מפיק "מאסטר שף" ו"רוקדים עם כוכבים": "להתעשר? זה לא יקרה"

אסף גיל, המפיק שהשתלט על הפריים-טיים הישראלי, מודה בראיון ל"גלובס" כי למרות ההצלחה אי-אפשר להתעשר בשוק המקומי, ומצהיר: "באקלים הנוכחי מסוכן לבקש רישיון לערוץ טלוויזיה"

החלום הגדול של המפיק אסף גיל היה להפיק יום אחד גירסה ישראלית לשעשועון האמריקני "הפירמידה". בשלהי שנות ה-90 שמע גיל שטלעד רכשה את זכויות הפורמט, והוא נלחם עליו בשיניים. בסוף נבחרה חברת הפקה ותיקה ומבוססת יתר להוביל את התוכנית - JCS. "זה היה טראומטי בשבילי", מספר גיל בראיון ל"גלובס".

השבוע, כמעט עשור אחרי, הפכה החברה של גיל להיות המפיקה הרשמית של הפריים-טיים הישראלי. גיל מפיק היום את "מאסטר שף", שלא יורדת מ-25% רייטינג, עבור קשת; ואת "רוקדים עם כוכבים" עבור רשת, שפתחה עונה שישית עם שיאי צפייה של כ-28%; באותו זמן עלתה בערוץ 10 "מתלהבת" שלו, שמושכת אף היא עניין.

ב-14 בנובמבר תעלה ברשת תכנית פריים-טיים נוספת שלו, "שחקו אותה בגדול", שתורכב משורה של שעשועונים מיתולוגיים בהגשת אברי גלעד. אחד השעשועונים האלה יהיה "הפירמידה". "זו הנקמה המתוקה שלי", מחייך גיל.

באחרונה חתם גיל על חוזה עם הסוכנות ההוליוודית ICM להפצת תכניו בארה"ב. "בתור אדם עם רגשי נחיתות מפותחים, יש בי דרייב קדמוני שיכירו בערכי, והוא בא על סיפוקו באחרונה", הוא אומר.

- אתה מהרהר בימים האלה על תחילת הדרך בה התדפקת על דלתות סגורות?

"בוודאי. יש אנשים שאני עובד איתם היום ובעבר התייחסו אליי בבוז, ואני עובד איתם היום מצוין. למדו להעריך אותי".

המחיר שגיל משלם על קיום של 4 פעמים בשבוע בפריים-טיים הוא ויתור על כל חלק אחר בחייו. כשהוא נשאל האם הוא התעשר מההצלחה המסונכרנת, הוא טוען כי אינו יודע מה קורה בחשבון הבנק שלו. "מצבי הכלכלי הוא בסדר, אני חייב להגיד שגם כמנהל ובגלל לחץ העבודה, הפוקוס שלי הוא לא הכסף".

- זה נשמע לא אמין כשזה בא ממפיק. החשש הטבעי שהכול ייגמר שיש לכל מפיק בשוק הישראלי לא רודפת אותך יותר?

"אני מרגיש שבאופן כללי השוק בסכנה קיומית. הוא מוגבל, וזה משפיע על מפיקים. היכולת שלי לצאת לפנסיה בשנה הבאה די אפסית. אני אוכל לחיות טוב, לקנות לי פנטהאוז. אבל להתעשר? זה לא יקרה. אסור לשכוח שאנחנו שוק דובר עברית, ולכן היכולת להפיץ את התכנים שלנו בעולם היא בלתי אפשרית".

- ברגע ש"רוקדים עם כוכבים" הצליחה בהשקתה, זה לא העמיד אותך במקום בעייתי מול המתחרה הגדולה קשת, שתוכניתה "מאסטר שף" הובילה עד כה את הטבלאות?

"אני לא חושב שזה מעמיד אותי באיזה מקום. יש הבדל בין התוכניות. 'רוקדים' מתרחשת בלייב, והיכולת לשנות שם היא גדולה. לעומת זאת, 'מאסטר שף' מצולמת זמן רב מראש ונערכת באופן יסודי, כך שאין מה לשנות עכשיו. אם יש תחרות, היא לא נוגעת אליי".

