"גלובס" חשף לפני כולם את המלצות ועדת ששינסקי

בין מסקנות הוועדה: 1. מיסוי ספציפי על כל פרויקט גז בנפרד. המיסוי יהיה מדורג וינוע בין 20% ל-60% ■ 2. ביטול ניכוי האזילה, צעד שיעלה את התמלוגים בפועל מ-12.5% ל-21%

על פי ההצעה המתגבשת בדיונים אחרונים בוועדת ששינסקי, יוטל מיסוי ספציפי על כל פרויקט הפקת גז בנפרד. כך נודע ל"גלובס".

בפועל, יחול המס על שתי התגליות הקיימות, ים תטיס ותמר, ועל תגליות עתידיות ובראשן "לוויתן", אם אכן יתאמתו. המיסוי המיוחד יהיה מדורג וינוע ככל הנראה בין 20% ל-60%. המס יחול מעל רווח בסיס שייקבע לכל מאגר. כמו כן מתכוונת הוועדה להמליץ על ביטול ניכוי האזילה, צעד שלטענת שותפויות הגז יביא להעלאת התמלוגים בפועל מ-12.5% ל-21%. באוצר טענו היום בתגובה כי ביטול ניכוי האזילה הוא "מרכיב שולי" בהמלצות הוועדה.

משותפויות הגז "תמר", "ים תטיס" ו"לוויתן" נמסר בתגובה לפרסום ב"גלובס" כי: "אם הנתונים המופיעים אכן נכונים, הרי שהמסקנות עלולות לסכל את עצמאותה האנרגטית של ישראל ולהעבירה לידיים מצריות. המסקנות מטילות צל כבד על המשך חיפושי הגז בישראל".

האם המימון הבנקאי ל"תמר" ייפתח מחדש?

העלאת מסים משמעותית על קידוח "תמר" עלולה לפתוח מחדש את המימון הבנקאי לפיתוח המאגר ולעכב את הזרמת הגז לישראל בחודשים ארוכים. כך מזהירים בשותפויות הגז לקראת פרסום מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי.

אזהרות השותפויות באות בעקבות ההמלצות המסתמנות של הוועדה ולפיהן תחול העלאת המיסוי גם על המאגרים הקיימים "ים תטיס" ו"תמר". גורמים המקורבים לשר האוצר, יובל שטייניץ, טענו היום בתגובה כי שותפות ים תטיס "אינה משלמת כיום בפועל תמלוגים למדינה". יצוין כי הטענה מנוגדת לממצאי דו"ח מרכז המחקר של הכנסת מלפני חצי שנה, שלפיו שילמו נובל אנרג'י ודלק בשנת 2009 תמלוגים בהיקף 70 מיליון שקל כל אחת, וסכום דומה ב-2008.

האוצר יפיץ היום (א') את מסקנות הביניים של ועדת ששינסקי לחברי הוועדה לצורך הערות. אם חברים בוועדה יתנגדו למסקנות הביניים, צפויה להיכתב חוות דעת מיעוט שתצורף לדו"ח. לאחר קבלת ההערות, יפורסמו המסקנות לציבור הרחב בתחילת שבוע הבא, במסגרת הליך של שימוע.

בכוונת שר האוצר לפרסם את המסקנות הסופיות של הוועדה בסוף החודש הבא, כפי שהתחייב בפני בית המשפט במסגרת העתירה שהגישו שותפויות הגז. בוועדת ששינסקי, בראשותו של פרופ' איתן ששינסקי, חברים הממונה על התקציבים, אודי ניסן; יו"ר רשות המסים, יהודה נסרדישי; יו"ר המועצה הכלכלית במשרד ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל; מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, והממונה על ענייני הנפט במשרד, ד"ר יעקב מימרן.

בעוד שהתמלוגים חלים על היזמים מרגע ההפקה, יחול המיסוי המיוחד על המאגרים רק לאחר החזר עלויות בסיסי בתוספת שולי הרווח. בעולם מקובלות כמה שיטות לחשב את החזר הרווח של היזמים, וחברי הוועדה מעדיפים מביניהן את השיטה המכונה R-Factor, הנחשבת פחות משוכללת וקלה יותר לגבייה.

