מנכ"ל אוטודסק: בקרוב נוכל לעשות סרט כמו "אווטאר" עם iPad

קארל באס: "התוכנות שלנו מעניינות רק אם נותנים אותן לאנשים יצירתיים" ■ "ב-15 השנים האחרונות, כל הסרטים שזכו בפרסים לאפקטים וויזואליים השתמשו בתוכנה שלנו"

מנכ"ל אוטודסק, קארל באס, משתלב מצוין בתפאורה ובמרחב האנושי של הגראז' גיקס - מקום תעשייתי בחולון, שבחסות איש העסקים ד"ר יוסי ורדי מארח אחת לכמה שבועות פיגורה בעולם הטכנולוגי.

באס מספר בהתלהבות על ההיסטוריה שלו בבנייה עצמית של מוצרים, דבר המתאים לפעילות הקבועה של אורחי המקום. העיניים שלו נוצצות כאשר הוא מנהל דו-שיח עם אחד מהנוכחים על אסטרטגיית המכירה של תוכנה ב-AppStore, חנות האפליקציות של אפל, ונהנה מהנוסטלגיה בשיחה על הימים הראשונים של התוכנה שמפתחת החברה בראשה הוא עומד.

אתמול בערב, באס הרגיש שם בבית, וזה לא מובן מאליו כאשר מדובר על אחת מחברות התוכנה הכי פחות סקסיות בעידן שבו רשתות חברתיות, מוצרי אלקטרוניקה ניידים וממשקי אדם-מחשב שלקוחים מסיפורי מדע בדיוני, הם אלה שמושכים את תשומת הלב.

"התוכנה שלנו לא מעניינת, אלא אם אתה נותן אותה לאנשים יצירתיים שעושים דברים מעניינים", אומר באס, שכמעט מתנצל על הצורך לספר על תוכנת ה-AutoCAD הוותיקה לתכנון מוצרים ובניינים, שאותה מייצרת אוטודסק.

אלא שלחברה, שנסחרת בנאסד"ק בשווי של 8 מיליארד דולר, יש גם צד אחר, הרבה יותר רלבנטי לטכנולוגיה המעניינת של היום. בשנים האחרונות היא מעורבת גם בעיצוב חלק גדול ממוצרי האלקטרוניקה המובילים ואף בתכנון הדמויות בסרטי האנימציה - אווטאר לדוגמה - ומשחקי תלת-ממד.

"במשך 15 השנים האחרונות, כל הסרטים שזכו בפרסי האקדמיה בארה"ב לאפקטים וויזואליים, השתמשו בתוכנה שלנו", הוא מציין.

הביקור של באס בישראל מתרחש על רקע הרכישה שביצעה החברה לפני שנה. "קנינו חברה בשם PlanPlatform, שנקראה בעבר VisualTao. הבטחתי כבר אז שאבוא לבקר, וכעת קפצתי לכאן בדרך חזרה מהודו", הוא אומר.

הפעילות בישראל של מרכז הפיתוח שנפתח בעקבות הרכישה ממשיכה עם הטכנולוגיה שנרכשה, לפיתוח גרסה לגישה מרחוק לתוכנת תכנון הנדסי באמצעות האינטרנט.

שימוש אחר, שרלבנטי לזמננו ומזכיר לא מעט גם מדע בדיוני, הוא תכנון לצורכי ביולוגיה סינתטית - או במילים אחרות, איברים מלאכותיים. אבל הדבר המעניין עליו מדבר באס הוא השימוש בתוכנה בעידן המחשוב של היום, שכן לחברת התוכנה יש גם אופציות לכל התחומים החמים בעולם זה - מחשוב ענן, iPhone (אייפון), iPad ותלת-ממד.

"משהו מטורף קורה בעולם היישומים לטלפונים ניידים", אומר באס, "לפני שנה כמה חבר'ה אצלנו התחילו פרויקט ללא אישור ההנהלה, במסגרתו התאימו את התוכנה כך שתעבוד עם אייפון. לא האמנו שמישהו ירצה להשתמש בזה, אבל טעינו. יש לזה שימוש משמעותי".

פרויקט זול, כיסוי מרבי

באס מציין כי האיורים שנוצרו בעקבות השימוש בתוכנת SketchBook לאייפון הביאו מיליוני משתמשים לבדוק את רכישת התוכנה.

"אנחנו בעסק 28 שנים ועד היום נרכשו 10-12 מיליון עותקים של התוכנה שלנו. זה הרבה, אבל זה רק 11 מיליון בממוצע במשך כל השנים, ופתאום חצי מיליון אנשים קנו את התוכנה בחנות האפליקציות. זה היה הפרויקט הכי זול שעשינו אי פעם, שהגיע ליותר אנשים מכל פרויקט אחר. זה הפתיע אותי".

החזון של התוכנה משלב מחשוב ענן ומדפסות תלת-ממד, מהסוג שיכול לייצר מוצרים שלמים בבית או במשרד מחומרים שונים. באס מדמיין את הימים בהם נוכל להזמין מהבית, כלומר ממש לעצב, נעליים באמצעות אפליקציה שתהיה זמינה דרך מחשוב הענן, שיהיו מוכנות עד שנגיע לחנות הרלבנטית.

באס לא מתייחס ללוחות זמנים בעניין החזון הזה, אבל בנושא אחר, היכולת של המשתמש הפרטי ליצור סרטי תלת-ממד איכותיים בבית, הוא מוכן להיות יותר ספציפי. "בקרוב מאוד המשתמש יוכל לשבת עם אייפד בבית ולעשות סרט כמו אווטאר", הוא משוכנע.