"אם ברננקי יצליח, וול סטריט תעשה מהלך חזק למעלה"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות: "עכשיו, כשבית הנבחרים בידי הרפובליקנים, הם יצטרכו לפעול בכדי לתמרץ את הכלכלה ולהוריד את האבטלה"

מאז הודעת הפדרל ריזרב על תוכנית הרחבה מונטארית כמותית חדשה (QE2) ביצעו המדדים המובילים בוול סטריט מהלך מרשים של עליות ואף פרצו מעבר לרמות השיא המקומיות שנרשמו באפריל השנה. השאלה היא מה הלאה בשווקים ומה צפוי לקרות במשק האמריקני.

בשיחה עם "גלובס" אומר בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, כי אם התוכנית של ברננקי תצליח, והתשואות יירדו, המשכנתאות יהיו יותר זולות ואז הרבה יותר אנשים יראו את זה כהזדמנות חד פעמית וילכו לקנות דירות. הרבה אחרים יבצעו מחזור משכנתאות, מה שישאיר להם הרבה דולרים בכיס.

"ואז יתחילו גלגלי המשק לנוע. מה שקורה הוא שהיום האמריקני הממוצע הוא די מבוהל. אבל נגיע לנקודה שהריבית כל כך נמוכה, ויהיו לא מעט כאלה שהם ציידי מציאות שמחכים לרגע הנכון, ובשלב מסויים הם ייכנסו לשוק".

- ואם לא אז תהיה עוד תוכנית הרחבה?

"התוצאות לדעתי יגיעו תוך כדי התוכנית הזאת שסופה הוא ביוני 2011. צריך להבין אובמה קיבל מכה מאוד קשה בבחירות. הוא לא נתן מספיק תשומת לב לעוד תמריצים ולכן האבטלה לא ירדה, בין השאר בגלל שהרפובליקנים שמו לו רגליים. אובמה ניסה לעשות כמיטב יכולתו, אבל לא כל כך הצליח. עכשיו, כשבית הנבחרים בידי הרפובליקנים, הם יצטרכו לפעול בכדי לתמרץ את הכלכלה ולהוריד את האבטלה. לשתי המפלגות יש אינטרס להוריד את רמת האבטלה וכשזה יקרה נראה שהכלכלה תעלה על פסים הרבה יותר טובים. אם זה לא יקרה אז הרפובליקנים יהיו במצב הרבה יותר קשה לקראת הבחירות. זה טוב מאוד שהשלטון מתפצל. ברגע שארה"ב תעמוד על רגליים הרבה יותר איתנות, נראה גידול רציני בתל"ג האמריקני ואת זה כל העולם אוהב. כיום כל העולם סובל בגלל חולשת הדולר".

- אז מה צפוי להיות התמ"ג בארצות הברית ב-2011?

"אני מאמין שהצמיחה בארה"ב יהיה יותר גבוה בשנה הבאה, כלומר זה יהיה יותר קרוב לשלושה אחוזים".

70%-80% לשוק האמריקני ורק 20%-30% לשווקים המתפתחים

- ומה צפוי בשוק המניות?

"הטרנד כרגע הוא חיובי, גם טכנית. כמובן שהכלכלה צריכה לתמוך בשוק ולדעתי זה יקרה ב-2011. יש עוד שתי נקודות חשובות: החברות מלאות בכסף כפי שלא היה מעולם בהסטוריה. יש להם המון כסף בקופות ובזה הם יכולות להשתמש להגדלת תפוקה, או לחלוקת דיבידנדים או לקניית חברות אחרות. והם עושים את זה במחירים של 30% עד 200% מעל המחיר בבורסה. זה מתבצע כבר מספר חודשים וזה ימשיך ביתר שאת, והמהלכים האלה נותנים בטחון למשקיעים ולסוחרים שהשוק זול".

"הסיבה השנייה - כפי שאמר ביל גרוס, הגן עדן של האג"חים מתקרב לסיומו. ברננקי יוריד את האג"ח ל-10 שנים אולי עוד קצת ואז זה כבר לא יהיה אטרקטיבי. הרבה מאוד כסף עומד בצד, משהו כמו 7 טריליון דולר. וחלק מהכסף הזה ימצא את דרכו לשוק המניות במידה ויראו שהכלכלה מתאוששת".

-יש לכם מגזרים מועדפים?

"ענף הדשנים ותעשיות מסויימות בטכנולוגיה ובפיננסים. שוק מניות טוב הוא מעולה לענף הפיננסים. אני מאמין גם בתעשייה. גם סקטור הקמעונאות, מסעדות. מנגד, אחד הדברים שיכול להיות שנראה שם עצירה שם זה הנפט, שהגיע למחיר גבוה. הזהב מגיע להערכתי למחירי רווייה כרגע. להבדיל, יכול להיות שהמתכות התעשייתיות כמו נחושת ימשיכו לעלות אבל הנפט והזהב נראים כרגע מתוחים מדי למעלה".

"להערכתי כרגע יהיה נכון להשקיע 70-80 אחוז במניות אמריקניות ורק 20-30 אחוז בשווקים מתפתחים, לא יותר מזה כי השוק האמריקני כרגע הוא זול מאוד. היה לו עשור אבוד והמניות שם מאוד מאוד זולות ואם הכלכלה באמת תתמוך בשוק המניות אז השוק שם יעשה מהלך חזק למעלה".