בדרך למרקסטון 2 עומדת זהבית

רון לובש רוצה למכור את אחזקות מרקסטון בפסגות, ולקבל אפסייד כאן ועכשיו

בתוך קרן מרקסטון ישנה משקולת ושמה פריזמה(נקראת כיום AMFIC). בבית ההשקעות המנוח הושקעו 201 מיליון דולר, והשווי הנוכחי של ההשקעה הוא 98 מיליון דולר. לפני שנתיים הובילו רון לובש ואמיר קס, מנהלי מרקסטון, את המהלך הטוב ביותר שעשתה פריזמה מעודה: פריזמה פוצלה למרכיביה, קופות הגמל נמכרו לפסגות, קרנות הנאמנות לאקסלנס. בתמורה קיבלה מרקסטון מניות בפסגות ובאקסלנס קרנות נאמנות. לובש חשב אז, ובצדק, שניהול מקצועי ישביח את הנכסים, ולהחזיר למרקסטון מקצת מהפסדיה.

המהלך של לובש השתלם. שווי חלקה של מרקסטון בפסגות (23.2%) על פי עסקת אייפקס הוא 628 מיליון שקל - 172 מיליון דולר. מכירת המניות לזהבית כהן מאייפקס, הבעלים החדש של פסגות, תאפשר למרקסטון לשערך את שווי AMFIC בו ולהציג רווח נאה בפורטפוליו.

מצבו של לובש השתפר פלאים. אם ימכור יוכל להחזיר חלק מהפסדי העבר, ולשערך ברווח גדול מול השווי הנוכחי. במקביל לובש וקס מסתכלים על בזק ותנובה, ומרגישים מאוד בנוח עם יכולת ההובלה של כהן. גם אם לא ימכרו אין להם ספק שכהן תשביח את פסגות ותגדיל את שווייה, וכך יגדל שווי אחזקות מרקסטון. מבחינת לובש זה WIN-WIN.

ומה מבחינת אייפקס? לכהן אין ספקות. קרנות השקעה אוהבות לנהל את נכסיהן בלי שותפים, וכהן במיוחד. מבחינתה רצוי, עדיף, כדאי, לקנות את מרקסטון החוצה - ויפה שעה אחת קודם.

זקוק לאקזיט

עכשיו מתחיל מו"מ. מרקסטון דורשת מאייפקס בעבור חלקה 800 מיליון שקל, מחיר המשקף תוספת השבחה עתידית לקבל כתשלום כאן ועכשיו. לתפיסת מרקסטון הם מוותרים על רווח בעתיד, ולכן רוצים לקבל על כך פיצוי. אבל כהן לא נולדה אתמול. אין לה שום מחויבות חוקית לרכוש את אחזקות מרקסטון. האופציה שניתנה למרקסטון לרכישת 6% מפסגות לפי שווי של 3.9 מיליארד שקל פגה, וממילא הייתה מחוץ לכסף. מבחינתה הדרישה "חוצפנית".

עמדת מרקסטון חלשה וכהן מבינה את זה. לובש רוצה להקים את מרקסטון 2 - קרן ההמשך של מרקסטון. זו אינה משימה קלה. כדי לגייס קרן נוספת, על לובש וקס להציג תוצאות. תשואה על ההשקעה. אמנם על הנייר הכל נפלא - שווי מרקסטון 685 מיליון דולר, כשההשקעה 572 מיליון דולר. אבל בפועל חלק גדול מעליית השווי היא על הנייר.

המשימה של לובש וקס היא להפוך את השערוך למציאות. יש להם כמה שנים לפני סגירת הקרן. למכור את ההשקעות הגדולות שלהם (מגנוליה, נטפים, נילית ופריזמה) לפחות במחיר שלפיו הם משערכים את ההחזקות. אם יעמדו במשימה, אפשר יהיה להכריז על קרן מרקסטון כהצלחה, ואולי תיפתח הדרך לגיוס כספים בעבור מרקסטון 2. אם יתברר ששווי החברות נשאר על הנייר בלבד - הסיכוי להקמת קרן המשך נמוג. לכן לובש צריך להציג ובקרוב, הצלחה גדולה. אקזיט, רווחי ומהדהד.

את האקזיט הזה מחפש לובש בפסגות, אבל האם זהבית כהן תסכים לשלם ללובש את המחיר שלא הסכימה לתת לג'רמי בלנק מיורק? לנו נראה שכהן מתמקחת קשוחה מדי, ואילו לובש זקוק מדי להישג.