חברת החשמל תובעת פיצויים בסך 260 מיליון שקל מעיריית ת"א

זאת בטענה לירידת ערכו של שטח הסמוך לתחנת רידינג לאור תוכנית המתאר המחוזית למרחב נחל הירקון ■ עיריית ת"א: "אין יסוד לתביעה"

חברת החשמל תובעת את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב לקבלת פיצויים בסך 260 מיליון שקל בטענה לירידת ערכו של שטח הסמוך לתחנת רידינג לאור תוכנית המתאר המחוזית למרחב נחל הירקון.

‏התביעה הוגשה לוועדה המקומית ולא לבית המשפט, והיא מתבססת על סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, שעל בסיסו ניתן להגיש תביעת פיצויים בגין ירידת ערך. חברת החשמל מתייחסת בתביעתה לחטיבת קרקע בשטח של כ-28 דונם שעליה תחנת משנה פתוחה הידועה זה עשרות שנים כתחמ"ש רמת-אביב, שנמצאת כאמור סמוך לתחנת רידינג. צמוד לתחנת המשנה קיים אזור איחסון של חברת החשמל.

‏תוכנית המתאר המחוזית חלקית למרחב הירקון, שלטענת חברת החשמל הביאה לירידת ערכו של השטח, פורסמה למתן תוקף ב-2007 וקבעה שייעודו של אתר תחמ"ש רמת-אביב הוא שטח לתכנון בעתיד - שטחים פתוחים ומבני ציבור. לפי תוכנית זו, השימושים המותרים בשטח יהיו בהתאם לתוכנית המתאר, בהתחשב בכך שהשטח מצוי בקרבת נחל הירקון.

בחוות-הדעת של השמאית פנינה אבן-חן, עליה מסתמכת תביעת חברת החשמל, נטען כי בתחנת המשנה קיימים 6 שנאים: 3 שנאים בהספק של 45 מגה-ואט ו-3 שנאים בהספק של 50 מגה-ואט, כשלאחר פעולת ההשנאה יוצאת האנרגיה החשמלית על-ידי מעגלים חשמליים למערכת החלוקה העירונית במתחים של 22 קילו-ואט ו-13 קילו-ואט. לטענת חברת החשמל, לצורך המשך הפעלה תקינה ובטוחה של תחנת המשנה יש צורך בשידרוג התחנה, כאשר אי-ביצוע של עבודות השידרוג ימנע אספקה תקינה, בטיחותית ואמינה של אנרגיה לאזור וימנע פיתוח אורבני של השכונות מסביב לתחנת המשנה.

‏לטענת חברת החשמל, שינוי ייעודה של הקרקע יחייב את החברה להעתיק את תחנת המשנה למקום חלופי. חטיבת הקרקע הופקעה ורשומה היום על-ידי חברת החשמל. שוויה של הקרקע הוא כ-56.7 מיליון שקל, כאשר פינויו של אתר תחנת המשנה למיקום חלופי ידרוש הקמה מחדש של תחנת המשנה בעלויות כוללות של 215 מיליון שקל. השמאית אף הצביעה בחוות הדעת על כך שלעומת שווי הקרקע במצבו הקיים (56.7 מיליון שקל), שווי הקרקע בייעוד החדש לפי תוכנית המתאר המחוזית החלקית יעמוד על 11.3 מיליון שקל, כך שייווצר הפרש של 45 מיליון שקל.

מעיריית תל-אביב נמסר כי "עיריית תל־אביב סבורה שאין יסוד לתביעה ובכל מקרה, התביעה תטופל בהתאם לחוק התכנון והבנייה".