בעלי המניות בקמ"ן איבדו 75% מהשיא; מחזיקי האג"ח מקשים

מחזיקי האג"ח של קמ"ן לא אישרו שינוי בהתניה פיננסית שביקשה החברה, המציגה הפסדים בשנה האחרונה, למרות המלצת פועלים סהר לעשות כן

האם קמ"ן אחזקות חוששת כי בעקבות קיטון צפוי בהון העצמי, היא לא תעמוד בהתניות הפיננסיות של אג"ח שגייסה לפני שלושה חודשים בלבד? חברת ההחזקות, שבשליטת רוני אלרואי, ביקשה לאחרונה לשנות התניה פיננסית בשטר הנאמנות של האג"ח שנוגעת להונה העצמי, אולם מדיווח ששיגרה לפני מספר ימים, עולה כי בהיעדר הרוב הדרוש נדחתה ההצעה לשינוי. זאת, אף שחברת הייעוץ למוסדיים, פועלים סהר, המליצה לאשרו.

קמ"ן אחזקות, שפועלת בעיקר בתחומי התעשייה המסורתית, גייסה בסוף יולי כ-55 מיליון שקל באג"ח.

בשטר הנאמנות נקבעו שתי אמות מידה פיננסיות שייבחנו מידי רבעון. האחת קובעת כי ההון עצמי "סולו" של החברה לא יפחת מ-100 מיליון שקל, והשנייה כי יחס ההון העצמי סולו למאזן, לא יהיה נמוך מ-22.5%.

ביחס לאמת המידה השנייה, נקבע כי אי-עמידה בה בתקופה של שני רבעונים רצופים, תקנה למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מיידי. למעשה, תנאי זה מקנה לחברה תקופה של רבעון כדי לתקן את ההפרה. לגבי אמת המידה הראשונה, לעומת זאת, לא נקבע תנאי כזה, ולכן אם החברה תציג הון עצמי סולו נמוך מ-100 מיליון שקל ברבעון מסוים, יוכלו מחזיקי האג"ח לדרוש פירעון מיידי של החוב.

ההון העצמי סולו של קמ"ן עמד בסוף המחצית הראשונה של 2010 על 108.3 מיליון שקל, כך שאם יפחת ברבעון השלישי ב-9 מיליון שקל, ייחשב הדבר להפרה של אמת המידה ויקנה למחזיקי האג"ח עילה לפירעון מיידי.

כאמור, בפועלים סהר ייעצו למחזיקי האג"ח לקבל את השינוי. "מדובר בשינוי אשר מעלה חשש לפגיעה פוטנציאלית בזכויות המחזיקים ומרע את מצבם" מציינים אנליסטים, פרי הירש שחר ומתי אהרון, אולם הם מסייגים את החשש בכך ש"למיטב ידיעתנו, החברה צפויה לעמוד באמות המידה, וכי להבנתנו כספי ההנפקה עדיין נמצאים בקופת החברה".

האנליסטים קובעים כי תמורת פיצוי הולם, יש מקום לביצוע השינוי. "משיחות שניהלנו עם נציגי החברה, עולה כי בתמורה לשינוי בכוונת החברה להציע למחזיקי האג"ח כי במקרה של הפרה שלא תוקנה, יפוצו אלה בגידול של 1.5% בריבית השנתית".

קמ"ן אחזקות, אותה מנהל גיורא ענבר, פועלת באמצעות אשכול חברות בתחומי הסחר והתעשייה, ובמיוחד בתחומי המים ותשתיות ותעשיות מוטות ביטחון. רוב החברות בקבוצה טרם התאוששו מהמשבר הכלכלי, ומניית החברה, שאיבדה 75% מהשיא ביוני 2007, נסחרת כיום לפי מחיר המשקף לקמ"ן שווי של 106 מיליון שקל בלבד, בדומה לשווי בו רכש אלרואי את השליטה בחברה (אז מנדלסון) בסוף 2004.

את המחצית הראשונה של 2010 סיימה קמ"ן עם הפסד של 23 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון שקל. זאת, ביחס להפסד של 7.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד של קמ"ן הגיע מכל מגזרי הפעילות שלה, למעט מגזר התעופה, עליו אחראית חברת תאת תעשיות, שרשם בתקופה זו רווח של 1.8 מיליון שקל. היקף החוב של קבוצת קמ"ן סולו מסתכם ב-87 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ו-218 מיליון שקל לבנקים.

בעיות גם בישאל

בין ההחזקות הבולטות של קמ"ן ניתן למנות את קמ"ן קפיטל, מנדלסון הספקה, וחברת ההחזקות הציבורית ישאל, אשר שולטת בחברות תאת תעשיות, מצברי שנפ, קמי"ן נדל"ן ואחרות.

בתחילת השנה השלימה ישאל רכישה נוספת, של חברת א.ג.ם תפן, הפועלת בתחום עיבוד המתכות ואשר נקלעה לקשיים, מידיה של קרן פלנוס תמורת כ-25 מיליון שקל. פלנוס אז העמידה לקמ"ן הלוואה בהיקף של 50 מיליון שקל, הניתנת להמרה למניות ישאל תעשיות, החברה-בת של ישאל, שביצעה את הרכישה.

גם בישאל עצמה, אגב, יש לקמ"ן בעיה של אמת מידה פיננסית, אלא ששם ההתנהלות נעשית מול תאגיד בנקאי, שהעניק לקמ"ן הלוואה בהיקף של 70 מיליון שקל. קמ"ן ששעבדה לאותו בנק 60% ממניותיה בישאל, התחייבה כי הונה העצמי של האחרונה לא יפחת בכל עת מ-150 מיליון שקל.

בחודשים האחרונים הגיעה החברה להסכמה עם הבנק, לפיו ההון העצמי של ישאל לא יפחת מסכום של 135 מיליון שקל - אשר גם בה לא עמדה החברה נכון לסוף יוני, אז הסתכם הונה העצמי של ישאל בכ-130 מיליון שקל, בעקבות הפסד של 11.4 מיליון שקל ברבעון השני של השנה.

בהקשר לזה נזכיר כי בחודש פברואר מינתה החברה את דן טופז, לשעבר המנכ"ל והבעלים של חברת המלט שנמכרה לדסק"ש, לתפקיד מנכ"ל הקבוצה. תנאי העסקתו היו שכר חודשי של 100 אלף שקל והקצאת מניות של עד 10% בישאל. אלא שהרומן בין הצדדים נמשך ארבעה חודשים בלבד, וביוני השנה עזב טופז את התפקיד מבלי שמונה לו מחליף, וכעת ענבר, מנכ"ל קמ"ן, מכהן גם בתפקיד מנכ"ל ישאל.