ישראל הבטיחה לקולומביה: ננקה את האורוות בבית

המטרה האמיתית של ביקור מנכ"ל משהב"ט, אודי שני, בבוגוטה, בסוף אוקטובר: להבטיח היצוא הצבאי לאחת מהלקוחות החשובות של התעשיות הביטחוניות

המטרה האמיתית של ביקור מנכ"ל הביטחון, אודי שני, בבוגוטה, בסוף אוקטובר, היתה להבטיח את עתיד היצוא הצבאי לקולומביה, אחת מהלקוחות החשובות יותר של התעשיות הביטחוניות בישראל. היצוא הביטחוני למדינה ספג מכה קשה אשתקד בעקבות יריבות מרה בין תע"א לאלביט בהתמודדות על מכרז למכירת מל"טים לצבא הקולומביאני. ההפסד הפוטנציאלי למשק הישראלי בגלל היריבות הזו ובגלל העדר שת"פ בין התעשיות הבטחוניות בכלל היה קרוב למיליארד דולר. כך מדווח "דיפנס ניוז" בידיעה מתל-אביב.

בהודעה של דובר צה"ל מ-24 באוקטובר הוגדר ביקור שני בבוגוטה כ"ראשון מסוגו". לפי ההודעה, הביקור "נועד להעמיק את מערכת הקשרים האסטרטגיים-ביטחונים והתעשייתים בין המדינות למערכת הביטחון, בדגש על המדיניות שמוביל משהב"ט בכל הנוגע לייצוא ביטחוני. בביקור הונחו קווי יסוד להמשך שת"פ המוצלח בין שתי המדינות".

למעשה, היה זה ביקורו השני של שני בקולומביה במאמץ למחוק את הנזקים שגרמה ההתמודדות במכרז על המל"טים. ערוץ 2 דיווח ב-11 במארס השנה, כי שני ביקר בבוגוטה בתחילת במארס, במאמץ להציל את העסקה. לפי אותו דיווח, חקר משהב"ט "חשדות חמורים", שלפיהם גורם באחת התעשיות הביטחוניות בישראל פעל לביטול עסקה ביטחונית, בשווי 50 מיליון דולר, שחתמה חברה ישראלית מתחרה עם קולומביה. לפני החתימה על העסקה, נשלחו למערכות כמה עיתונים בקולומביה מכתבים אנונימיים, שטענו כי אלביט, החברה שזכתה במכרז, שילמה שוחד לראשי הממשל הקולומביאני, נאמר בדיווח.

לדברי אותה ידיעה, פרסמו עיתונים קולומביאנים את הסיפור ובעקבות זאת בחרה ממשלת קולומביה להקפיא את העסקה.

עתה מוסרת ברברה אופל-רום, כתבת "דיפנס ניוז", כי בביקורו של שני בקולומביה בסוף אוקטובר, הוא הבטיח לראשי המדינה שמשרד הביטחון ישליט סדר בקרב התעשיות הביטחוניות שמתמודדות על מכרזים בקולומביה. הוא אמר עוד, שאם יהיה צורך בדבר, משרד הביטחון ידאג לכך שמכירות מסוימות יוצאו אל הפועל כעסקות של ממשלה מול ממשלה, כדי לעקוף את התחרות המזיקה בין החברות הישראליות.

פקידים במשרד הביטחון אמרו ל"דיפנס ניוז", כי יזמות תע"א ואלביט לקצץ כל הזמן בהצעות המחיר שלהן במכרז על המל"טים ואיומיהן לנקוט צעדים משפטיים גרמו למתיחות ביחסים בין ישראל לקולומביה ובסופו של דבר אילצו את שתי החברות לצאת בידיים ריקות, לאחר ששר ההגנה דאז (והנשיא היום), חואן מנואל סאנטוס, ביטל את המכרז.

מהידיעה עולה, כי הנזק הפוטנציאלי למשק הישראלי שגרמו אותה אפיזודה וכן העדר שת"פ בין התעשיות הביטחוניות בכלל מתקרב למיליארד דולר: 50 מיליון דולר, ההכנסות המיידיות מהזכיה במכרז; 100 מיליון דולר באופציות עתידיות למכירת מל"טים נוספים; מיליוני דולר נוספים שהיו מוזרמים לחברה הזוכה למימון טיסות מבחן של המל"טים בקולומביה, שיווק והוצאות לגליות; ויותר מ-700 מיליון דולר, שווי המכרז להשבחת צי הפריגאטות של קולומביה, שישראל לא הצליחה להשתתף בו. עד שתע"א הסכימה להקים קונסורציום עם אלביט ורפאל כדי להשתתף במכרז, כבר היה מאוחר מדי, לדברי מקורות בישראל. בסופו של דבר זכה במכרז קונסורציום צרפתי.

פקידים במשרד הביטחון אומרים, כי ההבטחות שנתן שני לנשיא סאנטוס בביקורו בסוף אוקטובר, יחד עם מדיניות היצוא החדשה של משהב"ט, שנועדה להשליט "פיקוח של מבוגרים" על תעשיות הביטחוניות בישראל, יסייעו לישראל לבצר את מעמדה מעמדה בשוק הקולומביאני המתרחב. בין תכניות הרכש הפונטציאליות של קולומביה: טנקי מערכה, לווייני ריגול, השבחות מטוסים ומסוקים, חיישני מעקב ימיים, ומערכות פיקוח על הגבולות.

מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, עמוס ירון, שיבח את החלטת המשרד לגבש מדיניות חדשה ליצוא הביטחוני. כדבריו: "התעשיות הביטחוניות שלנו מבזבזות יותר מדי כסף להתחרות זו עם זו".

לפני כמה שנים ניצל ירון את סמכותו כמנכ"ל משהב"ט ואילץ את אלביט ותע"א לשתף פעולה בתכנית ליצוא מל"טים לטורקיה, ששוויה הגיע ל-190 מיליון דולר. כאשר הסכסוכים הקשים בין תעש לאלביט איימו לפגוע בתכנית להשבחת טנקים לצבא טורקיה, בשווי 680 מיליון דולר, דרש ירון שתעש תשמש קבלן ראשי ואלביט תהיה קבלן משנה, שיקבל את תשלומיו ישירות ממשרד הביטחון, ולא מתע"א או הטורקים.