פיתוח ישראלי: רובוט "אמסטף" לאיתור מחבלים; בדרך לנתב"ג?

עמוס גורן, איש השב"כ לשעבר שפיתח את הרובוט: "בכוחם של הרובוטים החכמים לקלוט כל איום עוד הרבה לפני שהמוח האנושי מסוגל לקלוט אותו"

המציאות עולה על כל דמיון: רובוטים מתוחכמים שפיתח יוצא מערכת הביטחון, עמוס גורן, יודעים לפעול בקבוצה ולחלק ביניהם נתונים בזמן אמת למען הגנה היקפית על מתקנים רגישים. כשהם מאתרים איום, הם דוהרים לעברו, משדרים את תמונתו אל חדר בקרה מרוחק, קוראים לו באמצעות רמקול לעצור ואם צריך - גם יורים בו.

הרובוט, המכונה בשם "אמסטף" פותח בשנים האחרונות בידי גורן (65), לשעבר איש היחידה לאבטחת אישים של השב"כ.

האמסטפים של גורן פותחו למשימות של הגנה על מתקנים אזרחיים. "המתודה שלנו הייתה לפתח מערכת המותאמת לצורכי האבטחה בשטח ולא לשימושים צבאיים, כך שאין מדובר בטכנולוגיה שעברה הסבה מהתחום הצבאי לתחום האבטחה, וכאן היתרון הגדול של המערך הזה", מספר גורן ל"גלובס".

מערך ההגנה שפיתח גורן פועל כך, שלהקה בת 4-5 "אמסטפים" מסוגלת להגן על גדרותיו של מתחם ענק כמו נמל התעופה בן-גוריון. כל רובוט מקבל אחריות על תא שטח שהוגדר לו מראש, וחיישנים רגישים מאפשרים לו לקלוט כל איום שמתקרב אל תא השטח שלו.

"לקלוט כל איום"

לדברי גורן, "בכוחם של הרובוטים החכמים לקלוט כל איום עוד הרבה לפני שהמוח האנושי מסוגל לקלוט אותו. זאת, בזכות תכונות של אינטליגנציה מלאכותית שהותקנו בכלים, המאפשרות להם לפעול באופן אוטונומי".

עם זאת, למרות יכולות הפעולה העצמאיות של הרובוט, הירי יעשה רק באישור של אדם, שנמצא בחדר הבקרה. זאת, כדי לאפשר שיקול דעת אנושי במצב כזה. "בהמשך התפתחות של אירוע חריג, כשכוחות ידידותיים אנושיים מגיעים אל השטח, הרובוטים ידעו לזהותם באמצעות חיישנים ולא לפתוח לעברם באש", אומר גורן.

את פיתוח הרובוטים החל גורן ביחד עם חברה מקנדה, בהמשך הקשר העסקי איתה ניתק והוא המשיך במיזם במסגרת תעשיות רכב נצרת. את רוב הפיתוח כיסה מהון אישי. הוא מוסיף כי "נתב"ג שימש לי השראה רבה לפיתוח המערך הזה, לאחר שהוגדרו לי הצרכים הברורים לשיפור ההגנה ההיקפית במקום. חישובים שעשינו העלו כי עלות האבטחה החודשית של רכב סיור מאויש לאורך גדרות המתחם היא כ-60 אלף דולר, ועלות ההפעלה החודשית של הרובוטים תהיה חצי מזה".

נציגים של גופי ביטחון ואבטחה זרים התעניינו בימים האחרונים ברכש מערכת הרובוטים, וכך גם גורמי אבטחה בישראל. "היתרון הבולט של מערך כזה, הוא שלרובוטים אין אמא ואין אבא. יש כאן תפיסה של אבטחה ולא של צורך צבאי. הרעיון הוא לאפשר לכלים האלה להיטמע בשטח, לא לבלוט מדי ולא לאיים, אך להיות רגישים וערים לכל התפתחות של אירוע חריג במרחב שהוגדר להם", אומר גורן.