"אכזבה עמוקה" בארה"ב מתוכנית בנייה חדשה במזרח ירושלים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בבירה הודיעה על בניית 1,300 יח"ד חדשות ■ דובר הבית הלבן: "ההודעה אינה מועילה למו"מ עם הפלסטינים; זו הפעם השנייה שישראל משפילה את ביידן"

ארה"ב הביעה "אכזבה עמוקה" מהודעה רשמית בישראל על תכנית בנייה חדשה במזרח ירושלים. הנזיפה מוושינגטון פורסמה בעקבות הודעה של הוועידה לתכנון ובנייה בירושלים על תכנית לבניית 1,300 יחידות דיור באזור הר חומה וברמות. שני האזורים נמצאים במזרח ירושלים, מעבר לקו הירוק.

דובר הבית הלבן, פיליפ קראולי, אמר אתמול: "אנו מאוכזבים מאוד מההודעה על שלב תכנון מתקדם ליחידות דיור חדשות באזורים רגישים במזרח ירושלים. הדבר אינו מועיל למאמצינו לחדש את את המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים".

הדובר אמר, כי תכניות הבנייה החדשות יעלו בפגישה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשרת החוץ האמריקנית, הילרי קלינטון, ביום ה', בניו-יורק.

"זה מכבר אנו קוראים לשני הצדדים להימנע מפעולות שעלולות לפגוע באמון, לרבות במזרח ירושלים", הוסיף הדובר. "אנו נוסיף לפעול לחידוש המו"מ הישיר שבו תהיה התייחסות לסוגיה זו ולסוגיות אחרות של המעמד הסופי".

זו הפעם השניה שישראל נותנת פומבי לתכניות בניה חדשות במזרח ירושלים בדיוק כאשר סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מעורב אישית במגעים עם ישראל או עם יהדות ארה"ב. פרסום הוועדה לתכנון ולבניה בירושלים נעשה זמן קצר לפני נאום פרו-ישראלי נלהב שנשא ביידן בכנס השנתי של הפרדציות היהודיות באמריקה הצפונית, ביום א', בניו-אורלינס. הוא אמר, בין היתר, כי "תמיכת ארה"ב בישראל תימשך לנצח".

במארס השנה פירסם משרד הפנים תכנית לבניית 1,600 יחידות דיור ברמת שלמה, בעיצומו של ביקור שערך ביידן בישראל. הפרסום פורש כמאמץ של חוגים מסוימים בישראל, ואולי של ראש הממשלה עצמו, לתקוע טריז בתהליך השלום. נתניהו עצמו אמר בזמנו, כי לא היה מודע כלל לפרסום.

"אני לא חושב שסגן הנשיא לוקח את הדברים באופן אישי", אמר דובר הבית הלבן אתמול. "כבר ראינו הודעות כאלה בעבר".

לפי ארגון "שלום עכשיו" בארה"ב, ההודעה על תכניות הבניה בהר חומה וברמות היתה מאמץ של ממשלת ישראל "להשפיל בפומבי" את ביידן, לקראת פגישתו עם נתניהו בניו-אורלינס, ביום א'.

"נראה שלראש הממשלה נתניהו יש חולשה מיוחדת לסגן הנשיא ביידן או לפחות חולשה להשפילו", נאמר בניתוח של הארגון. "נתניהו גמל לביידן על תמיכתו הנמרצת בישראל בכך שממשלתו השפילה את סגן הנשיא פעם נוספת ועשתה אצבע משולשת לממשל אובמה".

בבלוג לענייני חוץ מאת לורה רוזן, באתר "פוליטיקו", נאמר אמש, כי הבית הלבן לא שש לעזור לעיתונאים לסקר את נאום ביידן בוועידה בניו-אורלינס. בניגוד למקובל לא נשלחו לכתבי הבית הלבן דו"חות "פול" של כתבים, ונוסח נאומו של ביידן לא הועבר לכתבים ברשימת הבית הלבן, אירוע יוצא דופן.

אמש נפגש נתניהו בניו-יורק עם מזכ"ל או"ם, באן קי-מו. דובר של או"ם מסר, שבאן מתח ביקורת על תכניות הבנייה החדשות של ישראל ואמר ששני הצדדים צריכים להפשיר את הקיפאון ולחדש את המו"מ הישיר.