ועדת הכספים אישרה הפרטת לאומי; יו"ר הוועד: "נסגור הבנק"

(עדכון) - יו"ר הוועד: "בלי כוחניות והפגנת שרירים כלום לא קורה" ■ הבוקר אישרה הוועדה באופן עקרוני את מכירת המניות מבלי שהושגה הסכמה עם עובדי הבנק

האם בנק לאומי בדרך לשביתה? בעקבות אישור ועדת הכספים למכירת מניות המדינה בבנק, מאיימים עובדיו בהשבתתו. היום (ד') אישרה ועדת הכספים באופן עקרוני את מכירת מניות המדינה בלאומי - מבלי שהושגה הסכמה עם עובדי הבנק. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התנה את מימוש המכירה בכפוף לאישור ספציפי של הוועדה החסויה של ועדת הכספים. בעקבות ההצבעה ארבעה חברים בוועדה ביקשו רביזיה, ולכן תתקיים הצבעה חוזרת. עם זאת, צפוי כי גם בהצבעה החוזרת תאושר המכירה.

יו"ר ועד עובדי בנק לאומי, מירי רובינו, אמרה בתגובה כי כדאי שמישהו יתעשת ומהר. "אנחנו עם הגב לקיר", אמרה יו"ר הוועד. "זה קונה מניות וזה מוכר - אבל בסוף בנק זה העובדים שלו. אני מאוד מקווה שהמדינה לא תמכור את המניות בלי לסגור איתנו. רציתי שוועדת הכספים תסייע מתוך אחריות, כדי לא להגיע להשבתה. לצערי, ואני מדגישה - לצערי, במדינה הזו בלי כוחניות והפגנת שרירים כלום לא קורה. הכוח הוא אצלנו בסופו של דבר, ואם לא תהיה ברירה - בנק לאומי יהיה סגור".

רובינו טענה כי האוצר הונה אותה. לדבריה, "החשב הכללי הציג מצגת שווא. חמש שנים אנחנו מבקשים לפתור את הבעיה, מבקשים לשנות סעיף אחד בהסכם ולהתחיל לספור חמש שנים מיום העברת שליטה של המדינה - ולא קיבלנו תשובות. לא מהאוצר ולא מההנהלה. אנחנו לא מבקשים תוספת שכר, אלא לצלם את המצב הקיים כדי שהעובדים יהיו רגועים".

5 שנים - ממתי?

גפני דרש מלאומי לשוב לוועדה בתוך שבוע עם תשובות בנושא השמירה על מעמד העובדים. בתגובה נמסר מבנק לאומי כי "לבנק יש מסורת ארוכת שנים של הרבה כבוד הדדי בין ההנהלה לעובדים, מתקיימים דיונים בין הצדדים, אך טרם הגיעו להסכמה". מנכ"ל לאומי היא גליה מאור.

העובדים דורשים כי עוד לפני מכירת מניותיה בבנק תעגן המדינה כבעלים הנוכחי את זכויותיהם הקיימות בהסכם הקיבוצי הקיים לחמש שנים, שייספרו מיום כניסת בעלים חדש לבנק. הסכם עיגון הזכויות הנוכחי פג בסוף 2010. בנובמבר 2005, ערב המכרז הקודם, העניק שר האוצר דאז, אהוד אולמרט, למנכ"ל הבנק אישור להבטיח לעובדים את עיגון זכויותיהם למשך חמש שנים. עם זאת ההסכם מ-2005 לא התייחס בצורה ברורה לשאלה מאיזה מועד יש לספור את חמש שנות העיגון: מרגע המכרז או מכניסת בעלים חדשים לבנק.

לטענת העובדים, הואיל והזוכה במכרז דאז, סרברוס גבריאל, לא השלימה את רכישת הבנק, ההפרטה לא הסתיימה והבעלות לא הועברה, ולכן צריך לספור את חמש השנים שהובטחו רק מיום שייכנסו בעלים חדשים.

המדינה מחזיקה דרך נכסים מ.י ב-11.46% ממניות לאומי. 1.1% מהמניות יוקצו לעובדים כאשר תמכור המדינה את חלקה. שווי המניות בידי המדינה (בנטרול מניות העובדים) - 2.6 מיליארד שקל. על המכירה אחראי החשכ"ל שוקי אורן ותמורתה תופנה להקטנת החוב הלאומי.

אורן הדגיש את חשיבות המכירה: "לאומי יהיה הבנק הראשון ללא גרעין שליטה, מבחן לאלה שמדברים על ריכוזיות".