"בון וויאז'": חברת הברוקרים הצרפתית ASSYA בדרך לבורסה

ASSYA, שנסחרת בבורסה המשנית של ה-NYSE Euronext לפי שווי שוק של כ-42 מיליון אירו, מתכננת לגייס 20-30 מיליון אירו באג"ח

גוף פיננסי בשם ASSYA CAPITAL, הנמצא בשליטת יהודי צרפתי בשם טיירי ליין, בוחן הנפקת אג"ח בבורסה המקומית. כך נודע ל"גלובס". ASSYA היא חברת ברוקרים צרפתית הנסחרת בבורסה המשנית של ה-NYSE Euronext לפי שווי שוק של כ-42 מיליון אירו, והיא מתכננת לגייס אג"ח בהיקף של 20-30 מיליון אירו. בעקבות מיזוג שביצעה ASSYA לאחרונה אמור לגדול שווי השוק שלה לכ-100 מיליון אירו.

החברה עוסקת בברוקראז', ניהול השקעות וביטוח ופועלת בשוויץ, צרפת, בלגיה ולוקסמבורג, ומחזור ההכנסות שלה עומד על כ-25 מיליון אירו בשנה (כך לפי הערכות החברה לשנת 2010). תמורת ההנפקה תסייע לה להרחיב את פעילותה בארץ, ולצורך כך היא פתחה לאחרונה סניף, שכרה משרדים בתל אביב, וגייסה כ-15 עובדים.

בעל המניות העיקרי ב-ASSYA הוא כאמור טיירי ליין (Thierry Leyne), ונציגו הבלעדי בארץ הוא בית ההשקעות קוקרמן של אדוארד קוקרמן. הבורסה בה נסחרת ASSYA, ה-Alternext, היא כאמור בורסה משנית ליורונקסט המאגדת בתוכה את הבורסות של פאריס, אמסטרדם, בריסל וליסבון. בעוד שהיורונקסט שאוחדה עם בורסת ניו יורק (NYSE) מתאימה לחברות הגדולות, הבורסה המשנית פונה לחברות בינוניות וקטנות.

"ת"א זה שוק של אג"ח"

בית ההשקעות קוקרמן הוקם ב-1993 במטרה להביא חברות ישראליות לשווקים באירופה. אחת העסקאות הראשונות שעשה הייתה הנפקת קרן אסטרא וחברת ויקון בצרפת - שתי חברות שנמנו על הפורטפוליו של קרנות ההשקעה של קוקרמן ושותפיו. עסקאות נוספות היו הנפקות בבורסות אירופה של וויזקום, און טראק ואלקטרוניקס ליין.

קוקרמן גם מנהל ביחד עם יאיר שמיר את קרן הפרייבט אקוויטי קטליסט, שהפורטפוליו שלה כלל בעבר את פאואר דיזיין, סקופוס ואומריקס - חברות שנמכרו כבר. כיום היא משקיעה בחברות כמו MTI ודורי מדיה, שנסחרות בבורסת ה-AIM - הבורסה הבריטית המשנית - ובבי.או.אס הנסחרת בנאסד"ק, וקוקרמן משמש גם כיו"ר שלה.

"השוק האירופאי, בעיקר היורונקסט, הוא שוק של מניות, כי חברה עם הון קטן ממיליארד דולר לא יכולה לגייס חוב באירופה. תל אביב לעומת זאת הוא שוק של אג"ח", מסביר קוקרמן את אחת הסיבות לרצונו של ליין לפעול בארץ.

קוקרמן סבור כי אם משקיעים ישראליים רוצים להשקיע באירופה עליהם לעשות זאת בחברות אירופאיות לא ממונפות, ובעלות צוות ניהולי מקומי. "ראינו הרבה חברות ישראליות שגייסו כאן אג"ח והשקיעו אותו בהשקעות ריאליות, בעיקר נדל"ן באירופה. זה אפשר אולי לכמה יזמים להתעשר, אבל כשהתחיל המשבר, המשקיעים שחשבו שהם משקיעים במשהו סולידי, הבינו שהכספים שהם הלוו לאותם יזמים, למעשה הושקעו באקוויטי".

את מהלך ההנפקה מובילה חברת החיתום של בנק איגוד (שהיא גם בעלת מניות בבית ההשקעות קוקרמן), בניהולו של שי זוהר. בימים אלה נמצאים ראשי החברה ובהם ליין, בארץ, וכבר נפגשו עם מספר חתמים מובילים מקומיים שיובילו כקונסורציום את ההנפקה המתוכננת.