קריופארם של יוצאי אפיקס גייסה 20 מיליון דולר בסבב הראשון

לא נמסר מי היו המשקיעים בגיוס ■ קריופארם מפתחת תרופות נגד סרטן ומחלות זיהומיות על בסיס טכנולוגיה חדשה של עיכוב ייצוא חומרי גרעין

חברת Karyopharm, שהקימו יוצאי אפיקס, הודיעה על גיוס 20 מיליון דולר בסבב הגיוס הראשון. לא נמסר מי היו המשקיעים בגיוס.

ד"ר שרון שחם, שהייתה ממייסדות פרדיקס הישראלית שהתמזגה עם אפיקס, היא המייסדת של קריופארם. מייקל קאופמן, שניהל את אפיקס, הוא חבר דירקטוריון החברה.

קריופארם מפתחת תרופות נגד סרטן ומחלות זיהומיות על בסיס טכנולוגיה חדשה של עיכוב ייצוא חומרי גרעין (SINE). התרופות שהיא מפתחת אמורות לעכב את התהליך שבו חומר גנטי יוצא מתוך תא חולה אל תאים אחרים. כך אמור להיעצר תהליך השכפול של התאים הסרטניים או הווירוסים, בעוד שתאים בריאים אמורים להמשיך לפעול כרגיל. לדברי שחם הסכום ישמש לבחירת מולקולה ראשונה שתיכנס לניסויים בסרטן.

חברת אפיקס הייתה אחד הקורבנות הגדולים של משבר 2008-2009 בתעשיית הביומד הישראלית. החברה פשטה רגל ביולי 2009, על אף שהציגה תוצאות לא רעות בניסוי מוקדם (שלב II) במוצר לאלצהיימר.

חברת גלקסו סמית'קליין, שרכשה את המוצר בהסכם ענק בתשלום ראשוני של 35 מיליון דולר, החליטה לא לקדם אותו. לאחר קריסת אפיקס נמכר המוצר לחברת ננו תרפיוטיק.

אפיקס נוצרה ממיזוג של פרדיקס הישראלית, שעסקה בפיתוח תרופות לפי מודלים ממוחשבים, לתוך אפיקס, שפיתחה חומרים להדמיה. המיזוג נעשה לפי שווי של 90 מיליון דולר. החברה מכרה את מוצר ההדמיה כדי לממן את פיתוח התרופות, אך התהליך נעצר בעקבות המשבר בלי הסכם אסטרטגי ובלי מזומנים. מוצריה של קריופארם מבוססים גם הם על מודלים ממוחשבים של תכנון תרופות.