היועמ"ש בוחן אם שמחון יחויב בצינון כדי להתמנות ליו"ר קק"ל

גורם משפטי בכיר: "צריך 'פליק-פלאק' משפטי כדי להכשיר את המינוי של שר החקלאות ליו"ר קק"ל. סביר להניח כי הנושא יגיע בסופו של דבר לפתחו של בג"ץ"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בוחן אם יש להחיל תקופת צינון על שר החקלאות, שלום שמחון, המבקש להתמנות ליו"ר קק"ל.

במשרד המשפטים טרם הוחלט אם לאמץ את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה היוצא, מני מזוז, המחייבת תקופת צינון של 3 שנים לשרים בטרם יתמנו לתפקיד בגוף עליו היו ממונים.

בתגובה לשאלת "גלובס" נמסר ממשרד המשפטים בשם היועץ המשפטי לממשלה כי "העניין עודנו נבחן, ולאחר בחינת הדברים תתקבל החלטה בנושא".

יש לציין כי העניין עומד בבחינה כבר למעלה מ-4 חודשים מבלי שהתקבלה הכרעה בנושא, בעוד שההליך המשפטי בעניינו של שמחון עומד בפני סיום.

שאלת הצינון מתחדדת לנוכח העובדה שמשרד החקלאות מעביר מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לקק"ל לביצוע עבודות תשתית במגזר הכפרי, ללא מכרז (קק"ל מחזיקה בפטור ייחודי מחובת מכרזים).

לנוכח היחסים המיוחדים האלה חלה חובת צינון של חצי שנה על מנכ"לית משרד החקלאות לשעבר, יעל שאלתיאלי, כשנשלחה על-ידי שמחון "ככוח החלוץ" ועברה לשמש כמנכ"לית קק"ל.

עתה עולה השאלה אם יחויב גם שמחון בתקופת צינון, ואם כן, מה יהיה משכה: 3 שנים כפי שקבע מזוז; או חצי שנה כפי שנקבע בעניינה של שאלתיאל; או שייצא פטור בלא כלום.

פליק-פלאק משפטי

לדברי גורם משפטי בכיר המעורה בפרטי התיק, "המצב שבו שר התמודד מכיסאו על ניהול של גוף, שאיתו יש לו ממשק רציף בתפקידו הנוכחי, הוא חסר תקדים. צריך 'פליק-פלאק' משפטי כדי להכשיר את המינוי של שמחון. סביר להניח כי הנושא יגיע בסופו של דבר לפתחו של בג"ץ".

הסאגה סביב אופן בחירתו של יו"ר קק"ל צפויה להסתיים בשבועות הקרובים. לאחר שהוגשו עתירות הנוגעות לתקנון מפלגת העבודה ודרך בחירתו של מועמדה לתפקיד, צפוי בקרוב בית המשפט לעניינים מנהליים בפתח-תקווה למסור את החלטתו בשבועות הקרובים בעניין הליך הבחירה בתוך מפלגת העבודה. ואולם, מינוי היו"ר הבא לקק"ל עוד רחוק מסיום.