הבועות הגיעו לוול סטריט

מה משך את שחקני וול סטריט להשקיע בחברה שאינם טכנולוגית ואינה מיזם ביומד מצליח?

סביר להניח שאם מישהו היה אומר לכם ערב הנפקתה של חברת סודהסטרים בנאסד"ק, שמנייתה תעלה ב-60% במהלך 3 הימים הראשונים שלאחר ההנפקה, הייתם חושבים שמדובר בהוזה.

אחרי הכל, לא בחברת טכנולוגיה מתקדמת בעלת שיעורי רווח פנומנליים עסקינן, גם לא במיזם ביומד מבטיח. סודהסטרים היא חברה תעשייתית, שמייצרת מוצר בסיסי, אשר רובנו זוכרים עוד משנות השמונים: מערכת ביתית לייצור משקאות מוגזים.

והנה, שלושה ימי מסחר לאחר ההנפקה, נסחרת סודהסטרים בשווי של למעלה מחצי מיליארד דולר, 563 מיליון דולר ליתר דיוק. שווי המשקף לחברה מכפיל רווח היסטורי של 35 על בסיס תוצאותיה במחצית הראשונה של שנת 2010.

סודה ב-100 טעמים

אז מה משך את המשקיעים בוול סטריט לסודהסטרים, בעלת מוצר שבישראל לפחות מתייחסים אליו כארכאי? תשובה חותכת אין, אך מתשקיף החברה, בניהולו של דניאל בירנבאום, עולה כי באירופה דווקא מתלהבים משתיית סודה בטעמים. לחברה מגוון רחב של 100 טעמים שונים; במהלך הרוד שואו שקדם להנפקה, ביקש בירנבאום מהמשקיעים הפוטנציאליים לנסות ולאתגר אותו במציאת טעם שלא קיים.

סודהסטרים מוכרת את מוצריה ב-39 מדינות, ו-67.8% מהכנסותיה מגיעות ממערב אירופה. מוצרי החברה פופולריים במיוחד בקרב השוודים, שם שיעור החדירה של סודהסטרים מגיע ל-20%, לעומת 5%-15% בשווקים האחרים. החברה פועלת בימים אלה על הרחבת החדירה שלה בשוק האמריקני.

בנוסף, רוכבת החברה על הגל הסביבתי, כשהיא ממתגת את מוצריה כידידותיים לסביבה, שהרי כך אין צורך בפחיות מזהמות. למרות שמשקאות מוגזים מזוהים יותר עם השמנה מאשר עם בריאות, סודהסטרים הולכת גם על הכיוון הבריאותי ומציגה גם משקאות דלי קלוריות ביחס למשקאות המוגזים הרגילים. כנראה שכל אלו הלהיבו את המשקיעים בוול סטריט, שמיהרו לרכוש את המניה.

ומי יכול להרגיש מרוצה במיוחד מהשווי העצום עליו טיפסה מניית סודה סטרים? בראש ובראשונה בעלת המניות הגדולה בסודהסטרים, קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית פורטיסימו קפיטל. הקרן, שנכנסה בשנת 2007 להשקעה בחברה שנחשבה כושלת, לפי שווי של פחות מ-20 מיליון דולר, מחזיקה כיום מניות סודהסטרים ב-158 מיליון דולר. את השקעתה של פורטיסימו הוביל יובל כהן, המשמש גם כיו"ר סודהסטרים. גם לחתמי ההנפקה של סודהסטרים אין מה להתלונן. בנקי ההשקעות ג'יי.פי מורגן ודויטשה בנק כבר הודיעו על הכוונה לממש אופציה ולרכוש מניות במחיר ההנפקה, המבטיח להם רווח של יותר מ-50%.

כעת נותר לראות האם גם בשבוע השני שלה כחברה ציבורית תמשיך סודהסטרים לככב, או שמא בדומה למניות אחרות שעלו בחדות מיד לאחר הנפקתן, תגיע בקרוב התפכחות כואבת.