מלך האג"ח גרוס: "הדולר עלול להיחלש ב-20% בשנים הבאות"

המנכ"ל המשותף של פימקו מודאג מההשלכות של צעדי הבנק המרכזי ■ "ההקלה הכמותית לא רק תיצור יותר דולרים, אלא גם תקטין את התשואה שהמשקיעים מרוויחים על הדולרים"

הדולר עלול לאבד 20% מערכו בשנים הבאות, אם הפדרל ריזרב ימשיך לנקוט צעדים בלתי שגרתיים של הקלה מוניטרית, אמר אתמול (ב') ביל גרוס, מנכ"ל משותף של פימקו, חברת ניהול קרנות הנאמנות הגדולה בעולם.

"לדעתי ירידה של 20% בשער הדולר היא אפשרית", אמר גרוס, וציין שקצב היחלשות הדולר מהווה שיקול חשוב עבור המשקיעים.

"כשבנק מרכזי מדפיס צ'קים בהיקף של טריליוני דולרים - ואין ודאות שסבב ההקלה הכמותית השני יהיה בסכום כזה - אבל אם נכנסים לטריטוריה הזאת, זו פגיעה בערך הדולר במונחי היצע הדולר על בסיס עולמי", אמר גרוס לרויטרס בראיון שנערך במשרדיה הראשיים של פימקו.

השבוע צפוי הפד לפתוח סבב שני של הקלה כמותית ע"י הכרזה על תוכנית לרכישת ני"ע ארוכי טווח בשווי של 500 מיליארד דולר לפחות, על פי הערכות.

"סבב ההקלה הכמותית השני לא רק ייצור יותר דולרים, אלא גם יקטין את התשואה שהמשקיעים מרוויחים, ויפחית את נכונותם של משקיעים זרים - שמתפקדים כחוליית מפתח למטבעות - להחזיק דולרים במתכונת הנוכחית או במחירים הנוכחיים", אמר גרוס.

במובן מסוים, זה מה שמשרד האוצר והפד "גם יחד" רוצים, טען גרוס, שמנהל את קרן טוטאל ריטרן בת 252 מיליארד הדולר, ומפקח על יותר מ-1.1 טריליון דולר כמנהל השקעות ראשי משותף.

"חוסר הרמוניה"

"הבעיה הבסיסית כאן היא שכוח העבודה שלנו, שהוא כוח העבודה של כלכלה מפותחת, וכוח העבודה של כלכלה מתפתחת נמצאים בחוסר הרמוניה גדול מאוד. סין יכולה לעשות את זה הרבה יותר בזול", אמר גרוס.

אמריקנים רבים מאמינים שהממשלה הסינית מבצעת מניפולציות במטבע שלה, ובעצם גונבת מקומות עבודה אמריקניים ומשקעת את ארה"ב בגירעון סחר שהולך ותופח, אבל גרוס טען שמצב זה הוא תוצאה של הגלובליזציה הכלכלית.

"מדובר בגלובליזציה כלכלית שיצרנו במו ידינו ב-20-30 השנים האחרונות. עודדנו את כל זה, ועכשיו זה חוזר אלינו ופוגע בנו. כוח העבודה הסיני, הווייטנאמי, הברזילאי, המקסיקני - מאיפה שזה לא יבוא - כוח העבודה הזה מתחרה בנו ופוגע בכלכלה שלנו", אמר גרוס.

הוא הוסיף: "אחת הדרכים להתנקם, אם ניתן להתבטא כך, היא לפחת את המטבע שלנו בקצב מהיר יותר מכולם. זה יגרום להלם, מכיוון שהדולר הוא מטבע ליתרות מטבע חוץ, אבל במידה שזה תנאי נחוץ לאיזון הכלכלה העולמית לאורך זמן, אנחנו נעים בכיוון הזה. מדינות אחרות ואזרחים אחרים מוכנים לעבוד תמורת פחות כסף וגם לעבוד קשה יותר - ואנחנו שכחנו את נוסחת הקסם מתי שהוא לאורך הדרך", אמר גרוס.

אמריקנים צריכים להשקיע בחו"ל

"האמריקנים צריכים להשקיע בחו"ל, במקומות שבהם יש צמיחה, מכיוון שארה"ב ממשיכה לסבול מצמיחה איטית", הוסיף גרוס.

"לקרנות פנסיה ולאמריקנים בכלל יש בעיה מכיוון שהחבויות שלהם נקובות בדולר. קרוב לוודאי ששווה לקחת את הסיכון לצאת מהדולר ולהיכנס למדינות שווקים מתעוררים. כל זה כרוך בסיכון יחסית למדינה האם. כנראה שלהישאר בנוחות במגבלות ההשקעות מבוססות הדולר - כרוך בסיכון גדול יותר".