- במשך שנים עבדת מול רשת. היו ניסיונות לחייב אותך לבלעדיות לאחת הזכייניות?

"היו רמיזות. לא רציתי, ואני עדיין לא רוצה. יש מחיר לבלעדיות. מצד אחד יש סוג של רוגע במובן זה שאתה יודע שיש הכנסה קבועה, אבל לא רציתי כי יש לזה מחיר - אתה מאבד את עצמך".

- מה נצרך ממך כדי להצליח להגיע לפריים-טיים של כולם?

"הזכיינים יעידו טוב ממני. הם רוחשים לי אמון רב. קשת יודעים שלא ישמעו ממני שום רכילות על רשת ולהפך. אני איש מקצוע ולא פוליטיקאי. אולי זה תעודת בגרות לתעשייה שהפכה מתעשייה של חבר'מנים שנותנים עבודה לפי מי שהיה איתך במילואים, לתעשייה מקצועית. ברמה המקצועית אני מאמין שכשנותנים לי הפקה, רוב הגורמים יודעים שאני 'אתאבד' עליה. אני האדם הכי לא ציני שאני מכיר. במילייה הטלוויזיוני זה דבר נדיר".

- אחת הטענות בשוק ההפקה הישראלי היא שאין מספיק פיזור בין המפיקים. לא מגיעות אליך ביקורות שאתה גוזל פרנסה של אחרים?

"אני חושב שאנחנו שוק חופשי. תמיד עבדתי עם כולם, מאז ימי 'סופר נני' התחלתי לעבוד עם קשת יותר. החדשה היא שזה קורה במאסה - לא בטוח שהמאסה הזו תימשך באינטנסיביות הזו".

גל הפקות חדש

גל ההפקות של גיל לא צפוי להסתיים בקרוב. אחרי ערוצים 2 ו-10, צפויות לעלות עונות נוספות לתוכניות "מי אתה חושב שאתה" ו"דיוקן" בערוץ 1. כמו כן יעלו עוד עונה של "סופר נני" שלו, תוכנית נוספת עם מיכל דליות ועוד שני פיילוטים בעבודה.

- היית רואה את עצמך לוקח חלק ברישיון ערוץ אם השוק יעבור את השינוי?

"לא כל-כך מעניין אותי להיות בעלי ערוץ. לפעמים אני מסתכל על החלטות של ערוצים ואומר 'אם הייתי מנכ"ל הערוץ לא הייתי עושה את השטות הזאת'. אבל אני מודה שמה מעניין אותי בעיקר זו יצירת התוכן. להיכנס לרישיון עכשיו ובאקלים הזה, זה מסוכן. צריך להיות בעל הון עם אורך נשימה".

- אתה יכול לזהות מדוע גוף שידור אחד מצליח יותר ואחר פחות?

"לכל אחד יש את הבעיות שלו, אף אחד לא מושלם, לכולם יש את הבעיות שלהם. הרבה ממה שקורה בתקשורת מבוסס על התדמיות - וברובן יש גרעין של אמת. בניואנסים אתה רואה כשלים בכל מערכת".

- אתה מעיר על זה?

"זה לא ענייני. אני יכול להיות מתוסכל ולהביע זאת, אבל אני יודע שזה לא בידי".

- היו מקרים של שבירת הכלים ו"אני לא עובד אתכם יותר"?

"הרבה, אבל גם התעשתי אחר-כך. היום אני מאוד מחוזר. אני יכול לעשות כל מה שאני רוצה. רוצים מאוד שאעבוד אצל כולם".

גיל מסרב להוסיף על ההודעה על הפסקת עבודתו של השף רפי אדר כשופט בתוכנית "מאסטר שף" ומסתפק באמירה כי "היו חילוקי דעות", למרות שככל הנראה מדובר באווירה קשה יותר.

- חששתם מפגיעה בתוכנית?

"הרבה פעמים דברים קורים, ואתה לא מתכנן אותם. אני צריך להתמקד בעניין עצמו ולטפל בו, ובמקרה הזה ההתמקדות היתה לא במה שיקרה לתוכנית".

- ההחלטה להיפרד מאדר היתה של קשת או של המפיק?

"אין תגובה".