מייסד פורסקוור: עוד לא הבנו לגמרי איך כדאי לעבוד עם מותגים

דניס קראולי, מייסד ומנכ"ל חברת העדכונים מבוססי המיקום, מודה כי יש לו עדיין בעיה עסקית: "חשוב לנו שהמוצר שלנו לא יהיה מכוסה בפרסומות, אז אנחנו לוקחים את הזמן"

"עדיין לא הצלחנו להבין לחלוטין איך אפשר להשתמש בפורסקוור באופן שיסייע למותגים צרכניים למכור את המוצר שלהם, ואנחנו עדיין בשלב ניסיוני למדי בכל הנוגע לשיתופי-פעולה עם חברות מדיה או מותגים, אבל אנחנו ממשיכים לנסות ומתחילים להיות טובים בזה", כך אמר דניס קראולי, מייסד, שותף ומנכ"ל פורסקוור (Foursquare), בכנס Ad-Tech בניו-יורק.

פורסקוור, שהוקמה ב-2009 על-ידי קראולי ונאבין סלבדוריי, היא רשת חברתית סלולרית מבוססת מיקום, המאפשרת לכל משתמש (שבבעלותו מכשיר סלולרי חכם עם התקן GPS) לעדכן היכן הוא נמצא בכל רגע נתון, להתחרות מול החברים שלו ולזכות בעיטורים ובתארים, כגון "ראש העיר" של מקום מסוים.

"יש מותגים שפועלים איתנו, אבל מדובר עדיין בסכומים קטנים - זה יכול לנוע בין 10 אלף דולר ל-15 אלף דולר לקמפיין. חשוב לנו מאוד שהמוצר שלנו לא יהיה מכוסה בפרסומות, אז אנחנו לוקחים את הזמן", הוסיף קראולי.

בפורסקוור רשומים כ-4 מיליון משתמשים, וקראולי מספר כי "משתמש ממוצע מעדכן 1-2 פעמים ביום, וזה מאפשר לנו לדעת יותר ויותר על המשתמש - לאן הוא אוהב ללכת, איפה הוא נוהג לאכול ומי החברים שלו. המטרה שלנו היא לקחת את המידע הזה, לעבד אותו ולהחזיר אותו למשתמשים בצורה שתיתן להם ערך".

כך, לדוגמה, פורסקוור יודעת להציע למשתמש המלצה מחבר על מנה מסוימת כאשר הוא מבקר במסעדה, או טיפ מחבר שביקר בעיר ספציפית כאשר המשתמש עושה צ'ק-אין בשדה-התעופה של אותה עיר. "המטרה היא לקחת את חוכמת ההמונים הזו ולעשות אותה נגישה לכולם".

קראולי (35) הקים בעבר סטארט-אפ בשם Dodgeball, שגם פעל בתחום השירותים מבוססי המיקום ואף נרכש על-ידי ענקית החיפוש גוגל. אולם, ב-2009 גוגל סגרה את השירות הזה לאחר שהשיקה שירות דומה משל עצמה - Google Latitude, שלא מצליח לצבור פופולריות.

כיאה לכל תחום חם, גם פורסקוור לא פועלת בחלל ריק. סטארט-אפים רבים זיהו את הפוטנציאל של שירותים מבוססי מיקום, ולחברה יש מתחרות רבות, בהן Gowalla ו-Loopt.

אולם, התחרות האמיתית מגיעה מפייסבוק, שהשיקה לאחרונה אפשרות לעדכונים מבוססי מיקום (Facebook Places). אולם, קראולי לא סבור כי מדובר בתחרות ישירה. "פייסבוק עושה עבודה מדהימה בלאפשר לאנשים לשתף בדברים און-ליין, אבל אנחנו נעשים מאוד טובים בלהשפיע על אנשים בעולם הפיסי ולשנות את החוויה שלהם בעולם האוף-ליין. זה די שונה".

קראולי הודה גם כי יש קצת חוסר פירגון בתעשייה. "אנשים אוהבים להגיד לנו: 'אתם לא עושים כסף' או 'אין לכם בכלל הרבה משתמשים', אבל חשוב לזכור שאנחנו עדיין חברה צעירה. לטוויטר ולפייסבוק לקח כמה שנים על מנת להגיע למסת המשתמשים שיש להם היום. מי חשב לפני כמה שנים שטוויטר תצליח ככה? תנו לנו עוד כמה שנים, וגם אנחנו נוכיח".

להוסיף שכבה של תוכן

קראולי הרחיב לגבי האפשרויות הגלומות בפורסקוור עבור בתי העסק. "אנחנו יכולים להציע לבעלי מסעדות, לדוגמה, מוצר הדומה לגוגל אנליטיקס, אבל קשור לאנשים שמבקרים אצלם במסעדה. זה מידע שהם בחיים לא ראו - הם יכולים להיחשף ללקוחות הטובים ביותר או לאלה שהם צריכים להתייחס כאל הלקוחות הטובים ביותר. זה המקום שבו אנחנו נמצאים כעת, ואנחנו ממשיכים לפתח עוד ועוד פיצ'רים שיישבו על השירות הבסיסי של העדכונים".

"לעשות רק צ'ק-אין זה משעמם", הוסיף קראולי. "זה לא מהנה כשלעצמו, ולכן אנחנו מתמקדים במה שקורה אחרי שמעדכנים, במטרה להציע למשתמש תוכן רלבנטי ומעטפת משחקית שמאפשרת לו לצבור נקודות, עיטורים והטבות. אנחנו סבורים כי כל עדכון צריך לסמל משהו - לדוגמה להציע למשתמש שביקר בבר מסוים לבקר בבר אחר שאנחנו חושבים שכדאי לו, וכמובן למצוא את האופן שבו מפרסמים ייהנו מזה".

בכל הנוגע לפוטנציאל הפרסומי, קראולי סיפר כי "אנחנו עושים דברים ניסיוניים עם מותגים, וחלק עובד טוב וחלק פחות".

אחד המותגים שכבר שיתף פעולה עם פורסקוור הוא ערוץ בראבו של NBC יוניברסל, שבו מוצגות מספר תוכניות ריאליטי. "התוכניות הללו מתנהלות בחיים האמיתיים, כך שאנחנו מאפשרים למשתמשים לעקוב אחר התוכנית הזו בפורסקוור, ולדעת איפה פרק מסוים הצטלם, לדוגמה. המטרה היא להוסיף שכבה של תוכן לפורסקוור".