קשת על החמרת העונש לתוקפי אבי ניר: "לא נוותר בתביעה האזרחית"

(עדכון) - העליון החמיר את עונשם של "שכירי החרב" של דודו טופז: גזר על דניאל זנקו 5 שנות מאסר במקום 4 שנים, ועל סוליאמן חיאדרה - 4 שנות מאסר במקום 2.5‏ שנים

בית המשפט העליון החמיר בעונשיהם של שניים מהתוקפים שפעלו בשירותו של דודו טופז ותקפו בכירים בתקשורת, ובהם מנכ"ל קשת, אבי ניר; המשנה למנכ"ל רשת, שירה מרגלית; והסוכן בועז בן-ציון.

עונשו של דניאל זנקו, שבית המשפט המחוזי גזר עליו 4 שנות מאסר בפועל, הוחמר ל-5 שנות מאסר בפועל; ואילו עונשו של סולימאן חיאדרה, שנדון במחוזי למאסר של שנתיים וחצי, הוחמר ל-4 שנות מאסר בפועל.‏

‏"בעבירות קשות ומכוערות חטאו הנאשמים", כתב השופט אדמונד לוי בפסק הדין, בהסכמת חבריו מרים נאור ויצחק עמית, "בתמורה לבצע-כסף הם הביעו נכונות לשמש שכירי חרב בידיו של טופז, שביקש לבוא חשבון עם אנשי תקשורת שלהשקפתו לא נהגו בו בדרך ראויה.

"וכך מצאו הנאשמים את עצמם מעורבים בסכסוך לא-להם, הכו, חבלו ופצעו בצורה קשה את קורבנותיהם. אלה הותקפו מן המארב מבלי לדעת במה חטאו, וגם נוכחותו של קטין רך בשנים לא מנעה מהתוקפים מלעשות שפטים בשירה מרגלית לנגד עיניו של בנה".

"בנכונותם לרתום את עצמם למשימות כה בזויות", קבע בית המשפט העליון, "הוכיחו הנאשמים קבל עם ועדה את הצד המכוער והמסוכן שבאישיותם, ועל כן נכון היה לנקוט נגדם ענישה מחמירה, גם במטרה לשגר מסר מרתיע לרבים.

"נוכח השקפתנו זו אנו סבורים כי העונשים שהושתו על המעורבים השונים ששימשו שליחיו של טופז היו מתונים ביותר, ולעתים אף נוטים לקולה במידה המחייבת את התערבותנו. הקלות הבלתי נסבלת בה מותקפים אזרחים תמימים על-ידי שכירי חרב מחייבת ענישה מחמירה".

‎‎שברים באף ובארובת העין

‏ניר הותקף על-ידי נועם עואמי ואדם נוסף בנובמבר 2008, באמצעות אלה, ונגרמו לו שבר באף, חתכים בפניו ובמצחו, שבר בצלעותיו ושבר פתוח ביד ימין, שבעקבותיהם נזקק לאשפוז, ניתוחים ושיקום ממושך. נטען כי טופז שילם לתוקפיו של ניר 25 אלף שקל.

בינואר 2009 הותקף בן-ציון, ששימש עד זמן קצר לפני כן כסוכנו של טופז. בן-ציון הותקף על-ידי דניאל זנקו ואברהים עזאם, שקיבלו מטופז סכום של 6,000 שקל לצורך כך. הם היכו את בן-ציון מבעד לחלון רכבו באגרופים בצווארו ובפניו.

במאי 2009 הותקפה מרגלית ליד ביתה על-ידי סולימאן חיאדרה ואיימן זבידאת. כאשר הבחינו השניים במרגלית מגיעה עם בנה בן ה-7, הם היכו אותה באגרופים עד שהתמוטטה. למרגלית נגרמו שבר באפה ובארובת עינה, והיא אושפזה בבית-חולים ואף נותחה בעינה. בן-זוגה אילן שילוח, שהגיע למקום, אף דלק ברכבו אחר התוקפים בניסיון לתפוס אותם, אולם משהשיגם התיזו השניים לעברו גז ונמלטו.

בעקבות הודאותיהם של התוקפים הורשע זנקו בקשירת קשר לבצע פשע, תקיפה הגורמת חבלה וחבלה בכוונה מחמירה; זבידאת הורשע בעבירה של מתן אמצעים לביצוע פשע; עואמי הורשע בסיוע לחבלה בכוונה מחמירה; סולימאן חיאדרה הורשע בקשירת קשר לבצע פשע, תקיפה וחבלה בכוונה מחמירה; סספורטס הורשע בקשירת קשר לבצע פשע, חבלה בכוונה מחמירה ושיבוש מהלכי משפט.

כל אחד מהם קיבל עונש של מאסר בפועל שנע בין 6 חודשי עבודות שירות ל-5 שנות מאסר, וכן מאסר על-תנאי, קנס ופיצויים לקורבנות התקיפה בסך עשרות אלפי שקלים.

טופז עצמו שם קץ לחייו בעודו במעצר. ‏‎‎‏(ע"פ 2142/10).

תביעת נזיקין אזרחית

בעקבות החלטת בית המשפט העליון מסרו באי-כוחם של קשת ואבי ניר, עוה"ד רון גזית ושירה דונביץ': "מדובר ברגע דרמטי בפשרה, שכן בפסק דינו מציג השופט אדמונד לוי באופן חד וברור את עמדת בית המשפט העליון כלפי מעשיהם הנפשעים של 'שכירי החרב' של טופז כהגדרתו, שפעלו בברוטליות מול המותקפים. פסק דין זה אינו מותיר כל מקום לספק באשר לחומרת מעשיהם.

"יצוין כי במקביל להליך המשפטי בו הוכרע הבוקר דינם של הפושעים, מונחת בבית המשפט תביעת נזיקין אזרחית שהוגשה מצד שידורי קשת ואבי ניר.

"בתביעה מבקשים התובעים פיצויים בגין הפציעה הקשה שגרם טופז לניר וכן בגין תקופה ארוכה של ניסיונות סחיטה ואיומים ברצח.

"כמו כן כוללת התביעה דרישה להחזר הוצאות רפואיות בשל ניתוח אותו נאלץ ניר לעבור ובגין הוצאות אבטחה כבדות שחלו באותה תקופה על קשת. יצוין כי התביעה נמצאת בהליך גישור בפני עו"ד רם כספי. ברוריה לקנר מייצגת את עיזבון טופז. הגישור החל לפני מספר חודשים ועד כה לא הגיע אל פתרונו.

"אנו מקוים כי מנהל העיזבון יקח לתשומת-ליבו את פסיקת בית המשפט העליון, הנותנת תוקף ציבורי לחומרת מעשי האלימות הקשה של טופז, ויביא את הפרשה לסיום מכובד".