ההפתעה של ישראל פרי

דחיית בקשתו למשפט חוזר תפסה בהפתעה הן את פרי עצמו והן את פרקליטות המדינה

פסק דינו של המשנה לנשיא בית המשפט העליון, אליעזר ריבלין, שדחה אתמול (ג') את בקשתו של עו"ד ישראל פרי לקיים משפט חוזר בעניינו, תפס בהפתעה הן את פרי ואנשיו והן את פרקליטות המדינה.

אנשי המחלקה הכלכלית בפרקליטות, בראשות מנהלת המחלקה אביה אלף וראש צוות פרי, עו"ד מיכל רוזן, היו אמורים להגיש לבית המשפט את התייחסותם לסבב הראיות האחרון שהגישו סנגוריו של פרי, בניסיון לגרור את בית המשפט העליון לעיסוק מחודש בראיות שהיו קיימות כבר בעת המשפט המקורי.

אלא שריבלין לא המתין, ופירסם את החלטתו עוד לפני שהפרקליטות הגישה את התייחסותה המפורטת. בשורות התביעה הביעו סיפוק: בית המשפט דחה את טענותיו של פרי וקבע כי הן מופרכות בלא צורך בסיוע הפרקליטות.

גם סנגוריו של פרי חשבו שההחלטה בבקשה למשפט חוזר תתעכב עוד; אחרי פרסום ההחלטה בשעות הצהריים, לקח להם עוד כמה שעות לנסות למצוא זווית חיובית מבחינתם בנוסח ההחלטה, לפני שגיבשו את תגובתם.

פרי הורשע כזכור בפרשת הפנסיה הגרמנית בגניבה בידי מורשה, עבירות ביטוח וכן שיבוש מהלכי משפט, בסך כולל של 320 מיליון מארק גרמני מ-9,000 לקוחות. בית המשפט המחוזי גזר עליו 12 שנות מאסר, ובית המשפט העליון הותיר את הרשעתו על כנה וקיצר את עונשו ל-10 שנות מאסר.

הבקשה למשפט חוזר התמקדה בהקלטות סתר שערכה בתו של פרי עם עד המדינה שהפליל את פרי, מרטין הקה, ובו לטענת פרי מודה הקה כי שיקר בעדותו המפלילה.

העד דבק בגירסתו

לאחר הגשת הבקשה למשפט חזר פנה פרי בשנית וטען כי קלטות הווידאו שתיעדו את חקירתו של הקה במשטרה מלמדות כי החקירה היתה מוטה.

"לא ניתן למצוא בתמלילי השיחות המוקלטות את הדברים המיוחסים להקה, אלא להיפך", סתר ריבלין חזיתית את טענותיו של פרי, "למרות שהקה לא ידע שהוא מוקלט על-ידי בתו של פרי ולמרות שהשיחה נותבה על-ידי הבת באורח מגמתי, הקה חזר ואמר כי דיבר אמת, דבק בגירסתו כפי שנתקבלה על-ידי בית המשפט ואף חזר על עיקריה".

באשר לקלטות החקירה קבע ריבלין כי אין בהן כדי לשנות את תוצאת המשפט או לעורר חשש כלשהו לעיוות דין שנעשה לפרי. "הקלטות היו בידי פרי לאורך כל ההליך הפלילי, ולא הובא הסבר מניח את הדעת מדוע לא נערכה להן הבדיקה היסודית הנדרשת על-ידי צוות ההגנה בעת ניהול המשפט".

ריבלין גם ביקר את התעוררותם המאוחרת של סנגוריו של פרי, מאחר שקלטות הווידיאו של חקירת הקה היו בידיהם עוד מתקופת המשפט המקורי. "ההסברים שמביא פרי היום, לכך שלא נערכה הבדיקה היסודית הנדרשת של חומרי החקירה בעת ניהול משפטו - אינם מניחים את הדעת, וזאת בלשון המעטה", הוא כתב. "לא יעלה על הדעת כי פרי יטען כי צפייה בצילום הווידיאו לימדה כי הצדדים סימנו זה לזה בידיים שהם מעוניינים לשוחח בחוץ, על מנת להימנע מתיעוד השיחה ביניהם, ובאותה נשימה יטען כי 'עד לאחרונה' לא היתה כל סיבה לחשוד כי הליכי החקירה נוהלו באופן החורג מהנהלים".

דיון נוסף

מאבקו המשפטי של פרי לא הסתיים עם דחיית בקשתו למשפט חוזר בעבירת שיבוש מהלכי המשפט. במקביל, תלוי ועומד עדיין הליך הדיון הנוסף, שעליו החליט השופט ריבלין, בעבירת הגניבה בידי מורשה. ואולם, גם אם פסק הדין בהרכב המורחב יהיה לטובתו, הוא לא צפוי לשחרור קרוב מהכלא, מאחר שלכל היותר תומר הרשעתו בגניבה בהרשעה בעבירת קבלת דבר במירמה.

במקביל להגשת ה"ראיות החדשות" לבית המשפט העליון, פנו אנשיו של פרי - קשה לעקוב אחרי מספר עורכי הדין שהוא מעסיק במקביל, לעתים בחוסר תיאום בינם לבין עצמם - גם ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי פרקליטות ומשטרה שטיפלו בחקירתו של פרי, בחשד לשיבוש הליכי משפט ובידוי ראיות.

אתמול (ג'), במקביל לפרסום פסק דינו של ריבלין, דחה גם פרקליט המדינה משה לדור את הדרישה לפתוח בחקירה שכזו. (מ"ח 10262/09).