צים מוכרת נמל מכולות בניגריה תמורת 154 מיליון דולר

הרוכשת היא שותפות בין חברת הענק "China Merchants" הנסחרת בבורסה בהונג-קונג ■ העסקבה תניב רווח ברוטו של כ-120 מיליון דולר לצים

צים שבשליטת החברה לישראל מודיעה היום (א') על עסקה למכירת אחזקותיה (47.5%) בנמל המכולות TICT, הנמל השני בגודלו בניגריה. עסקה זו עתידה להניב לצים 154 מיליון דולר במזומן ורווח ברוטו של כ-120 מיליון דולר.

במסגרת העסקה , תתקשר בהסכם פקידה עם הנמל לתקופה של 10 שנים, וכן תמכור זכויות נוספות שיש לה בקשר לנכס. הרוכשת היא שותפות בין חברת הענק "China Merchants" הנסחרת בבורסה בהונג-קונג, שהינה אחת מחברות הפעלת הטרמינלים הגדולות ביותר בסין, ושל קרן הפיתוח סין-אפריקה ("China‑Africa Development Fund").

הנמל, הממוקם בלגוס ניגריה, הינו בבעלות משותפת של צים ושל קבוצת הלוגיסטיקה הבינלאומית Bollore., שהמטה שלה יושב בפריז ואשר תישאר בעלת המניות של הנמל יחד עם הקבוצה הסינית. לנמל שלושה רציפים בעלי קיבולת של כ-360,000 מכולות (TEU) בשנה, ורציף רביעי נמצא בשלבי שדרוג, באופן שעם השלמתו תגדל קיבולת הנמל לכ-400,000 מכולות בשנה.

לצים פעילות מסחרית ענפה בניגריה ומערב אפריקה, והיא מפעילה מספר קווי ספנות הפועלים בין סין, אגן הים התיכון, אירופה וארה"ב לבין ניגריה, כמו גם סוכנות שילוח ולוגיסטיקה בבעלותה המלאה בלגוס.

מנכ"ל צים, רפי דניאלי, אמר כי צים משרתת את הסחר בין אסיה, אירופה וארה"ב לניגריה בהיקפים רחבים מזה שנים. "מבנה העסקה מבטיח את המשך השותפות בין צים לבין הנמל לשנים רבות, באופן שלקוחותיה של צים ימשיכו ליהנות משירותי נמל בניגריה ברמה הגבוהה ביותר. הרוכשת הינה קבוצה מנוסה בתחום תפעול ופיתוח נמלי מכולות, ואני משוכנע שהיא תמשיך להביא תרומה רבה וערך לפיתוח הנמל והכלכלה הניגרית. במקביל, שיפור הנזילות יאפשר לצים לפתח ולהרחיב את פעילותה בתחום התובלה הימית בקווים הבינלאומיים באסיה, צפון אמריקה ואירופה", אמר המנכ"ל.

סמנכ"ל הכספים של צים, אלון רווה, אשר ניהל את מכירת הנמל, אמר כי העסקה תייצר לצים תוספת נזילות מיידית בהיקף של 154 מיל' דולר, וזאת בנוסף לעודפי הנזילות שצברה החברה ואשר עמדו בסוף הרבעון השני על כ-228 מיל' דולר. "עם השלמת העסקה נסיים בהצלחה שלב נוסף ביישום התוכנית העסקית ארוכת הטווח שלנו. זהו שיפור מהותי בפרופיל הפיננסי של צים, אשר מעניק לנו גם יציבות וגמישות ניהולית", אמר רווה.

השלמת העסקה עדין כפופה לאישורים רגולטורים שונים וצפויה תוך כשבועיים.