ל"גלובס" נודע כי היועצים המקצועיים הזרים המלווים את עבודתה של הוועדה המליצו על מס בשיטת Rate of Return (ראשי תיבות: ROR), המביאה בחשבון את כלל ההוצאות של היזמים ומתבססת על תחשיב מהוון של תזרימי התקבולים הצפויים להם, ואולם יו"ר רשות המסים, יהודה נסרדישי, התנגד לה בנימוק שהיא מורכבת מדי לפיקוח ולגבייה.

מתח בשותפויות הגז

פרסומן הצפוי של המלצות הביניים מעורר מתח רב בקרב שותפויות הגז, ובראשן דלק , נובל וישראמקו יהש , הצפויות להיות הנפגעות המיידיות מכל העלאת מסים רטרואקטיבית. בדיונים שנערכו בימים האחרונים הובעה דאגה רבה מההשלכות שיהיו להעלאת מיסים משמעותית על תמר, וזאת לאחר שנציגי הבנקים הזרים המלווים את הפרויקט קיבלו מסרים מהאוצר שלפיהם העלאת מסים לא תחול על המאגר.

"גלובס" דיווח בשבוע שעבר כי HSBC וברקליס קפיטל - הבנקים המובילים את קונסורציום הבנקים המספק את חבילת המימון לדלק קידוחים, אבנר ודור אלון גז - החלו לבדוק אפשרות למכור חלקים מהמימון לגופים מוסדיים ישראליים. מדובר בהלוואת גישור בהיקף 330 מיליון דולר למשך שלוש שנים. יצוין כי עד היום לא רכשו מוסדיים בישראל חבילות מימון לפרקי זמן כה קצרים. בשני הבנקים טענו בתגובה כי ההחלטה אינה קשורה לוועדת ששינסקי וכי הם ממשיכים להאמין שמדובר בפרויקט "טוב מאוד".

בבנקים הסבירו כי מכירת המימון נעשית כחלק מהליך הסינדיקציה המקובל במגה-פרויקטים. הם הסבירו את הפנייה התקדימית לגופים מוסדיים בכך שהבנקים הישראליים מוגבלים ביכולתם לספק אשראי בשל מגבלות קבוצת לווים. גורמים בשוק העריכו כי מגבלות האשראי מתייחסות בעיקר לקבוצת דלק.

מונח על הכוונת: ניכוי אזילה

ניכוי אזילה - הטבת מס מקובלת בתחום חיפושי הנפט והגז, המאפשרת למפיקים לקבל ניכוי מההכנסה הגולמית בשל אזילת המאגרים.

ההטבה מחושבת על ידי רשויות המס כאחוז ממחזור המכירות של החברות ומנוכה מההכנסה החייבת במס. על פי תחשיב שערך רו"ח שלמה אלפיה, המייעץ בין היתר לקבוצת דלק, עשוי שווי ההטבה להגיע עד 27.5% מהיקף המכירות של המפיקה. על בסיס תחשיביו של אלפיה הגיעו בשותפויות הגז למסקנה כי ביטול הניכוי שווה להעלאת שיעור התמלוגים מ-12.5% כיום ל-21%. באוצר, לעומת זאת, טוענים כי שווי הביטול של הניכוי אינו עולה על 1.5% נוסף של תמלוגים.

ניכוי אזילה שייך למשפחת הטבות המס מסוג פחת - אזילה היא אחד המרכיבים של ההפחתה. ההיגיון העומד מאחורי ההטבה הוא שככל שהמאגר מתרוקן, כך גדל התמריץ הממשלתי לעודד את היזמים לחפש ולפתח מקורות חדשים. התמריץ נועד לסייע ליזמים בתחום הנחשב בעל סיכון גבוה כמו סקטור חיפושי הנפט והגז.

על פי מילון האנרגיה האינטרנטי Hebrewenergy, הוענקו עד היום ניכויי אזילה מחוץ לישראל במספר מצומצם יחסית של מדינות ובהן בארה"ב, קנדה וברברדוס, וכן בפיליפינים.

המסקנות הצפויות:

1. יוטל מיסוי ספציפי על כל פרויקט הפקת גז בנפרד. המיסוי המיוחד יהיה מדורג וינוע ככל הנראה בין 20% ל-60%

2. ביטול ניכוי האזילה, צעד שלטענת שותפויות הגז יביא להעלאת התמלוגים בפועל מ-12.5% ל-21%

3. חישוב החזר הרווח של היזמים ייעשה בשיטת R-Factor, הנחשבת פחות משוכללת וקלה יותר לגבייה