וינרוט: "שוטר אמר לי שבפרקליטות רצו להוריד את הדוס מהכביש"

‎‎בהמשך עדותו במשפטו העלה שוב עו"ד יעקב וינרוט את תיאוריית הקונספירציה נגדו וטען כי עורך דין אחר בנסיבות דומות לא היה מועמד לדין ■ בנוסף הכחיש כי הלבין הון עבור גאידמק

‎‎משפטו של עו"ד ד"ר יעקב וינרוט בפרשת השוחד ממשיך לייצר דרמות. הבוקר (א'), במסגרת עדותו התשיעית והאחרונה ככל הנראה של וינרוט במשפטו, הוא העלה שוב את תיאוריית הקונספירציה כנגדו, אותה השמיע לראשונה כשהחלה חקירת המשטרה בפרשה.

וינרוט טען כי בנסיבות דומות לא היה מוגש כתב אישום כנגד עורכי דין אחרים. "לא יעמידו אותם לדין אלא אם קוראים להם יעקב וינרוט", הטיח בתובעת, עו"ד שרון כהנא מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

‏כשכהנא ביקשה להבהיר כי לא מדובר בעניין אישי, השיב וינרוט: "זה לא אישי? שוטר בכיר אמר לי שבפרקליטות 'רצו להוריד את הדוס הזה מהכביש'". התובעת כהנא שאלה "מי אמר דבר כזה?", ולשאלת אחד מסנגוריו של וינרוט, עו"ד עודד גזית, "האם זה באמת משנה מי אמר?", השיבה התובעת: "סליחה, אם אומרים אמירות כאלה הן נשארות בפרוטוקול, ואחר-כך אפשר לחשוב שמישהו אמר את זה או שזה באמת נכון".

‏לשמע חילופי הדברים עצר השופט גלעד נויטל את הדיון ואמר כי "האמירה מכתימה ציבור שלם. לתביעה תפקיד חשוב, וזו אמירה פוגענית. כל עוד לא הוכיחו לי אחרת, כולם תמי-לב".

וינרוט בחר בכל זאת לחזור על הדברים, והבהיר: "מי שאמר את זה היה שוטר ברמה בכירה ... שוטר אמר את זה על הפרקליטות". אך נויטל עצר אותו וציין כי באולמו אין לחזור על אמירות שאין ודאות לגבי אומרם.

‏‎‎וינרוט מואשם במתן שוחד והלבנת הון, בטענה כי העניק ייעוץ משפטי בשכר-טרחה סמלי לשוקי ויטה, בעת ששימש כפקיד שומה דן, כדי שזה יפחית משומת לקוחותיו של וינרוט, בהם מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק. בעבור שומות המס המופחתות, כך בכתב האישום, שילמו צ'רנוי וגאידמק לוינרוט למעלה מ-30 מיליון שקל לוינרוט. ויטה מואשם בקבלת שוחד, מירמה והפרת אמונים.

בכתב האישום נטען עוד כי חלק מפעולותיו של וינרוט בוצעו באמצעות רו"ח זאב פלדמן, ששימש מעין "איש-קש" וחתם פורמלית על מסמכים שווינרוט כתב. וינרוט מואשם גם כי עבר על חוק איסור הלבנת הון, כשפתח חשבון נאמנות בו נרשם רו"ח פלדמן כנהנה (בלא ידיעתו לכאורה), שעה שהנהנה האמיתי היה גאידמק. זאת, במטרה לסכל אפשרות שכספי גאידמק יחולטו בשל הליכי חקירה נגדו בצרפת.

"בהיר כבדולח"

‏בתשובה לשאלות התובעת בעניין עבירת הלבנת ההון, השיב היום וינרוט כי כל הפעולות שעשה היו גלויות. "אני, וינרוט, כשקיבלתי את הכסף עבור פלדמן, חשבתי שהנהנה הוא פלדמן. זה מה שחשבתי. עורכי דין שמוכרים דירה ומקבלים כסף והוא נמסר להם כנאמנות מציינים רק את המוכר כנהנה. לא יעמידו אותם לדין אלא אם קוראים להם יעקב וינרוט", אמר.

‏עוד הוסיף וינרוט כי לא חשב כלל על חוק איסור הלבנת הון. "כשאמרו שהגיע כסף, אמרתי תכניסו לנאמנות פלדמן. אני פועל בצורה שקופה וחוקית לגמרי. בהיר כבדולח. לא היתה כוונת הסתרה. זה שכר-טרחה שאני וזאב פלדמן קיבלנו. לא התכוונתי להסתיר את זהותו של גאידמק". ‏

לדבריו, בעקבות התנהלות המדינה בפרשת הבנק למסחר הוא לא חשש מפני חילוט של שכר-הטרחה שקיבל מלקוחותיו. זאת, משום שבפרשה השנייה הוחלט שלא לחלט את שכר-הטרחה שהעבירה פקידת הבנק המועלת אתי אלון לעו"ד בני נהרי.

"לא חילטו אז כספים של רואי חשבון או עורכי דין. המטרה לא היתה לפגוע במייצגים שמוציאים קבלות כדין. עד היום לא חלטתם שכר-טרחה של עורכי דין או רואי חשבון", אמר.

"אל תייללי"

הדיון הבוקר המשיך לשמש זירת התגוששות סוערת בין וינרוט לבין התובעת כהנא, וחילופי הדברים בין השניים אף הפכו לחריפים יותר מאשר בדרך-כלל. בהקשר אחד אמר וינרוט לתובעת: "כשאת משווה תרנגול לחתול אז את צודקת", ובהמשך איים: "כשתחטפי ממני, אל תייללי".

כשכהנא פנתה אל השופט בבקשה כי יביע עמדה לגבי הדברים הבוטים המוטחים לעברה, אמר נויטל לוינרוט כי "זו אמירה בוטה וגסה שאינה הולמת את מעמדך. ובכלל, מה כל העניינים האישים האלה, הם הרי לא מזיזים מילימטר. אני מבקש לתת למשפט ללכת". כשוינרוט השיב: "אני גם סניגור של עצמי", נויטל מיד העמיד אותו על טעותו: "לא, אתה נאשם שמעיד", אמר לו. ‏

אך גם התערבותו של השופט לא הפסיקה את ההתגוששות, שהפכה לחלק בלתי נפרד מהמשפט במהלך שמיעת עדותו של וינרוט. בהמשך הדיון שאל וינרוט את כהנא בציניות "האם את קוראת טורקית" - הכול במטרה להבהיר לנוכחים באולם כי היא מסלפת את הציטוטים שהיא מקריאה לו. "את מסלפת כתובים, ראינו זאת לא פעם במשפט", הטיח בה, והוסיף כי הוא זכאי שיוקראו לו הציטוטים במלואם. ‏

בהמשך אמר וינרוט לתובעת: "מעמד הסנגוריה נשחק ונשחק", והוסיף המלצה: "תקראי את זה בספר שלי שאני כותב עם עוד שניים". פעם אחר פעם נאלצה כהנא לבקש מוינרוט להקשיב לשאלותיה ולענות באופן ישיר. "לדאבוני איאלץ לעשות את זה", הגיב במרירות.‏

וינרוט יוצג בדיון בידי עורכי הדין דן שינמן, איריס ניב-סבאג, עודד גזית, ירון קוסטליץ, גרשון גונטובניק ורונן מנשה. ויטה יוצג בידי עורכי הדין אלון רון ומורן כרמון. הפרקליטות מיוצגת בידי עורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא. ‏