הדבר הגדול הבא

יש הרבה דיבורים סביב גארת בייל מטוטנהאם. אבל גם הדיבורים לא יצליחו לתאר את מה שעשה בחודש האחרון לאלופת אירופה אינטר, ובמיוחד את החינוך מחדש שהעביר למייקון הברזילאי

לכל שחקן פרמיירליג בכיר יש את הנקודה הזאת. אירוע מכונן בקריירה, רגע ספורטיבי גדול אחד, שאחריו החיים שלו משתנים לחלוטין. שאחריו מתחיל להתפשט סביבו באזז ברחבי הממלכה שכבר אי אפשר לעצור.

אצל וויין רוני זה קרה חמישה ימים לפני שחגג את יום הולדתו ה-17, במשחק הבכורה שלו בליגה: שער נדיר שכבש בבעיטה מחוץ לרחבה במדי אברטון לרשת של ארסנל הפך אותו בין-לילה לדבר הגדול הבא של הכדורגל האנגלי. אצל מייקל אואן זה היה השער הנפלא במדי נבחרת אנגליה בגיל 18.5, שבו עשה סחרחורת להגנת ארגנטינה במונדיאל 1998.

לגארת בייל, השחקן החדש שעכשיו לא מפסיקים לדבר עליו באנגליה, זה לקח קצת יותר זמן - אבל בגיל 21 הגיע הרגע המכונן שלו. שני רגעים, ליתר דיוק, שהתרחשו בחודש החולף: משחק הצ'מפיונס ליג במילאנו מול אינטר, שבו קבוצתו טוטנהאם אמנם הפסידה 3-4, אבל שלושת השערים המדהימים שלו העלו אותו לכותרות; ומשחק הבית בווייט הארט ליין מול אינטר שבועיים לאחר מכן, שבו בישל שני שערים ושוב עשה קרקס להגנה של אלופת אירופה.

לפעמים ההתלהבות האנגלית סביב פרוספקטים צעירים היא מוגזמת ומנופחת. אבל בהתחשב בהתעללות שבייל ביצע בשני המשחקים מול אינטר למגן הימני הטוב בעולם - מייקון הברזילאי, עד כדי כך שאוהדי "הספרס" פצחו בשירת "מונית למייקון!", כנראה שהפעם באמת צומח משהו גדול בפרמיירליג.

***

בייל גדל במחלקת הנוער של סאותהמפטון. ב-2007 הוא נרכש על-ידי טוטנהאם עבור כ-10 מיליון ליש"ט. לתודעה הוא הצליח להיכנס רק באמצע העונה הקודמת, כשלפני כן לא הצליח לתפוס מקום קבוע בהרכב של הקבוצה הלונדונית בעקבות פציעות.

הוא מגן שמאלי, שעבר העונה הסבה לעמדת הקישור השמאלי, מה שגרם לזינוק מטאורי בקריירה שלו. להארי רדנאפ, מאמנו בטוטנהאם, פשוט היה חבל לוותר על היכולות ההתקפיות שלו. "גארת חזק יותר השנה, מנטאלית וגם פיזית", אמר המנג'ר. "יש לו יכולות נפלאות והוא אתלט פנטסטי. יש לו יתרון פיזי בגלל שהגובה שלו הוא 1.85 מ'. הוא יכול לנגוח, הוא יכול לבעוט בימין, לבעוט בשמאל, ומעל הכל, יש לו מהירות שאני לא מכיר משחקני כדורגל".

גארת בייל, הארי רדנאפ, טוטנהאם, פרמיירליג / צילום: רויטרס
 גארת בייל, הארי רדנאפ, טוטנהאם, פרמיירליג / צילום: רויטרס

רדנאפ עם בייל. "מהירות שאני לא מכיר משחקני כדורגל" (צילום: רויטרס)

בייל הוא וולשי - מה שבאופן אוטומטי מייצר השוואות לשחקן שמאלי גדול אחר מוויילס - ראיין גיגס. בייל עצמו טוען ש"גיגס מדהים, הוא מודל לחיקוי עבורי והלוואי שאצליח להתקרב להישגים אליהם הוא הגיע בקריירה". אבל טוני קסקרינו, שחקן העבר ופרשן ה"טיימס", לא ממש רואה את הדמיון: "לגיגס היו יכולות דריבל טובות יותר, כשבייל פחות יצירתי. אבל את המהירות של בייל אי אפשר לעצור. יותר קשה לעצור את הספרינטים שלו כשהוא רץ ל-30 מטרים מאשר ל-10 מטרים, כי הוא צובר מומנטום ומגביר את התאוצה". קסקרינו מוסיף ש"בנקודת הזמן הזאת, מדברים על בייל כעל אחד מהשחקנים הטובים בעולם. אני לא יכול להתווכח עם הקביעה הזאת, אבל כדי להיכנס לסקאלה של כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי, הוא יצטרך להבין עכשיו איך מתמודדים כששומרים אותך ומתכוננים אלייך. אפקט ההפתעה כבר לא יהיה רלוונטי יותר אחרי מה שהוא עשה לאינטר".

