הדולר היציג התאושש: עלה 0.9% ל-3.613 ש'; האירו ירד 0.9%

נתוני התעסוקה החיוביים בארה"ב דחפו את הדולר לעליות ■ האירו היציג נחלש השקל ל-5.0291 שקלים ■ האירו נחלש גם בעולם בעקבות התחדשות החשש מבעיות חוב במדינות האירו

יומו הראשון של שבוע המסחר במט"ח ננעל היום (ב') בעליית הדולר מול השקל. שערו היציג של המטבע האמריקני עלה ב-0.9% ל-3.613 שקלים לדולר. לעומת זאת, האירו נחלש מול השקל בשיעור של 0.9% לשער של 5.0291 שקלים.

גם בזירה העולמית נרשמת מגמת התחזקות הדולר מול האירו. המטבע האירופי משיל כ-0.7% מערכו ומתייצב על שער של 1.3929 אירו לדולר. לעומת זאת, מול המטבע היפני הדולר נסחר ביציבות עם נטייה קלה לירידה של 0.07% ונסחר בשער של 81.205 ין לדולר.

ברמה הגלובלית, הדולר מקבל זריקת עידוד בעקבות נתוני תעסוקה חיוביים בארה"ב, נתונים מעודדים אלה הפחיתו במעט את החשש להיחלשות הדולר בעקבות התוכנית המוניטרית של הפדרל ריזרב להרחבה כמותית בהיקף של 600 מיליארד דולר.

בנק ישראל פרסם היום את סקירתו על שוק מטבע החוץ בחודש אוקטובר ממנה עולה כי במהלך חודש אוקטובר התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-0.8%, ונחלש מול האירו ב-0.7%. במקביל לכך, הדולר המשיך באוקטובר להיחלש גם מול המטבעות העיקריים בעולם - מול האירו נחלש הדולר בכ-1.5%.

מתחילת שנת 2010 התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-3.7% ומול האירו בשיעור של כ-7.7%. מול מטבעות שותפות הסחר של ישראל (שער חליפין נומינלי אפקטיבי) התחזק השקל, בתקופה זו, בשיעור של כ-3.6%.

כזכור, בנק ישראל הותיר את הריבית במשק על רמה של 2% בכדי למנוע התחזקות נוספת של השקל מול המטבע האמריקני, בעקבות העלאת ריבית חודש אוקטובר. במהלך חודש אוקטובר נאלץ בנק ישראל לרכוש דולרים בהיקף רחב ואתמול נחשף ההיקף רכישות הדולרים האמיתי עם הודעת בנק ישראל על רכישת 3.37 מיליארד דולר במהלך אוקטובר. מדובר בהיקף הרכישה הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2009, אז רכש כ-4 מיליארד דולר. אחרי הרכישות המאסיביות באוקטובר, הגיעו יתרות המט"ח של ישראל לשיא היסטורי של 69.6 מיליארד דולר ונמצאים במרחק נגיעה מרף ה-70 מיליארד דולר.

האירו נחלש היום מול המטבעות העיקריים על רקע חוסר וודאות במרחב האירו הנובע מבעיות באירלנד בעקבות האופוזיציה הגואה שם נגד הקיצוץ בפנסיה ועל רקע חוסר הוודאות מהבחירות ביוון אתמול.

ביום שישי הקרוב האירו יעמוד במבחן אמיתי עם פרסום נתוני התמ"ג ברחבי אירופה. בכלל פורקס מעריכים כי במידה ונתוני התמ"ג יאכזבו, האירו עשוי להיות תחת לחץ מכירות כבד מול מרבית המטבעות בעולם.

השבוע צפוי מפגש שני של מנהיגי ה-G-20 שעתידיים לדון בהשפעת המדיניות המוניטרית של המדינות על המט"ח. "ספק רב לגבי קבלת החלטה מעשית של ועידת ה-G-20 בעניין חוסר האיזון בתחום השער חליפין", אמר אסטרטג מט"ח בכיר.

[לאתר המט"ח]