דיל: להקים תחנת הכוח באשקלון - תמורת "הדממה" בחדרה

הצעת משרד הפנים נועדה לפתור המחלוקת סביב הקמת התחנה ■ יחידות הייצור בחדרה יהיו בהספק דומה והן המזהמות ביותר בשירות חברת החשמל כיום

הצעה מהפכנית של משרד הפנים לפתרון המחלוקת רבת השנים סביב הקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון: בניית תחנה פחמית חדישה באשקלון "תמורת" הדממה של יחידות ייצור בעלות הספק דומה בתחנת הכוח הפחמית בחדרה.

במקום לעבור לשימוש בפחם כדלק חלופי במסגרת התחנה עתידית דו-דלקית באשקלון, תוכל חברת החשמל להפעיל את היחידות בחדרה בעתות חירום, ובנוסף תוכל להקים יחידות ייצור נוספות בגז טבעי בחדרה (מחז"מים ע.ב.).

היחידות שיושבתו בחדרה הן הישנות, הלא-יעילות והמזהמות ביותר בשירות חברת החשמל כיום, והן אמורות לצאת מכלל פעילות בתוך כ-20-10 שנה.

ל"גלובס" נודע כי ההצעה, שנכתבה על-ידי אפרים שלאין, מנהל אגף בכיר לתכנון ותשתיות במשרד, הועברה שלשום (ג') לתגובת מנהל החשמל במשרד התשתיות הלאומיות. שלאין צירף לפנייתו רשימה ארוכה של שאלות תכנוניות ואחרות המתעוררות לגבי החלופה של תחנה דו-דלקית.

במשרד הפנים מעריכים כי אם יוחלט בכל זאת לקדם את התוכנית הדו-דלקית - הדבר לא יגרום בהכרח לעיכוב בלוח הזמנים להקמת התחנה החדשה.

להצעתו של משרד הפנים מספר יתרונות על פני החלופה של תחנה דו-דלקית, כמו הפחתה רבה יותר בפליטות פחמן דו-חמצני וחלקיקים מזהמים ברמה הארצית, ניצול אופטימלי של הדלקים ועלויות הקמה נמוכות יותר.

במידה שההצעה תתקבל על-ידי הצדדים, היא תוכל לחלץ את הפקק סביב הפרויקט התקוע, ולאפשר את הקמתו "מחר בבוקר", כלשון המסמך. עם זאת, מציין שלאין כי להצעה יש חסרונות: תושבי אשקלון וסביבתה עשויים לראות עצמם נפגעים, זמינות לא ברורה של גז טבעי באזור חדרה ועלויות הכרוכות בשמירה על מוכנותן של יחידות הייצור בחדרה.

הממשלה החליטה ב-2002 להקים תחנת כוח פחמית חדשה באשקלון (פרויקט D) ואולם יישום ההחלטה מתעכב בשל התנגדויות של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, של ארגונים סביבתיים ושל תושבים מקומיים. מטה המאבק נגד הקמת התחנה הפחמית הגיש קרוב ל-20 אלף התנגדויות לתוכנית המתאר של התחנה (תת"ל 7) הנדונה בימים אלה במשרד הפנים.

הפשרה של לנדאו

על רקע תגליות הגז האחרונות הציע שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, פשרה - להפוך את התחנה העתידית לדו-דלקית, כלומר לתחנה שתופעל בגז טבעי, אך תוכל להשתמש בפחם כדלק לייצור חשמל בשעת חירום, במקרה שאספקת הגז לישראל תנותק לתקופות ממושכות.

ואולם לנדאו דורש כי התחנה תפעל בכל מקרה ב-2015, גם אם עד אז לא תאושר הסבתה לדו-דלקית. רה"מ נתניהו הורה באוגוסט למנכ"ל משרדו, אייל גבאי, להכריע בסוגיה, על-פי המלצות ועדה בראשות מנכ"ל האוצר, חיים שני, שיוגשו החודש.

בדיון אצל גבאי הוחלט בינתיים לקדם במקביל את שתי החלופות - תחנה פחמית ותחנה דו-דלקית. בדיקת היתכנות כלכלית העלתה כי מתכונת של תחנה דו-דלקית כמעט ואינה מוכרת בעולם. בנוסף מעריכה החברה כי התחנה תהיה יקרה יותר להקמה ולתפעול ובעלת נצילות (יעילות בייצור אנרגיה ע.ב.) נמוכה יותר.