המועצה לצרכנות קוראת להחזיר את מוצרי החלב לפיקוח

מחקר שהזמינה המועצה מגלה כי מוצרים שהפיקוח עליהם הוסר התייקרו יותר מאשר מוצרי חלב אחרים ■ "שוק החלב ריכוזי מאד, והחברות מנצלות את כוחן כדי לייקר את כל מוצרי החלב"

לאור הפרסומים על ההתייקרות הצפויה במוצרי החלב הלא מפוקחים, קראה היום (ב') המועצה לצרכנות למשרדי התמ"ת והחקלאות שלא להסיר את הפיקוח ממוצרי חלב נוספים ואף לשקול להחזיר את הפיקוח למוצרי חלב שהפיקוח עליהם הוסר לפני 3 שנים.

מתוצאות מחקר שהזמינה המועצה מחברת אפלייד אקונומיקה בע"מ, עולה כי הסרת הפיקוח ממוצרים בסיסיים הביאה להתייקרות החדה של המוצרים ללא הצדקה כלכלית.

במהלך 3.5 שנים (משנת 2006 עד למחצית שנת 2009) שיעור התייקרות של מוצרי החלב שהוסר מהם הפיקוח היה גבוה ב-23% לעומת מוצרים שנשארו בפיקוח.

בין מוצרי החלב מהם הוסר הפיקוח ניתן למנות את הקוטג', שהתייקר ב-28%; מעדן מילקי, שהתייקר ב-39%; ומעדן דני, שהתייקר ב-30%.

ברשימת מוצרי החלב שנותרו בפיקוח נכללים המוצרים הבאים: שמנת מתוקה, שהתייקרה ב-4%; לבן גיל, שהתייקר ב-9%; חמאה וגבינה צהובה גוש (100 גרם), שהתייקרו ב-10%; ושמנת חמוצה, שהתייקרה ב-12%.

מדיניות משרדי הממשלה מזה שנים, טוענת המועצה, הביאה להוצאתם של מוצרים בסיסיים רבים מפיקוח בשנים האחרונות - כשההנחה המוטעית היתה כי הצרכנים לא ייפגעו ממהלך זה, כיוון שהתחרות תפחית את המחירים. "כעת", נטען, "האמת טופחת על פני חסידי תיאוריה זו, כאשר מחירי המוצרים נוסקים לאחר הסרת הפיקוח מהם".

שוק החלב, טוענת המועצה על סמך המחקר, הוא ריכוזי מאוד, והחברות הפועלות בתחום החלב מנצלות את כוח השוק שלהן על מנת לייקר את כל מוצרי החלב, בפרט את המוצרים מהם הוסר הפיקוח החל משנת 2006. הסרת הפיקוח מאפשרת לחברות לתמחר את המוצר ללא הגבלה.

לפיכך קוראת המועצה למשרדי הממשלה להימנע מהסרת הפיקוח ממוצרים נוספים, כל עוד לא יתקיימו התנאים בשוק לתחרות חופשית אשר תימנע העלאת מחירים פרועה - וכן לשקול להחזיר מוצרים לפיקוח.