עד כמה הפוטנציאל של בייל הוא עצום אפשר לראות מהניסיון הבינלאומי שכבר יש לו: 23 הופעות בנבחרת וויילס, כשאת הבכורה הבינלאומית במשחק רשמי עשה בגיל 16 ו-10 חודשים - השחקן הצעיר אי פעם שלובש את מדי הנבחרת. העונה בליגת האלופות (כולל שני משחקי הפלייאוף) המאזן שלו כבר עומד על 6 בישולים ו-4 שערים.

היתרון הגדול של בייל הוא לא רק במהירות או בבעיטה המצוינת והמדויקת - אלא גם ביכולת להרים כדורים, עניין כל כך חשוב לשחקני קו. "גארת בייל מרים את הכדורים הכי קטלניים לתוך הרחבות בפרמיירליג מאז דייויד בקהאם", קובע כתב "הטיימס" מאט יוז.

ויש עוד משהו שאמור להפוך את הוולשי לאחד השחקנים הטובים בעולם - כושר גופני עילאי. "הוא אף פעם לא מפסיק לרוץ", נדהם חברו לקבוצה, החלוץ פיטר קראוץ'. "היכולת שלו לחרוש את הקו - קדימה, אחורה, אחורה וקדימה - היא פשוט פנומנאלית".

אולי מי שיכול להעיד יותר מכולם על היכולת של בייל הוא לואיס פיגו, אחד שעבודת האגפים מוכרת לו היטב. "הוא פשוט מדהים, מדהים", אמר הפורטוגלי להארי רדנאפ בדרך למנהרה בווייט הארט ליין, אחרי המשחק עם אינטר. "פעמיים הוא הרג אותנו לחלוטין".

***

עניין נוסף שעשוי להפוך את בייל לשחקן גדול הוא האופי המיוחד שלו. הוא צנוע, ביישן ומופנם, ובאופן חריג למדי בכדורגל הבריטי - סולד מאלכוהול. "את השמפניות שאני מקבל אחרי משחקים שבהם אני זוכה ב'איש המשחק', אני מביא לחברים שלי", הוא מספר.

בייל מתגורר בדירה קטנה הנמצאת במרחק של חמש דקות הליכה מווייט הארט ליין, יחד עם חברתו עוד מימי חטיבת הביניים אמה ג'ונס (שהיא, במפתיע, אינה דוגמנית). הוא נצפה באופן קבוע על-ידי השכנים הולך ברגל, עם הקיטבג של טוטנהאם על הגב, בימים שלקבוצה יש משחקי בית. כשעבר לדירה, הוריו הגיעו אליה עם מברשות וצבע ועזרו לו לעצב את הבית הקטן שלו. "הוא ילד רגיל לחלוטין, שאוהב לשחק בפלייסטיישן, לשחק גולף, ללכת לקולנוע ולאכול ארוחה טובה עם החברים שלו", מתארת אותו אימו.

גארת בייל מול אינטר, צ'מפיונס ליג, ליגת האלופות, טוטנהאם / צילום: רויטרס
 גארת בייל מול אינטר, צ'מפיונס ליג, ליגת האלופות, טוטנהאם / צילום: רויטרס

בייל מחורר את הרשת של אינטר בסן סירו (צילום: רויטרס)

***

אלן האטון, המגן הימני הסקוטי של טוטנהאם, אומר על בייל ש"כבר עכשיו יש לו את היכולות לשחק בכל קבוצה שהוא רוצה בעולם".

ובאמת, עושה רושם שבייל לא יישאר זמן רב בלונדון. לטוטנהאם יהיה קשה מאד לשחזר בעונה הבאה את ההעפלה לצ'מפיונס ליג, בהתחשב בתחרות שנוצרה באנגליה על המקום הרביעי עם ההשקעות הכבדות במנצ'סטר סיטי. ושחקן ברמתו לא ירצה לרדת בשנה הבאה לליגה האירופית. בספרד כבר מדווחים על כך שברצלונה מגייסת 50 מיליון אירו על מנת להחתים אותו - סכום שיכלול את משכורתו העתידית וסכום ההעברה שלו מטוטנהאם.

הוולשי עצמו מכחיש כל ניסיון לקשר אותו עם קבוצה אחרת. "יש לנו כאן בטוטנהאם מועדון מצוין, ואין לי שום סיבה לרצות לעזוב אם נמשיך להתקדם בקצב הזה. המאמן סומך עלי, אני לומד דברים חדשים כל שבוע ומאד כיף לי כאן".

כשנשאל האם הוא יכול להבטיח לאוהדי טוטנהאם שיישאר בקבוצה עד סוף החוזה שלו, בשנת 2014, ענה בפשטות: "כן".

בהתחשב בשכרו הזעום יחסית בטוטנהאם (30 אלף ליש"ט בשבוע), אל תצפו לשקט בגזרה שלו בקיץ הקרוב.