הבונקר של ג'ובס: תשואה אפסית למזומנים בסך 51 מיליארד ד'

התשואה שהשיגה קופת המזומנים של אפל נמוכה יותר מזו של תוכנית חיסכון סטנדרטית ■ מניית אפל עצמה היתה השקעה טובה בהרבה לאחר שבשנה האחרונה זינקה בכ-60%

בונקר: מנכ"ל אפל , סטיב ג'ובס אולי יודע ליצור תשואה עודפת למחזיקי המניות, אך בעודפים הנזילים של החברה בראשה הוא עומד התשואות נמוכות יותר מאלו של תוכנית חיסכון. 51 מיליארד הדולרים שיושבים בקופת החיסכון של אפל השיגו בשנה החולפת תשואה נמוכה במיוחד של 0.75% בלבד, כך עולה מדיווחים שהגישה החברה לרשויות עם סיום השנה הפיסקאלית.

התשואה של אפל על כספיה הנזילים מחווירה בהשוואה לתשואה של 10% שהיו המשקיעים מקבלים מהשקעה במדד ה-S&P500 באותה התקופה. מניית אפל עצמה היתה השקעה טובה בהרבה לאחר שבשנה האחרונה זינקה בכ-60%. ג'ובס, מנכ"ל החברה, אמר בחודש שעבר כי לחברה יש רקורד טוב בהשקעת כספה ואמר כי החברה שומרת את כספה על מנת שתוכל לנצל "הזדמנות אסטרטגית אחת או יותר" ומעדיפה זאת על פני חלוקת דיבידנד או ביצוע של רכישה חוזרת של מניותיה.

משקיעים רבים ם כי סטיב ג'ובס חייב להשתמש בכסף שצבר בצורה טובה יותר. חלקם חושבים שגישה זו היא מוגזמת, במיוחד על רקע הצטרפותם של 17 מיליארד דולר למאזני החברה בשנה שעברה ובהתחשב בכך שהחברה לא מעוניינת לבצע גם רכישה גדולה במחיר יקר.

"היקף המזומן שמחזיקה אפל הוא הרבה מעבר למה שהיא צריכה על מנת לקיים מלחמה בה הקלפים יהיה צמודים לה לחזה. זה יהיה מביש אם אפל תבצע רכישה לשם כניסה לתחום חדש של פעילות או תשתמש בכסף לשם דילול של פעילות שכבר יש להם" אמר קית' גודארד, מנכ"ל חברת קפיטל אדבייזרס שציין כי הוא פחות חושש מאופן התנהלות "כלכלת הבית" של ג'ובס מאשר ביחס למצב בריאותו של ניצול הסרטן ומה יקרה אם יעזוב את תפקידו מסיבות בריאותיות "הרעיון שצוות הנהלה אחר יהיה ממונה על הנזילות הזו - יותר מפחידה בעיני" אמר. אנליסטים ומשקיעים אומרים כי התרחיש ההגיוני ביותר הוא שאפל תשתמש בעודפים לשם השקעה במוצרים חדשים ותמשיך לבצע רכישות קטנות שמטרתן היא רכישה של טכנולוגיות או של מהנדסים.

אפל מדורגת במקום החמישי מבין חברות ב-S&P500 שאינן מחלקות דיבידנד מבחינת היקף המזומנים שבהם היא מחזיקה, כך על פי נתוני "בלומברג". היא גם מעולם לא ביצעה רכישה הגדולה יותר מ-500 מיליון דולר. "הצגנו משמעת חזקה מאד במשך השנים ביחס לשימוש שלנו בכספנו" אמר ג'ובס בשיחת ועידה שקיים ב-18 באוקטובר "אנחנו לא נותנים לכסף לשרוף לנו חור בכיס. אנו לא נותנים לכסף להניע אותנו לבצע השקעות טיפשיות . אני חושב שנרצה להמשיך לשמור על קור רוח מכיוון שאנחנו מרגישים שיש הזדמנויות אסטרטגיות אחת או יותר, שיעניינו אותנו בעתיד".