרטיסי האשראי קברו את המזומנים, הנתונים מראים אחרת: בחמש השנים האחרונות חלה צמיחה ברמת כמות המזומן בשווקים. מבחינה זו נתפסת הרכישה הצפויה של הפד כאירוע נוסף בתהליך בו גדלה כמות המזומן בעולם.

עד כה תרמה הפעילות האגרסיבית של הפד לעלייה של כ-17% בכמות השטרות בשנתיים האחרונות. אך הפד אינו הגוף היחיד שמבצע פעילות של הזרמת מזומנים. גם בנקים מרכזיים נוספים כגון אנגליה והבנק המרכזי באירופה שותפים למגמה זו. לכך יש להוסיף את קצב הגידול המואץ בשווקים המתעוררים, שרשמו ברבעון הראשון השנה צמיחה של 12% בסין, 20% בברזיל ו-16% בהודו.

כל אלו מהווים למעשה תמיכה בהמשך גידול כמות המזומנים בעולם. השאלה היא איך מתרגמים את זה להשקעה שתניב כסף מכסף?

נקודת ההסתכלות של כלכלני קמליה היא אופרטיבית: צריך להדפיס כסף בהתאם לתוכניות המוניטאריות וצריך לניידו ממקום למקום. בהתאם לכך, הם התמקדו בהמלצה על שתי מניות שעשויות בטווח הארוך ליהנות מהגאות שבכמות המזומנים בעולם, ושתיהן צפויות לדעתם להניב למשקיע ביצועי תשואת יתר ביחס לשוק:

Brinks (סימול BCO)

החברה מספקת שירותי בטיחות עבור שימוש בכסף ב-50 מדינות בעולם, כגון שינוע במכוניות ממוגנות, תפעול כספומטים, עיבוד וספירת מזומנים. החברה שנוסדה ב-1838 מחזיקה כיום בנתח שוק של כ-19% בענף בו היא פועלת. לענף זה חסמי כניסה מחמירים הנובעים מדרישות ההון הגבוהות עבור הפעלת מערכת שינוע גלובלית בטוחה.

ל-BCO תשואה ממוצעת על ההון של 22%, ומנוע הצמיחה העיקרי שלה הוא השווקים המתפתחים האחראיים לכ-60% מנפח פעילותה. מניית החברה נסחרת במכפיל 6.76 לעומת ממוצע היסטורי של 11, ובתשואת דיבידנד של 1.7%. מניות החברה נסחרות במכפיל EV/EBITDA של 4.8 לעומת טווח היסטורי של 4-7.

התמחור הזול של מניית BCO בשוק נובע בעיקר מהפרשה גדולה לכיסוי גירעון פנסיוני, מאי-יציבות פוליטית בוונצואלה שהביאה להפסדי מט"ח ומחיקה של עשרות מיליוני דולרים, ירידה בפעילות שינוע היהלומים בעקבות משבר האשראי ותחרות גוברת בענף. עם זאת מדובר על ירידה זמנית בלבד, שכן מהות פעילותה של החברה חיונית להתנהלות הכלכלה העולמית.

הנהלת החברה שמה לעצמה מטרה, להעלות את המרווח התפעולי הנוכחי ל-10% מ-7%, על ידי הקצאת משאבים לפעילויות בעלות מרווחים גבוהים - דבר העשוי להגדיל את המחזור השנתי ב-8%-10%. בנוסף, לרשות החברה עומד מאזן חזק של 143 מיליון דולר וקופת מזומנים של 330 מיליון דולר - מאפיינים קלאסיים לרכישה ממונפת.

דה לה רו (סימול DLAR LN)

החברה מעצבת ומדפיסה שטרות ליותר מ-150 בנקים מרכזיים בעולם, והיא נחשבת למובילת שוק בתחום מיקור החוץ של הדפסות הכספים. היא נמצאת בשוק ההדפסות מאז 1860, וכ-87% מהרווח התפעולי שלה מגיעים מתחום זה. היא חשופה בעיקר לשוק האירופי, ומתחרתה העיקרית בענף היא Giescke&Devrient הגרמנית - יחדיו הן חולשות על כ-85% מהשוק. יש לזכור כי הביקוש וההיצע בתעשיית הדפסת הכסף הוא שמרני, זאת אומרת עומד על איזון מסוים ואין עודף יכולת ייצור, כך שמדובר על לקוחות לטווח הארוך המחליפים ספקים לעיתים נדירות, אם בכלל.

DLAR פועלת גם היא בתחום עם חסמי כניסה גבוהים, והיא בעלת קשרים מבוססים וטובים עם הממשלות בעולם, כך שלמתחרה נוסף יהיה קשה להיכנס לשוק. מה גם שהחברה מדפיסה כ-150 סוגי שטרות שונים, העוזרים לה לצמצם את העלויות וליהנות ממינוף תפעולי.

דווקא עכשיו מהווה המניה הזדמנות קנייה. זאת לאחר הנפילה שחוותה ביולי האחרון עת דיווחה על כשלים בחטיבת בקרת האיכות שלה, אך נכון להיום לא דיווחה על הפסד לקוח בעקבות כשלים אלו.

החברה נסחרת כיום במכפיל רווח של 9.3 לעומת ממוצע של 17.3 ב-20 השנים האחרונות, מכפיל ה-EV/EBITDA עומד כרגע על 5.35. ההחזר על ההון המושקע של החברה עמד בממוצע ב-10 השנים האחרונות על יותר מ-35%. לחברה מאזן חזק והיא נטולת חובות לטווח הארוך.

DLAR מציעה למשקיע מדיניות חלוקת דיבדנד של כ-60% מהרווח הנקי ותשואת הדיבידנד עומדת על 7.1%. החברה תפרסם את דו"חותיה ב-23 בחודש, וזהו תמריץ לבחינה מחודשת של הנייר.